Det kan vara svårt att ge ett exakt svar men jag ska försöka i alla fall.
Lite frågor:
Är gnistan ok?
Den kanske inte får nån soppa.
Är stiftet vått?
Den får soppa men ingen gnista.
Gnistan kan vara helt ok när motorn är kall för att sen bli sämre när den blir varm, orsaken är oftast kondensatorn eller tändspolen. Att byta brytarspetsar är aldrig fel
Inte heller ett byte av tändstift.
Är gnistan lite matt redan från kall motor så kan det vara så att svänghjulets magneter är lite trötta, de går att magnitisera om med en speciell utrustning. Det finns visst en firma i Stockholm som tar på sig sådana jobb (sök på forumet så hittar Du).
MA19C är en så pass enkel förgasare att det inte finns så mycket att justera på den, en luftskruv är allt (ja det går ju höja och sänka nålen samt att byta munstycket). Är den ren och alla munstycken/kanaler är öppna så fungerar den.
Kolla att lufthålet i tanken är öppet, det kan ju ställa till det med bränsletillförseln.
Se också till att alla saker sitter fast. Insugningsrör och förgasare i första hand, Vespan är ju inte helt vibrationsfri
Går den helt OK när den går så är det nog tändningen som spökar.
Testa med att byta
1: Tändstift
2: Kondensator och brytare.
3: Tändspole
Det borde fixa problemt.