jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Glöm inte att ta bort krysskilen innan du drar av hylsan.
Angående muttern som håller julgranen så sägs det till (i gamla servicemanualer) om att den inte får dras slutgiltigt förrän blocket är åtdraget, men det kanske bara gäller de äldre motorerna?
Och köp en ny vikbricka för tusan. Trist om axeln vibrerar loss. Art.nr S13768
/P
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Paka wrote:Glöm inte att ta bort krysskilen innan du drar av hylsan.
Angående muttern som håller julgranen så sägs det till (i gamla servicemanualer) om att den inte får dras slutgiltigt förrän blocket är åtdraget, men det kanske bara gäller de äldre motorerna?
Och köp en ny vikbricka för tusan. Trist om axeln vibrerar loss. Art.nr S13768
/P
Får motvilligt erkänna att jag inte riktigt förstår "ta bort krysskilen innan du drar av hylsan" ? Är det nr 16 på min sprängskiss ovan?
...och angående vikbrickan, törs man fråga vilken butik artikelnummret avser? Dom jag känner till och har handlat hos ( EM, GetHip och Scootercenter) verkar inte nummret stämma på, eller letar jag dåligt?

Nä nu börjar det bli dags att göra ett ryck i källaren igen, alldeles för varmt utomhus, nu kör vi !!
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Krysskilen är nr 6 här:
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... ual/p6.jpg

Paka hänvisar till Piaggio originalnr som du bl.a hittar i sprängskisserna
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Brukar man inte köra någon packningsgegga på packningen mellan blockhalvorna när man monterar ihop blocken? Såg på den fina instruktionsvideon jag lånade att han bara körde lite fett på. Så den skulle bli lättare att klyva igen om det skulle behövas...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Snider wrote:Någon som vet var jag får tag i brickan? Eller någon som har en till salu som ligger och skramlar hemma? Betalar mer än gärna överpris... :D

Edit:äh jag gjorde en själv, blev nog rätt schysst ändå...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Provade att "torrmontera" delarna och allt såg bra ut. Smeta på packningsgegga och monterade rubbet. Då vägrar kicken att fjädra tillbaka. Är det något som någon känner igen? Kickaxeln satt visserligen riktigt tight i hålet men den fjädrade iaf tillbaka innan jag satte ihop motorhalvorna. Känns som allt är rätt monterat, kickfjäder och allt... och grejjorna gled ju ihop bra.

När man moterar kickaxeln inifrån, visst trycker man in den så långt det går till den bottnar då?
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Tjena, satte du kickdrevet på julgranen när du monterade? när man sätter ihop blockhalvorna ska det räcka att veva kicken lite fram och tillbaks så att kuggarna hamnar rätt. Det är ju inte så mycket som kan gå fel igentligen.. Du kanske har en växel i? :roll:

Edit: fast kicken borde ju fjädra tillbaks då.. Jag måste läsa lite nogrannare :wink:
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Jo jag satte på drevet, och som sagt det verkar ju sitta som det ska. Gör man fel bör man väl inte få ihop grejjorna, men som sagt kicken fjädrar inte tillbaka. Tror även att kickens "o-ring" sitter som den ska... Däremot tycker jag att det knäpper mer än vanligt när man manuellt drar tillbaka kicken. Som att den där "bladfjäder" ligger mot för hårt på något vis...

äh, det blir väl att öppna och kontrollera igen...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Slet isär, tvättade bort packningsgegga. Provade att torrmontera igen, denna gång med lite fett på änden av kickaxelns "inre" sida. Samt försökte trycka in bladfjädern som ligger mot kickdrevet lite grann... Kicken fjädrade tillbaka med en rejäl fart.

På med packningsgegga och ny packning igen. När blockhalvorna lagts på plats fjädrar kicken tillbaka, MEN när jag drar åt alla muttrar runt om så blir det samma sak igen.

äh, denna gång får det vara, man kanske kan hoppas på att grejjorna slits in lite eller funkar bättre efter lite användning, varför det nu skulle göra det :lol:
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hmm, påminner om ett problem vi hade. Tror det var julgranen som inte låg helt rätt/tillräckligt djupt in. Såg helt rätt ut, men visade sig att den inte var helt intryckt. Och när man skruvade ihop allting så fungerade inte kicken mera. Men granen rätt så fungerade kicken. Om det är granen som bråkar hos dig, så är det kanske bättre att inte hoppas att det skall slitas ner... :wink:
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

vespaco wrote:Hmm, påminner om ett problem vi hade. Tror det var julgranen som inte låg helt rätt/tillräckligt djupt in. Såg helt rätt ut, men visade sig att den inte var helt intryckt. Och när man skruvade ihop allting så fungerade inte kicken mera. Men granen rätt så fungerade kicken. Om det är granen som bråkar hos dig, så är det kanske bättre att inte hoppas att det skall slitas ner... :wink:
hehe... nej det blir spännande att se vad som händer framöver...

Men själva funktionen på kicken verkar fungera, bara det att när jag spänner ihop halvorna så fjädrar den inte tillbaka... tycker det hela är lite märkligt... Kastar ihop resten och gör ett försök att få några åkdagar innan snön, annars har jag ju hela vintern på mig att göra om allt igen :D
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Mike Tropic wrote:Hylsan med nocken för brytaren:
Nr 3 på sprängskissen för SS180, ser likadant ut på Rally 180 - http://scooterhelp.com/manuals/VSC1T.pa ... al/p12.jpg
Nu går det väl sådär skulle man kunna säga... ovan nämda hylsa sprack... har inte riktigt lyckats hitta den i någon webshop, men så vet jag inte vad den heter heller.... "flywheel cam" kallas den på scooterhelp, någon som har ett bra tips på ett svenskt namn? Eller rent av vet var jag får tag i en....

alltså den på bilden nedan...
Image
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Vilken osis!
Flywheel cam eller på svenska svänghjulsnock, svänghjulskam, vevaxelnock kanske?

Hur som helst så finns det att köpa nya bl.a från England här:

http://www.allstyles-lambretta-vespa.co ... NTAGE.html
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Mike Tropic wrote:Vilken osis!
Flywheel cam eller på svenska svänghjulsnock, svänghjulskam, vevaxelnock kanske?

Hur som helst så finns det att köpa nya bl.a från England här:

http://www.allstyles-lambretta-vespa.co ... NTAGE.html
Se där ja!

Tackar för det, mycket uppskattat !
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Jaha, nu handlar det mest om väntan på lite delar innan man kommer vidare...

Sen var det ju det här med krysskilen. Anledningen till att ovan nämda "vevaxelnock" sprack var väl troligtvis att jag använde fel krysskil. Beställde från SIP som på hemsidan bedyrade att den skulle passa min rally... tyckte den såg lite stor ut om jag jämförde med den gamla. Men den gamla var rätt sliten och vem är jag att veta om den var rätt dimension bara för att den råkade sitta där just nu? Tyckte ändå skårorna såg tillräckligt höga ut i nocken och svänghjulet så jag testade lite försiktigt och det var lite tight men såg ut att funka.

När jag provade i "skarpt" läge nästa gång och drog åt lite så sprack som sagt vevaxelnocken...

Efter det långa introt (som skulle passa i garagetabbar-tråden) kommer nu frågan... Eftersom denna kil verkar vara svår att få tag i, törs man tillverka en själv genom att slipa ner en större? Eller finns det någon som råkar ha ett gäng på hyllan?

Enl. EM var det svårt att få tag i passade kil till rally och SS...
Vespa Rally 180 1971
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

S103, eller hur? Har du kollat med EHR?
Jag har en oöppnad liten påse, men om de är svåra att få tag på vet jag ju inte om jag vill skiljas från en...
Du kan få måtten och leta vidare om du vill.
Höjd: 3,9mm, längd:13,65 mm, tjocklek: 3,0mm
Kanske är tum, jag vet inte.
Går det inte får jag väl skicka en.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Snider wrote: törs man tillverka en själv genom att slipa ner en större?
Hade samma problem med min Rally.Men det är ganska lätt att fila till en vanlig kil så att den passar.Du får fila ner den i bakkant så att den blir parallel med brytarnocken och sen vinklar ner parallelt mot konan.Mät och kolla noga för spåret i nocken är inte särskilt djupt.
Ola.G
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Du borde kunna hyvla ner en mm från en 3x5x13.
/P
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

oj vilket drag det blev här, trevligt...
Tack för tips och inte minst mått !

Ska kolla om ehr har, annars får jag försöka fila ner den stora som jag fick fel i beställning, det var säkert en 3x5x13. Är väl dock lite för liten radie på den, men man kanske inte ska nörda ner sig för mycket i det. Borde ju gå att få till...

Annars får jag ta fram den stora plånboken, allt är till salu för rätt pris Paka :wink:
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

Post by Snider »

Det här verkar ju vara lite konstigt?

Tänkte montera nya kolven idag, men när jag nästan är klar upptäcker jag att den nya kolven inte riktigt ser ut som den gamla. På gamla kolven satt nållagret tight mellan väggarna på kolven. Men när jag sätter dit nya kolven är det ett spel mellan innerväggarna på kolven som gör att lagret kan röra sig i sidled.

Hur kan det vara så? Ska det vara så?

Tänkte att jag kanske fått fel kolv först, men det står på paketet att den är till en rally 180.

Lite dåliga bilder, men jag tror man ser vad jag menar...

Första bilden på nya kolven.
Image

Andra bilden på gamla kovlen med gamla lagret (nya och gamla lagret är likadana, det är avståndet mellan väggarna inne i kolven som skiljer)
Image

Har jag missat något?
Vespa Rally 180 1971
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det såg lika "illa" ut på min V50 när jag satte in ett Olympus 102cc kit, en hel del luft mellan kolv och lager. :-?
Var liksom Du lite förvånad men nu har den snurrat i 2 åt utan några direkta problem (ja, inga problem som har med detta att göra i alla fall 8) ) så det är nog bara att köra på.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fixa ett par distanser att styra upp lagret med vore det bästa...
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

tackar så mycket för input...

Vad ska toppen dras med för moment? Jag har googlat runt som en galning men inte lyckats något vidare...
Har för mig att det pratats om momenttabeller här på forumet också men jag får inte fram något...
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Snider wrote:tackar så mycket för input...

Vad ska toppen dras med för moment? Jag har googlat runt som en galning men inte lyckats något vidare...
Har för mig att det pratats om momenttabeller här på forumet också men jag får inte fram något...
enligt Haynes PX-manual: PX125 topp M7 1,3-1,8 kpm eller 13 -18 Nm, du har väl M7? om inte så skall M8 dras 17-22 Nm :mrgreen:
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Jag har samma spel på min Vespa
Tror inte det spelar nån roll eftersom staken och kolven är fixerade i loppet. Och lagret kan ju inte "glida ur"
Kan inte tänka mig att det behövs distanser. Mer delar som för oväsen bara.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Post Reply