Vajerlängd PX vs Touring -59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Vajerlängd PX vs Touring -59

Post by Johnny L »

Hej forum-dwellers!

Har satt en PX200-motor i min Touring -59.
Behöver nu köpa nya vajrar och funderar på om jag kan göra det enkelt för mig och köpa ett komplett kit till en PX?
Det jag främst vill åt är att gasvajern i kitet är färdig med korrekta nipplar i bägge ändar (min nya motor har oljepumpen i förgasarhuset och där passar inte riktigt en skruvnippel på gasvajern).
Min farhåga är dock att PX-vajrar blir för långa i min Touring-ram? Jag kan såklart kapa vajrarna, men då missar jag ju poängen med den färdiga gasvajern.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Vajerlängd PX vs Touring -59

Post by Johnny L »

Johnny L wrote:Hej forum-dwellers!

Har satt en PX200-motor i min Touring -59.
Behöver nu köpa nya vajrar och funderar på om jag kan göra det enkelt för mig och köpa ett komplett kit till en PX?
Det jag främst vill åt är att gasvajern i kitet är färdig med korrekta nipplar i bägge ändar (min nya motor har oljepumpen i förgasarhuset och där passar inte riktigt en skruvnippel på gasvajern).
Min farhåga är dock att PX-vajrar blir för långa i min Touring-ram? Jag kan såklart kapa vajrarna, men då missar jag ju poängen med den färdiga gasvajern.
Uppdatering om nu någon annan skulle hitta denna tråd vid efterforskningar (som jag själv just gjorde t ex).
-Ja, jag köpte "Old PX"-kitet (SIP artno.94101000).
-Ja, de flesta vajerhöljen var aningen för långa och behövde kapas.
-Ja, jag har nu en liten nippel på gasvajern framme vid gashandtaget, men jag slapp åtminstone nippel inne vid förgasaren! :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Nippel vid förgasaren funkar, lite pill men det går det har jag på min. Bytte bara choke vajern och den fick jag dit med motor och tank på plats...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Min chokevajer är en riktig vajer och ingen pianotråd. Skulle byta den också, men den nya pianotråden passade inte ihop med chokeknappen jag har. När jag stod där och drog fram och tilllbaka så upptäckte jag till slut att jag lyckats dra in öglan i förgasaränden ett antal centimeter in i vajerhöljet, och där satt den bergfast. Kör vidare med den gamle chokevajern (och en halv, avskalad gammal kopplingsplint ("el-sockerbit") som nippel inne vid choke-armen på förgasaren; lagom pillrigt att skruva åt...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

Post by benke »

Johnny L wrote:Min chokevajer är en riktig vajer och ingen pianotråd. Skulle byta den också, men den nya pianotråden passade inte ihop med chokeknappen jag har. När jag stod där och drog fram och tilllbaka så upptäckte jag till slut att jag lyckats dra in öglan i förgasaränden ett antal centimeter in i vajerhöljet, och där satt den bergfast. Kör vidare med den gamle chokevajern (och en halv, avskalad gammal kopplingsplint ("el-sockerbit") som nippel inne vid choke-armen på förgasaren; lagom pillrigt att skruva åt...

Hur gjorde ni med elsystemet, var det en ny duellsminireulator och byte av alla glödlampor? Både touringen och px:n går väl på växelström.
Benke
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

För min del så tog jag både motor och elkomponenter (minns inte ens vilka där sitter längre, regulator åtminstone antar jag?) direkt från min donatorPX.
Lamporna var redan bytta till 12V, då jag hade konverterat originalmotorn med elektronisk tändning sedan tidigare.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply