Inte en gång till.....l

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Inte en gång till.....l

Post by Martin O »

Nu är jag minst sagt irriterad. Denna syn mötte mig i garaget.

Image
En stor oljepöl under Vespan.

Jag kopplade in den billiga inspektionskameran från Clas Ohlson till datorn för inspektion.
Image

Oljeslangen hade i alla fall inte hoppat av från tankanslutningen som jag misstänkte.
Image

Här var felet. Nog fan hade mitt nya oljenivåglas spruckit ännu en gång.
Image

Vad är orsaken till att jag konsumerar ett par oljenivåglas per säsong? Är det inte originalglas EM-scooters levererar? Jag är innerligt trött på detta.
Go classic, not plastic
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Inte en gång till.....l

Post by Svint1 »

Martin O wrote:
Vad är orsaken till att jag konsumerar ett par oljenivåglas per säsong? Är det inte originalglas EM-scooters levererar? Jag är innerligt trött på detta.
Kan det være så trivielt at du ikke får montert selve olje tanken høyt eller lavt nok, slik at det blir belasting på oljenivåglasset?

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Inte en gång till.....l

Post by Hedge »

Tror också på det. Glaset ligger i spänn mot ramen, och då spricker det garanterat. Har du gummit runt hålet som det är tänkt?

Mvh

G
Svint1 wrote:
Martin O wrote:
Kan det være så trivielt at du ikke får montert selve olje tanken høyt eller lavt nok, slik at det blir belasting på oljenivåglasset?

Ø
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Klassiskt fel som uppstår på de PX där man t.ex slarvat med tankpackning. Då kommer tanken några mm lägre ner och då kan glaset knäckas. Jag monterar alltid tanken+ tankpackning i ramen där gummitätningen för glaset är bortplockad. Kontrollerar att riktningen på oljetanken är korrekt i sidled, sedan drar fast tanken, kollar därefter spelet runt glaset och till sist, när man är nöjd över sitt snygga montage, petar dit gummitätningen.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ska det vara en packning mellan tank och ram på PX? Måste ha missat den. Mitt glas sitter i högsta laget ändå, så det var nog bara bra.

/G
Ola Lång wrote:Klassiskt fel som uppstår på de PX där man t.ex slarvat med tankpackning. Då kommer tanken några mm lägre ner och då kan glaset knäckas. Jag monterar alltid tanken+ tankpackning i ramen där gummitätningen för glaset är bortplockad. Kontrollerar att riktningen på oljetanken är korrekt i sidled, sedan drar fast tanken, kollar därefter spelet runt glaset och till sist, när man är nöjd över sitt snygga montage, petar dit gummitätningen.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

den PXtank jag skruvade i i förrgår hade i varjefall packning..... Men det viktigaste är ju att man sert till att det inte ligger emot någonstans!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag har varit mycket noggrann och glaset sitter i mitten. Jag misstänker att jag varit lite rädd för läckage och dragit glaset för hårt i tanken. Har lekt lite med tanken på gängtejp. Vad tror expertisen om det?
Go classic, not plastic
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har aldrig använt gängtejp, men nåt varv kan säkert inte skada.

/G
Martin O wrote:Jag har varit mycket noggrann och glaset sitter i mitten. Jag misstänker att jag varit lite rädd för läckage och dragit glaset för hårt i tanken. Har lekt lite med tanken på gängtejp. Vad tror expertisen om det?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Nu är tanken lyft och felet är mitt eget. :oops:

Jag har förmodligen dragit glaset för hårt, så det har blivit en liten spricka. Vibrationer har gjort att en bit vid foten gått av, så packningen blottats. Om detta inte var nog elände, så visade sig att glaset var slut på Em-scooters hemsida. :evil:

Image
Go classic, not plastic
Post Reply