Glappande bakhjul trotts nya lager.
Glappande bakhjul trotts nya lager.
Japp så är det, Kan axeln som växeldreverna sitter på vara så slut i sina lagerbanor att det glappar fast man bytt samtliga lager i motorn?! Det var ju inte så att axeln bara "trilla i" under monteringen.
Hur hårt skall man dra den lilla kronmuttern på axel som bakhjulet sitter på (den kronmutter som är av storleken 22mm)?
Hur hårt skall man dra den lilla kronmuttern på axel som bakhjulet sitter på (den kronmutter som är av storleken 22mm)?
Vespa Super 1962 (VBB1T)
-
- Lärling
Jag hade problem med glappande bakhjul på min Touring -59 när jag köpte den. Kan vara att bromstrumman är sliten i sina splines, och det kan också vara så att även utgående axel ("bakaxeln") är sliten i sina splines.
Läs mer om mitt problem här om du har lust: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1146
Läs mer om mitt problem här om du har lust: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1146
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
-
- Lärling
Konstruktionen skiljer sig lite på din med 10" och min med 8". Det är bara "navet" som bakhjulet är bultat på som sitter med splinsen, bromstrumman är sedan som fastklämd mellan hjul och navet (så det finns inga splinsen på trumman). Men utöver det så ser mina splines som nya ut.Johnny L wrote:Jag hade problem med glappande bakhjul på min Touring -59 när jag köpte den. Kan vara att bromstrumman är sliten i sina splines, och det kan också vara så att även utgående axel ("bakaxeln") är sliten i sina splines.
Vespa Super 1962 (VBB1T)
-
- Lärling
Hur glappar det och hur mycket? Alla Vespor jag stött på har känts lite som om de glappar en smula om man ruckar på bakhjulet horisontellt så att säga. Enligt vad jag hört är det ganska normalt.
Är det däremot ett stort glapp och känns av när man kör är något såklart knas...
Är det däremot ett stort glapp och känns av när man kör är något såklart knas...
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Låt oss säga att man fattar hjulet kl 9 och 3. Vickar man åt motsatt håll på var sida om hjulet så hör man hur det glappar. Det är inte så att man känner av det när man kör. Men säg att man tar tag i styret tiltar/ruckar på vespan så att (gummit vill kränga av däcken, obs överdrivet talatRonnie wrote:Hur glappar det och hur mycket? Alla Vespor jag stött på har känts lite som om de glappar en smula om man ruckar på bakhjulet horisontellt så att säga. Enligt vad jag hört är det ganska normalt.

Vad jag tror gör glappet är den del av axeln som sitter mot rullagret på växelboxens sidan som det är ett spel i (fast det är nytt).
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Angående växelföraraxeln, som du bytte, så ska det vara samma, förutsatt att din VBB1-motor inte har ett serienummer innan 1736, i så fall har den en annan axel, som inte är utbytbar mot den nyare (står det), MEN om man läser det finstilta står det att den KAN utbytas om man samtidigt monterar två S13768 (dvs två vikbrickor).
När det gäller glappet blir du nog tvungen att riva igen, ta ur axeln och kolla hur den passar i det lager du tror glappar. Är du säker på att du fick rätt lager/rullar?
När det gäller glappet blir du nog tvungen att riva igen, ta ur axeln och kolla hur den passar i det lager du tror glappar. Är du säker på att du fick rätt lager/rullar?
Min motor är en VBB1M *30203*Paka wrote:Angående växelföraraxeln, som du bytte, så ska det vara samma, förutsatt att din VBB1-motor inte har ett serienummer innan 1736, i så fall har den en annan axel, som inte är utbytbar mot den nyare (står det), MEN om man läser det finstilta står det att den KAN utbytas om man samtidigt monterar två S13768 (dvs två vikbrickor).
Rulllagret jag köpte från är benämnt med följande, "selector-side VNA/VNB/VBA/VBB" 42,4x9,7mm (inner)=25mm
Det andra som sitter närmast hjulet är ett SKF lager fast med täta sidor, (skall tydligen vara bättre då den håller mer tätt enligt EMscoters).
Intressant gällande om två brickor, det var nämligen så det såg ut på det ursprungliga växelklustret. Men genom att den lådan hade rasat så vågade jag inte lite på hur den var och stoppade då i popolino klustret orört.
Vad jag gjorde var att knacka tillbaka låsbrickan, skruvade loss tappen (tapp med sin långa pinne med gängor) och bytte. Dock så använde jag bara en bricka nu vid montering. Skall se om jag kan få till några bilder så man ser skillnaden på dem det blir ju lite lättare så

Det kan även vara så att glappet som jag beskriver kan tydligen vara det "normala" spel som man har i lagren (efter samtal med Emscooters). Det gick tydligen bra att åka förbi EMscooters när jag åker tillbaka till Gbg, så det blir något jag kommer göra innan jag börjar med att riva ner motorn igen.
Jag är dock grymt tacksam för all hjälp jag fått!!!
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Konstigt. Då ska de ju ha samma, enligt listorna. Det du kallar "tapp", heter växelföraraxel. Någon kan ju ha rivit i motorn tidigare, förstås...
2,5 mm är ju även för mycket för att eliminera med en extra bricka. Det var inte så att den ena var sliten då? Det ska inte vara just något spel mellan klacken i växelboxen och nämnda axel.
Ta en bild, vet jag.
2,5 mm är ju även för mycket för att eliminera med en extra bricka. Det var inte så att den ena var sliten då? Det ska inte vara just något spel mellan klacken i växelboxen och nämnda axel.
Ta en bild, vet jag.