Vilken bensin och olja kör ni med?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Woodstock

Vilken bensin och olja kör ni med?

Post by Woodstock »

Hej!

Tänkte det kunde vara intressant att få ta del av olika erfarenheter och slutsatser gällande drivmedel och olja till tvåtakts-scootrar (eller tvåtaktsmotorer i övrigt). Vilken bensin och olja använder ni till era tvåtaktsmotorer? Hur hög oljeblandning? Erfarenheter och slutsatser?

Sedan något år tankar jag Shells V-Power (blyfri 99-oktanig bensin), som jag upplever ger något bättre prestanda (särskilt på det lägre varvtalsregistret). Huruvida effekten är reell och soppan värd de extra kronorna är ju något som har debatterats flitigt sedan Shell introducerade V-Power...

Har mestadels kört med 2 % Castrol TTS, som är en helsyntetisk tvåtaktsolja. Tyvärr ganska dyr (jag betalar 169 kr/litern), men den funkar bra och lämnar extremt lite koks- och sotavlagringar.

Sedan en vecka tillbaks provar jag en för mig helt ny olja: Castrol R40, en vegetabilisk (ricinbaserad) olja som lär ha ultimata smörjegenskaper, men nackdelen lär vara att den sotar och koksar mer än syntetoljor. Castrol R40 får heller inte blandas med andra oljor och tål ej minusgrader. Luktar dock sanslöst mycket "racing" = gott! :D

EDIT 2011-02-21: Jag vill starkt avråda från att köra med Castrol R40. Efter några månaders körning märkte jag allteftersom att Vespan bler mer och mer svårstartad, för att en dag inte vilja starta alls. När jag demonterade cylinder och kolv visade det sig att oljan bildat extremt mycket avlagringar som dessutom är fasansfullt svåra att få bort. Dessa avlagringar hade medfört att kolvringarna fastnat i spåren, helt intryckta utan att flexa, varpå kompressionen sjönk succecivt, för att en dag bli så dåligt att Vespan inte ens ville gå igång.

Mvh

/ Fredrik
Last edited by Woodstock on Mon 21 Feb 2011, 01:23, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vilken bensin och olja kör ni med?

Post by Federico »

vet inte om det stämmer men jag har hört att R40 har ett kortare bäst före datum än andra oljor och att den skiktar sig i tanken om hojen står still, därför bör man skaka fordonet innan körning, oljan ska visst lägga sig i botten av tanken.

som sagt har bara hör detta av en som kör 2t TT, vet inte om det stämmer, någon kanske vet?

men det kan vara värt jobbet att skaka med tanke på doftupplevelsen.
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag tankade Lambrettan med V-power på ett shell i närheten men de har slutat med v-power nu, övht så har det blivit svårt att hitta en mack med v-power eller 98 runt södermalm på sista tiden.

Olja har jag kört på Biltemas 2taks mineralolja först i 4% och nu i 3% :)
lär väl växla upp till tts snart och köra på 2%.

på alla tidigare Vespor (2taks och 4takts) har jag tankat 95 och det har funkat fint.

Har märkt att jag tagit mig längre sträckor med 98 eller v-power gentem,ot 95 när jag testat. mest märkbart var det på Lambrettan och LXS'n
Bara det är gjord av plåt så....
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:vet inte om det stämmer men jag har hört att R40 har ett kortare bäst före datum än andra oljor och att den skiktar sig i tanken om hojen står still, därför bör man skaka fordonet innan körning, oljan ska visst lägga sig i botten av tanken.

som sagt har bara hör detta av en som kör 2t TT, vet inte om det stämmer, någon kanske vet?

men det kan vara värt jobbet att skaka med tanke på doftupplevelsen.
Det jag har märkt är att R40 är extremt trögflytande, så jag kan tänka mig att den behöver "ruskas om" ordentligt för att blanda sig väl med bensinen. Tror du inte att t ex motorvibrationer och körningen i sig självt gör att oljan mixar sig?

Japp, doften är så ljuv att enbart detta väger upp eventuella nackdelar... :wink:
kejj wrote:Jag tankade Lambrettan med V-power på ett shell i närheten men de har slutat med v-power nu, övht så har det blivit svårt att hitta en mack med v-power eller 98 runt södermalm på sista tiden.

Olja har jag kört på Biltemas 2taks mineralolja först i 4% och nu i 3% :)
lär väl växla upp till tts snart och köra på 2%.

på alla tidigare Vespor (2taks och 4takts) har jag tankat 95 och det har funkat fint.

Har märkt att jag tagit mig längre sträckor med 98 eller v-power gentem,ot 95 när jag testat. mest märkbart var det på Lambrettan och LXS'n
Får man fråga varför du körde så mycket som 3-4 procent olja? Det skall inte behövas med någon av de tvåtaktsoljor som finns på marknaden idag.

Menar du att det har varit mindre bensinåtgång när du har tankat 98 oktan eller V-Power? Intressant isåfall! Vad skulle förklaringen kunna vara till detta om det nu stämmer?

Mvh

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Allt är amatörmässiga upplevelser.
Jag kom längre på 98 än på 95 men det kan ju ha att göra med hur jag körde och hur terrängen såg ut. så det är inga vetenskapliga grunder här.

Scootrarna har även känts piggare men det kan ju också vara placebo.

Jag körde in en motor, thats it.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:Tror du inte att t ex motorvibrationer och körningen i sig självt gör att oljan mixar sig?
jo såklart gör den det, men om man tar vespan efter en tids förvaring utan att skaka kanske det blir mest olja som kommer genom kranen första biten.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

kejj wrote:Scootrarna har även känts piggare men det kan ju också vara placebo.
Det tycker jag också mig ha upplevt, särskilt i bottenregistret. Tror inte att det är en placeboeffekt.
Federico wrote:
Woodstock wrote:Tror du inte att t ex motorvibrationer och körningen i sig självt gör att oljan mixar sig?
jo såklart gör den det, men om man tar vespan efter en tids förvaring utan att skaka kanske det blir mest olja som kommer genom kranen första biten.
Jo, fast det borde inte vara särskilt skadligt på något sätt, mer än att den kanske blir svårstartad eller går orent.

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tycker mig också känna igen det där med bättre bottendrag på 98 oktan - i synnerhet på vissa scootrar. På min gamla original-Touring blir det en markant skillnad, på Lambrettan är det inte lika tydligt av någon anledning.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
pallgo
Nybörjare
Nybörjare

Post by pallgo »

Högre oktan ger en bättre förbränning, vilke ofta ger en något lägre förbrukning.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

o så slipper man väl etanoldelen som är högre i 95 oktan?

Men varför tar de flesta mackarna bort 98-99 oktanbensinen?
pallgo
Nybörjare
Nybörjare

Post by pallgo »

Bensinbolagen tar bort 98-oktan beroende på att det säljs väldigt lite framförallt på automatstationerna, men finns ofta på bemannade stationer.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag kör uteslutande 98 oktan på mina tvåtaktare. Jag provade Shells V-power i Vespan en gång, men märkte ingen påtaglig skillnad. Vespan begåvas med Castrol TTS.
Moppen har fått gå med Biltemas syntetiska tvåtaktsolja, men efter byte till Gulf Pride 2T mineralolja varvar den bättre. Varför har jag ingen aning om, men vill gärna höra era spekulationer.
Go classic, not plastic
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

jag kör oftast med ok`s akrylatbensin 2T.
har funderingar på att stoppa i sån där oktanhöjare eller är min miljöinsats ogjord då?
vet inte vilken man skulle kunna pilla i det finns ju så massa olika sorter.
skulle eg kört på etanol men jag har inte kompetens att bygga om och sen känns det som om tanken krymper en del procent
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
Woodstock

Post by Woodstock »

Martin O wrote:Jag kör uteslutande 98 oktan på mina tvåtaktare. Jag provade Shells V-power i Vespan en gång, men märkte ingen påtaglig skillnad. Vespan begåvas med Castrol TTS.
Moppen har fått gå med Biltemas syntetiska tvåtaktsolja, men efter byte till Gulf Pride 2T mineralolja varvar den bättre. Varför har jag ingen aning om, men vill gärna höra era spekulationer.
Du har själv besvarat frågan... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote:
Martin O wrote:Jag kör uteslutande 98 oktan på mina tvåtaktare. Jag provade Shells V-power i Vespan en gång, men märkte ingen påtaglig skillnad. Vespan begåvas med Castrol TTS.
Du har själv besvarat frågan... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Även om du är allergisk mot Biltemas produkter, så måste deras oljor motsvara angivna specifikationer och standarder.
Go classic, not plastic
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag kör in min Lambrettamotor (200cc) med Biltemas 2T mineralolja. 4% i början och nu 3%. har inte upptäckt att den går dåligt pga märket Biltema eller höga procenthalten. Under en tur till Sparreholm låg jag säkert i en halvtimme-timme o marchade i 70mph (ca 112km/h).
Inga problem alls. Billig olja o det luktar inte gott bakom hojen :D
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Att det ger lite mer drag med 98 oktan har inte med oktantalet att göra som alla vill tro, det säger enbart hur mycket kompression bränslet tål innan det självantänder. Anledningen är att det är 15% etanol i 95 oktan på sommaren och eftersom det är mindre energinnehåll i samma mängd etanol som bensin så gör det att motorn går snålare med 15% etanol i jämfört med 98 eller 99 som inte innehåller någon etanol.
Därför ger motorn då något mindre effekt med 95 oktan, på vintern är det bara 5% i bensinen så då bör man kunna köra 95 utan att märka nåt :wink:

Vad det gäller olja så kör man oftast med 4-5% på racemotorer pga. dess höga trimningsgrad och höga varvtal, även för att få en lite bättre tätning mellan kolvringar och lopp -> mer effekt. Men i en gammal orginalmotor till en scooter så finns det egentligen ingen anledning att ha i mer än 2-2,5%.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Smak och tycke varierar, och du väljer själv vad du vill tro på. Men mekarna i en mig närstående scooterfirma är mycket negativa till tvåtaktsoljorna från Biltema och Statoil.

Själv kör jag alltid på "finoljor", TTS i Lambrettan (trimmad) och Motul halvsyntetisk i Vespan (otrimmad). Merkostnaden för en riktigt bra olja är liten jämfört med kostnaden för reparationer.

Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Biltemas olja kan säkert vara hur bra som helst, men också dålig. Jag är ganska säker på att det svänger en del och att dom köper från den leverantör som är billigast för tillfället. Flaskorna ser likadana ut, men innehållet?
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det här har ju diskuterats tusentals gånger, men det kan ju dyka upp nya läsare som har hittat något längst in i någon bod och bara läser "2%".
Jag skulle inte rekommendera att man kör en GS, SS eller annan Vespa äldre än 58 på så lite som 2 %. Inte en 200-lambretta heller.
/P

marre wrote:Att det ger lite mer drag med 98 oktan har inte med oktantalet att göra som alla vill tro, det säger enbart hur mycket kompression bränslet tål innan det självantänder. Anledningen är att det är 15% etanol i 95 oktan på sommaren och eftersom det är mindre energinnehåll i samma mängd etanol som bensin så gör det att motorn går snålare med 15% etanol i jämfört med 98 eller 99 som inte innehåller någon etanol.
Därför ger motorn då något mindre effekt med 95 oktan, på vintern är det bara 5% i bensinen så då bör man kunna köra 95 utan att märka nåt :wink:

Vad det gäller olja så kör man oftast med 4-5% på racemotorer pga. dess höga trimningsgrad och höga varvtal, även för att få en lite bättre tätning mellan kolvringar och lopp -> mer effekt. Men i en gammal orginalmotor till en scooter så finns det egentligen ingen anledning att ha i mer än 2-2,5%.
Woodstock

Post by Woodstock »

marre wrote:Anledningen är att det är 15% etanol i 95 oktan på sommaren och eftersom det är mindre energinnehåll i samma mängd etanol som bensin så gör det att motorn går snålare med 15% etanol i jämfört med 98 eller 99 som inte innehåller någon etanol.
Va, etanol i 95 oktan på sommaren? En källa hade varit önskvärt angående det där.
jencla wrote:Smak och tycke varierar, och du väljer själv vad du vill tro på. Men mekarna i en mig närstående scooterfirma är mycket negativa till tvåtaktsoljorna från Biltema och Statoil.
Har också hört liknande uttalanden, faktiskt också gällande vissa tvåtaktsoljor från Castrol (dock ej TTS).
Federico wrote:Biltemas olja kan säkert vara hur bra som helst, men också dålig. Jag är ganska säker på att det svänger en del och att dom köper från den leverantör som är billigast för tillfället.
Misstänker också att det kan förhålla sig så. För mig är det Biltema i ett nötskal och en av anledningarna till att jag inte gillar deras produkter: allt handlar om prispress, där kvalitén är sekundär.
Paka wrote:Det här har ju diskuterats tusentals gånger, men det kan ju dyka upp nya läsare som har hittat något längst in i någon bod och bara läser "2%".
Jag skulle inte rekommendera att man kör en GS, SS eller annan Vespa äldre än 58 på så lite som 2 %. Inte en 200-lambretta heller.
Ebbe Parnestål på den välrenommerade trimningsfirman Ebos High Performance hejdade mig när jag frågade om jag skulle köra in en nyborrad cylinder på mer än 2 procent. Han hävdade att en kvalitétesolja (t ex Castrol TTS) absolut inte skall överskrida 2 procent oavsett förhållanden.

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jaha, men tillåt mig tvivla på att han satte likhetstecken mellan "förhållanden" och "motortyp"
/P
Woodstock wrote:
Ebbe Parnestål på den välrenommerade trimningsfirman Ebos High Performance hejdade mig när jag frågade om jag skulle köra in en nyborrad cylinder på mer än 2 procent. Han hävdade att en kvalitétesolja (t ex Castrol TTS) absolut inte skall överskrida 2 procent oavsett förhållanden.

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Jaha, men tillåt mig tvivla på att han satte likhetstecken mellan "förhållanden" och "motortyp"
/P
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte processen med en inkörning att kolvringarna skall slitas in med cylinderloppet? Vad jag fick förklarat för mig är att det inte är önskvärt med för låg friktion vid inkörning, vilket en högre mängd olja torde ge.

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det tål tydligen att upprepas: Det finns ingen svart magi kring kvalitetsklasserna för tvåtaktsolja.

En helsyntetisk olja som uppfyller eller överglänser API-TC/JASO-FC/ISO-L-EGD anses duga för högvarviga luftkylda tvåtaktsmotorer, och är således alltid OK för en vespa- eller lambrettamotor. Det spelar ingen roll vilket märke som står på flaskan, såvida den inte är bluffmärkt.

Det man vill ha är en olja som har goda smörjegenskaper, bra värmetålighet och som koksar/ryker så lite som möjligt. API-TC/JASO-FC/ISO-L-EGD uppfyller alltid alla de kraven. Enkelt, eller hur?

Vid inkörning av cylindrar, så är kan det vara önskvärt med en lite sämre olja, eftersom det underlättar inslipningen av kolvringarna mot cylinderloppet. En mineralolja funkar då bra. Dock skall man alltid undvika oljor som är avsedda för utombordsmotorer, då de är avsedda för helt andra förhållanden än de som råder i våra motorer. När inkörningen är klar, (200-300 km), byter man till den bättre oljan.

Att hålla på med att tro och känna kostar bara en massa tid och pengar. Finns det en olja som uppfyller ovanstående krav, köp den. Den funkar. Det är det som standardiseringen är tänkt för.

/G
Federico wrote:Biltemas olja kan säkert vara hur bra som helst, men också dålig. Jag är ganska säker på att det svänger en del och att dom köper från den leverantör som är billigast för tillfället. Flaskorna ser likadana ut, men innehållet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

En högst intressant (och kanske något kontroversiell) länk om inkörning för den som orkar läsa:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Mvh

/ Fredrik
Post Reply