Glappande bakhjul trotts nya lager.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Glappande bakhjul trotts nya lager.

Post by Ismael »

Japp så är det, Kan axeln som växeldreverna sitter på vara så slut i sina lagerbanor att det glappar fast man bytt samtliga lager i motorn?! Det var ju inte så att axeln bara "trilla i" under monteringen.

Hur hårt skall man dra den lilla kronmuttern på axel som bakhjulet sitter på (den kronmutter som är av storleken 22mm)?
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hårt som fan, glöm inte saxpinnen
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Mike Tropic wrote:Hårt som fan, glöm inte saxpinnen
Jag läste någonstans att till en 200 Rally så var det 70Nm, mer ändå?
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Jag hade problem med glappande bakhjul på min Touring -59 när jag köpte den. Kan vara att bromstrumman är sliten i sina splines, och det kan också vara så att även utgående axel ("bakaxeln") är sliten i sina splines.
Läs mer om mitt problem här om du har lust: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1146
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det ska vara en tjock bricka på 3-4mm innan kronmuttern också, har du den på plats?
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Mike Tropic wrote:Det ska vara en tjock bricka på 3-4mm innan kronmuttern också, har du den på plats?
Japp, jag har brickan på plats och axel när det gäller splinsen ser som nya ut. Fattar inte, har dragit åt som tusan. Skall det vara helt glappfritt?!
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Johnny L wrote:Jag hade problem med glappande bakhjul på min Touring -59 när jag köpte den. Kan vara att bromstrumman är sliten i sina splines, och det kan också vara så att även utgående axel ("bakaxeln") är sliten i sina splines.
Läs mer om mitt problem här om du har lust: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1146
Konstruktionen skiljer sig lite på din med 10" och min med 8". Det är bara "navet" som bakhjulet är bultat på som sitter med splinsen, bromstrumman är sedan som fastklämd mellan hjul och navet (så det finns inga splinsen på trumman). Men utöver det så ser mina splines som nya ut.
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ah, sorry!
Noterade bara snabbt "200 Rally" och "70Nm" ovan och fick för mig att det var en sån det gällde (som ju är mer lik min Touring i konstruktionen).

Verkar för övrigt vara en väldigt spänannde lösning på en Super. :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Touring och Super är som syskon. Touring och Rally är mer som kusiner ;)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Mike Tropic wrote:Touring och Super är som syskon. Touring och Rally är mer som kusiner ;)
Ja, jo, det förstås.
Tänkte mer specifikt att de var lika kring bakbroms/-axellösningen, men jag var otydlig där, det medges.
:oops:
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hur glappar det och hur mycket? Alla Vespor jag stött på har känts lite som om de glappar en smula om man ruckar på bakhjulet horisontellt så att säga. Enligt vad jag hört är det ganska normalt.

Är det däremot ett stort glapp och känns av när man kör är något såklart knas...
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Du får väl försöka bena ur problemet. Är det hela axeln eller bara navet som glappar?
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Ronnie wrote:Hur glappar det och hur mycket? Alla Vespor jag stött på har känts lite som om de glappar en smula om man ruckar på bakhjulet horisontellt så att säga. Enligt vad jag hört är det ganska normalt.

Är det däremot ett stort glapp och känns av när man kör är något såklart knas...
Låt oss säga att man fattar hjulet kl 9 och 3. Vickar man åt motsatt håll på var sida om hjulet så hör man hur det glappar. Det är inte så att man känner av det när man kör. Men säg att man tar tag i styret tiltar/ruckar på vespan så att (gummit vill kränga av däcken, obs överdrivet talat ;) ) så hör man glappet. Om man skulle lägga en linjal på ena sidan om däcket mot slitbanan så kanske det rör sig om 1-2mm totalt.

Vad jag tror gör glappet är den del av axeln som sitter mot rullagret på växelboxens sidan som det är ett spel i (fast det är nytt).
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Paka wrote:Du får väl försöka bena ur problemet. Är det hela axeln eller bara navet som glappar?
se tidigare post. Men det är hela axeln i så fall.
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Kan det inte vara det innre lagret, det mot växelkorset som kan vara slitet då, så att axeln glappar där men inte vid hjulet?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vad var det för beteckning på motorn du tog delarna från?
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Fredde wrote:Kan det inte vara det innre lagret, det mot växelkorset som kan vara slitet då, så att axeln glappar där men inte vid hjulet?
Det är bytt...
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Paka wrote:Vad var det för beteckning på motorn du tog delarna från?
vmb6m *027008* (hoppas att det stämmer...)
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Angående växelföraraxeln, som du bytte, så ska det vara samma, förutsatt att din VBB1-motor inte har ett serienummer innan 1736, i så fall har den en annan axel, som inte är utbytbar mot den nyare (står det), MEN om man läser det finstilta står det att den KAN utbytas om man samtidigt monterar två S13768 (dvs två vikbrickor).

När det gäller glappet blir du nog tvungen att riva igen, ta ur axeln och kolla hur den passar i det lager du tror glappar. Är du säker på att du fick rätt lager/rullar?
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Paka wrote:Angående växelföraraxeln, som du bytte, så ska det vara samma, förutsatt att din VBB1-motor inte har ett serienummer innan 1736, i så fall har den en annan axel, som inte är utbytbar mot den nyare (står det), MEN om man läser det finstilta står det att den KAN utbytas om man samtidigt monterar två S13768 (dvs två vikbrickor).

När det gäller glappet blir du nog tvungen att riva igen, ta ur axeln och kolla hur den passar i det lager du tror glappar. Är du säker på att du fick rätt lager/rullar?
Min motor är en VBB1M *30203*
Rulllagret jag köpte från är benämnt med följande, "selector-side VNA/VNB/VBA/VBB" 42,4x9,7mm (inner)=25mm

Det andra som sitter närmast hjulet är ett SKF lager fast med täta sidor, (skall tydligen vara bättre då den håller mer tätt enligt EMscoters).

Intressant gällande om två brickor, det var nämligen så det såg ut på det ursprungliga växelklustret. Men genom att den lådan hade rasat så vågade jag inte lite på hur den var och stoppade då i popolino klustret orört.

Vad jag gjorde var att knacka tillbaka låsbrickan, skruvade loss tappen (tapp med sin långa pinne med gängor) och bytte. Dock så använde jag bara en bricka nu vid montering. Skall se om jag kan få till några bilder så man ser skillnaden på dem det blir ju lite lättare så :), synd att man måste ladda upp bilder någon stans innan man kan länka till dem.

Det kan även vara så att glappet som jag beskriver kan tydligen vara det "normala" spel som man har i lagren (efter samtal med Emscooters). Det gick tydligen bra att åka förbi EMscooters när jag åker tillbaka till Gbg, så det blir något jag kommer göra innan jag börjar med att riva ner motorn igen.

Jag är dock grymt tacksam för all hjälp jag fått!!!
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Konstigt. Då ska de ju ha samma, enligt listorna. Det du kallar "tapp", heter växelföraraxel. Någon kan ju ha rivit i motorn tidigare, förstås...
2,5 mm är ju även för mycket för att eliminera med en extra bricka. Det var inte så att den ena var sliten då? Det ska inte vara just något spel mellan klacken i växelboxen och nämnda axel.
Ta en bild, vet jag.
Post Reply