Fotades i tyska "Kassler Berge" av en mobil polisradar bil. De tyckte nog att hans "crash bars" inte var 100% ok.

Helt underbar bild! Hohohoo! Polisen kanske också muttrade något om den täckta lampan? Heh, jag skulle då inte ha velat vara framför denna skoter, en misslyckad panikbromsning och man skulle ha hornen i ryggen.tysken wrote:Italiensk scooterist på väg hem ifrån Swe/No semester...
Fotades i tyska "Kassler Berge" av en mobil polisradar bil. De tyckte nog att hans "crash bars" inte var 100% ok.
Nix, det är rättmonterat!Martin O wrote:Den där ser ju riktigt trevlig ut! *Tummen upp*Woodstock wrote:Ikväll blev jag klar med min Vespa 50 som har erhållit välbehövlig första hjälpen för att kunna andas litet bättre: en s k "italiensk vev" och Polini 50-cylinder (med matchande blockportning) samt nya tiotumshjul. Var bara tvungen att ta en provtur trots ihållande regn...
Mvh
/ Fredrik
Jag tycker det ser ut som framdäcket är monterat mot rotationsriktningen.
Tack!Loose Lips City Punk wrote:Mkt snygg Vespa ovan! En V50 (svensk) original gör väl knappt 30 va?
Federico wrote:Langhammars, solnedgången där på sommaren borde vara en av de vackraste i det här landet?LambrettAA wrote:Fårö på Gotland. Underbar plats!jencla wrote:Snygg! Och häftig bakgrund. Var är detta?
/jens
Ja, det hade nog blivit mitt livs huvudvärk!gusten wrote:Kunde varit värre, tänk om du hade haft kvar den på huvudet när det hände....
Jag lade hjälmen i vägrenen på den motsatta sidan om Bettan. När traktorföraren skulle ta ut svängen runt Bettan (som hade samma färdriktning) på den smala vägen, var hjälmen halvt dold av sly och traktorföraren noterade nog inte den. Jag var ca 10 meter ut i sädesfältet på motsatta sidan och insåg faran först en sekund innan traktorn körde över hjälmen, så det hade varit kört oavsett hur jag hade agerat...vespaco wrote:Och vi är glada att trakorn inte malade Bettan och dig också. Litet förvånad är jag över att traktorn kom åt att söndra hjälmen om den låg på vägrenen. Åkte den ner från/upp till vägen just där eller vad? Och snabbt måste det ha skett annars hade du ju hunnit rädda den. Du fick åka hem utan hjälm på huvudet då?
En ny hjälm var nog säkert på sin plats, om den här var nästan 20 år gammal. Du kan ju dissekera din gamla och kolla vad den innehåller!
Ja, fem-sex år brukar vara en tumregel.Federico wrote:är det bäst före datum på glasfiberhjälmar?
ps. snygg bild, regnbågen är svår att avbilda genom kameralinsen.
cirkulärt polifilter är bra, men visst är det bara en glaskiva som roteras, 90grader mot solen ger störst effekt. jag har däremot upplevt att detaljer i moln kan gå förlorat med filter, men himmel blir extremt blå.Woodstock wrote:Ja, fem-sex år brukar vara en tumregel.Federico wrote:är det bäst före datum på glasfiberhjälmar?
ps. snygg bild, regnbågen är svår att avbilda genom kameralinsen.
Tack! Ja, regnbågen är inte lätt att göras rättvisa på bild. Man kan däremot använda ett cirkulärt polfilter (alltså ett justerbart polfilter med två glasskivor) och på så sätt få regnbågen så framträdande som man önskar (jag hade dock inget sådant monterat på den aktuella linsen). Lite OT, men jag kan för övrigt inte nog tala mig varm för vilken oerhörd nytta man kan ha av ett cirkulärt polfilter: speglingar och ljusreflektioner kan justeras bort, utfrätta himlar är ett minne blott, kontrasten i bilden kan justeras efter önskemål m m.
Mvh
/ Fredrik
Sant, det är bara en skiva - sorry, my bad.Federico wrote:cirkulärt polifilter är bra, men visst är det bara en glaskiva som roteras, 90grader mot solen ger störst effekt. jag har däremot upplevt att detaljer i moln kan gå förlorat med filter, men himmel blir extremt blå.