Nu är jag minst sagt irriterad. Denna syn mötte mig i garaget.
En stor oljepöl under Vespan.
Jag kopplade in den billiga inspektionskameran från Clas Ohlson till datorn för inspektion.
Oljeslangen hade i alla fall inte hoppat av från tankanslutningen som jag misstänkte.
Här var felet. Nog fan hade mitt nya oljenivåglas spruckit ännu en gång.
Vad är orsaken till att jag konsumerar ett par oljenivåglas per säsong? Är det inte originalglas EM-scooters levererar? Jag är innerligt trött på detta.
Martin O wrote:
Vad är orsaken till att jag konsumerar ett par oljenivåglas per säsong? Är det inte originalglas EM-scooters levererar? Jag är innerligt trött på detta.
Kan det være så trivielt at du ikke får montert selve olje tanken høyt eller lavt nok, slik at det blir belasting på oljenivåglasset?
Tror också på det. Glaset ligger i spänn mot ramen, och då spricker det garanterat. Har du gummit runt hålet som det är tänkt?
Mvh
G
Svint1 wrote:
Martin O wrote:
Kan det være så trivielt at du ikke får montert selve olje tanken høyt eller lavt nok, slik at det blir belasting på oljenivåglasset?
Klassiskt fel som uppstår på de PX där man t.ex slarvat med tankpackning. Då kommer tanken några mm lägre ner och då kan glaset knäckas. Jag monterar alltid tanken+ tankpackning i ramen där gummitätningen för glaset är bortplockad. Kontrollerar att riktningen på oljetanken är korrekt i sidled, sedan drar fast tanken, kollar därefter spelet runt glaset och till sist, när man är nöjd över sitt snygga montage, petar dit gummitätningen.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Ska det vara en packning mellan tank och ram på PX? Måste ha missat den. Mitt glas sitter i högsta laget ändå, så det var nog bara bra.
/G
Ola Lång wrote:Klassiskt fel som uppstår på de PX där man t.ex slarvat med tankpackning. Då kommer tanken några mm lägre ner och då kan glaset knäckas. Jag monterar alltid tanken+ tankpackning i ramen där gummitätningen för glaset är bortplockad. Kontrollerar att riktningen på oljetanken är korrekt i sidled, sedan drar fast tanken, kollar därefter spelet runt glaset och till sist, när man är nöjd över sitt snygga montage, petar dit gummitätningen.
Jag har varit mycket noggrann och glaset sitter i mitten. Jag misstänker att jag varit lite rädd för läckage och dragit glaset för hårt i tanken. Har lekt lite med tanken på gängtejp. Vad tror expertisen om det?
Jag har aldrig använt gängtejp, men nåt varv kan säkert inte skada.
/G
Martin O wrote:Jag har varit mycket noggrann och glaset sitter i mitten. Jag misstänker att jag varit lite rädd för läckage och dragit glaset för hårt i tanken. Har lekt lite med tanken på gängtejp. Vad tror expertisen om det?
Jag har förmodligen dragit glaset för hårt, så det har blivit en liten spricka. Vibrationer har gjort att en bit vid foten gått av, så packningen blottats. Om detta inte var nog elände, så visade sig att glaset var slut på Em-scooters hemsida.