Värde - Vespa PK 80 S

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
DonCiccio
Nybörjare
Nybörjare

Värde - Vespa PK 80 S

Post by DonCiccio »

Hallå alla!
Har länge sökt efter en PK 80 och har äntligen fått napp, problemet är dock priset gubben begär för sin Vespa. Han vill ha 14500 kr och vägrar att diskutera priset. Det är en vit PK 80 S, från -84 med fem tidigare ägare. Den har enligt mätaren gått drygt 1800 mil.

Plåten ser bra ut, ingen rost, och den går och växlar fint, även om jag blev ömkligen omkörd några gånger under provturen av några finniga småungar med trimmade plastmoppar.

Vad anser ni i er visdom om det begärda priset, är det skäligt eller försöker gubbtjyven blåsa mig?

Tack på förhand
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Värde - Vespa PK 80 S

Post by Federico »

DonCiccio wrote:Hallå alla!
Har länge sökt efter en PK 80 och har äntligen fått napp, problemet är dock priset gubben begär för sin Vespa. Han vill ha 14500 kr och vägrar att diskutera priset. Det är en vit PK 80 S, från -84 med fem tidigare ägare. Den har enligt mätaren gått drygt 1800 mil.

Plåten ser bra ut, ingen rost, och den går och växlar fint, även om jag blev ömkligen omkörd några gånger under provturen av några finniga småungar med trimmade plastmoppar.

Vad anser ni i er visdom om det begärda priset, är det skäligt eller försöker gubbtjyven blåsa mig?

Tack på förhand
låter som ett normalt pris för en PX200 från 90-talet. En 200cc från 80-talet kan man få för mindre än 10.000. Alltså bör en 80cc från 80-talet vara mycket billigare även om den gått lite, men det säger ändå inget om skicket, man kan köra sönder en motor på 1800mil
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Re: Värde - Vespa PK 80 S

Post by kejj »

DonCiccio wrote:Hallå alla!

Tack på förhand
För dyrt def. max 8k skulle jag säga. Hoppa över den tycker jag. De brukar förbli osålda o sjunka i pris efter ett tag. Samma fenomen med Bajaj som läggs ut för 20k
Bara det är gjord av plåt så....
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

hade själv lekt med tanken att köpa en PK80 till min fru för nått år sedan.. PK80'or som dyker upp på Blocket brukar ligga under 10.000;-
Tycker att 14.500,- är lite för dyrt - men vill du har den och den känns bra så köp...
Good luck!
"Blech und Freude Rollerjungen"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

14500 för en PK80S låter väldigt mycket, har svårt att tro att han får ut så mycket för den. I så fall ska den vara mint condition och det lär den knappast vara med 1800 mil på mätaren (och det är kanske bara halva sanningen)

jag skulle låta den passera, mer än 10 ska inte en PK80 kosta trots att den är i bra skick.

mv/HB
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Mötte idag en trevlig herre som vill sälja en PK80. Du får hans namn och tfnnummer i ett PM.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
DonCiccio
Nybörjare
Nybörjare

Post by DonCiccio »

Tack för alla vettiga svar, pojkar! Ett underbart forum detta. Ok, gubbens Vespa hoppar jag över, har redan pratat med gentlemannen som i sin godhet var villig att gå ner till 14k.
Det är ren nostalgi från min sida som gör att jag är ute efter en PK 80, inte den sexigaste maskinen men det är något med PK-modellerna som tilltalar mig. Jag hade en sådan när jag började läsa här i Lund för mer än tio år sen och jag älskade den som man bara kan älska en Vespa. Den tillbringade vintrarna i mitt sovrum och jag använde den bl a till att hänga upp kläder i, jag fick den sedan stulen en sommar och såg aldrig röken av den mer. Jag har aldrig kunnat släppa tanken på att ha en sådan igen och nu känns det som att jag har både tid, pengar och utrymme i livet för en PK80 igen.

Jens, jag är mycket intresserad av herrens PK80. Har du sett den?

Hälsningar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag misslyckades tydligen att sända mitt PM förra gången, hade många bollar i luften just då. Men nu har jag sänt dig ett nytt 8)

Nej, jag har inte sett hans PK. Con: Det lät som om den var lite smårisig men, Pro: Du kan nog få loss den billigt. Ring och prata med honom!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply