Tänkte det kunde vara intressant att få ta del av olika erfarenheter och slutsatser gällande drivmedel och olja till tvåtakts-scootrar (eller tvåtaktsmotorer i övrigt). Vilken bensin och olja använder ni till era tvåtaktsmotorer? Hur hög oljeblandning? Erfarenheter och slutsatser?
Sedan något år tankar jag Shells V-Power (blyfri 99-oktanig bensin), som jag upplever ger något bättre prestanda (särskilt på det lägre varvtalsregistret). Huruvida effekten är reell och soppan värd de extra kronorna är ju något som har debatterats flitigt sedan Shell introducerade V-Power...
Har mestadels kört med 2 % Castrol TTS, som är en helsyntetisk tvåtaktsolja. Tyvärr ganska dyr (jag betalar 169 kr/litern), men den funkar bra och lämnar extremt lite koks- och sotavlagringar.
Sedan en vecka tillbaks provar jag en för mig helt ny olja: Castrol R40, en vegetabilisk (ricinbaserad) olja som lär ha ultimata smörjegenskaper, men nackdelen lär vara att den sotar och koksar mer än syntetoljor. Castrol R40 får heller inte blandas med andra oljor och tål ej minusgrader. Luktar dock sanslöst mycket "racing" = gott!

EDIT 2011-02-21: Jag vill starkt avråda från att köra med Castrol R40. Efter några månaders körning märkte jag allteftersom att Vespan bler mer och mer svårstartad, för att en dag inte vilja starta alls. När jag demonterade cylinder och kolv visade det sig att oljan bildat extremt mycket avlagringar som dessutom är fasansfullt svåra att få bort. Dessa avlagringar hade medfört att kolvringarna fastnat i spåren, helt intryckta utan att flexa, varpå kompressionen sjönk succecivt, för att en dag bli så dåligt att Vespan inte ens ville gå igång.
Mvh
/ Fredrik