Svår startad
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Aaaaarrrghhh.. Byter tillbaka till munstycke 56 och ska ut och prov köra. Den går fin fint på tomgång en stund men när jag sen ska köra i väg så saknar den tryck och dör snart, efter bara ca 50m. Försöker starta om och får igång den men den dör omedelbart. Det visar sig att gnistan nu är borta. Har inte rört någonting annat än förgasaren sen i onsdags då allt funkade fint. Har tagit av svänghjulet och allt verkar vara som det ska på tändplattan. Vad kan ha hänt?
Kan tändstiften ha blivit dåliga av att köra med dålig kondensator?
Kan det vara något som sliter ut kondensatorn i raket fart?
Bor det en äcklig rocker på min gård som saboterar den om nätterna?
Kan tändstiften ha blivit dåliga av att köra med dålig kondensator?
Kan det vara något som sliter ut kondensatorn i raket fart?
Bor det en äcklig rocker på min gård som saboterar den om nätterna?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Hmm, gräv en djup grop, täck med ris & löv. Avsluta med en Elvis LP som lockbete. Det borde ta hand om eventuell rocker på gården.
Gnistan, du har ju tagit av och på tändhatten/ kabeln ett par gånger nu misstänker jag. Du tror inte att det kan vara något så enkelt som att du under allt handhavande har fixat ett glapp där någonstans?
Tändplattan, inga skavda kablar? Om en kabel kommer för nära svänghjulet kan isoleringen efter ett tag nötas bort och du får då en jordning där.
/C
Gnistan, du har ju tagit av och på tändhatten/ kabeln ett par gånger nu misstänker jag. Du tror inte att det kan vara något så enkelt som att du under allt handhavande har fixat ett glapp där någonstans?
Tändplattan, inga skavda kablar? Om en kabel kommer för nära svänghjulet kan isoleringen efter ett tag nötas bort och du får då en jordning där.
/C
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Min begränsade erfarenhet säger att det inte borde spela så stor roll. Jag har själv kört väldigt fett ett tag när jag satte i fel huvudmunstycke. Stiftet var helt kolsvart, men det brändes av tämligen omgående när jag bestyckade rätt.Il Bastardino wrote:Kan det vara så enkelt att när den gått för fett så har tändstiften blivit smutsiga/nedsotade och att det är det som är felet?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Även jag har en mycket svårstartad V50.
Den går att rulla igång, men då får jag springa en del. Kicka igång går inte! Jag har 19/19 förgasare 125 cc Cylle samt vevhuset är är lite större (Insugningstiden är ca 2 gånger större än orginalet, fick veven av en italienare, har ingen aning var den satt på innan). Munstycke har jag ingen aning vad det ska sitta i förgasaren, kanske någon kan tala om det för mig.
När jag renoverade motorn och satte ihop allt igen startade den faktist på andra kicken och gick bra. Motorn satt då på ett stativ och den gick så länge jag hade bensin.
Nu när jag har skruvat fast motorn vägrar den att starta. Jag har bytt kondensator, kollat alla kablar, sänkte brytarna till 0,25, jag har kollat att jag har kompression och den blir blöt. Den startar inte ens med startgas.
Jag har inte den blekaste vad det kan vara för fel! Eller var jag ska börja, det kan vara flera fel samtidigt. En sak stör mig, att när jag kollar gnistan, så verkar som om de bara kommer ibland (Vid kickning) men är den igång går den hela tiden.
Någon som vet hur många mikrofarad kondensatorn ska vara på? För den nya jag köpte från EMscoters verkar vara lite större och då kanske laddningstiden inte är tillräcklig...
Help...
Den går att rulla igång, men då får jag springa en del. Kicka igång går inte! Jag har 19/19 förgasare 125 cc Cylle samt vevhuset är är lite större (Insugningstiden är ca 2 gånger större än orginalet, fick veven av en italienare, har ingen aning var den satt på innan). Munstycke har jag ingen aning vad det ska sitta i förgasaren, kanske någon kan tala om det för mig.
När jag renoverade motorn och satte ihop allt igen startade den faktist på andra kicken och gick bra. Motorn satt då på ett stativ och den gick så länge jag hade bensin.
Nu när jag har skruvat fast motorn vägrar den att starta. Jag har bytt kondensator, kollat alla kablar, sänkte brytarna till 0,25, jag har kollat att jag har kompression och den blir blöt. Den startar inte ens med startgas.
Jag har inte den blekaste vad det kan vara för fel! Eller var jag ska börja, det kan vara flera fel samtidigt. En sak stör mig, att när jag kollar gnistan, så verkar som om de bara kommer ibland (Vid kickning) men är den igång går den hela tiden.
Någon som vet hur många mikrofarad kondensatorn ska vara på? För den nya jag köpte från EMscoters verkar vara lite större och då kanske laddningstiden inte är tillräcklig...
Help...
Hmmm, har Du minskat anståndet på brytarpetsarna till 0,25 så får Du problem det avståndet ska vara 0.4. Du kan ev minska avståndet på tädstiftet ned mot 0.25 mm för att säkerställa att gnistan orkar att hoppa över. Men i så fall har Du andra problem!
Har Du bytt tändspole? Tändspolarna kan vara ett lotteri, även nya kan vara dåliga. Har Du en äldre V50 1975 eller tidigare så har Du en tändspole som sitter under svänghjulet på tändplattan, har Du en nyare så är den extern.
Har lite dålig erfarenhet av de externa spolarna, dom kan lägga av när som helst och då blir det svårstartat.
Även en dålig kondensator ger det problemet, kondensatorn ska vara 20mm i diameter för att passa i hålet på tändplattan så se till att Du får tag på en sådan eftersom kondensatorn MÅSTE vara monterad på tändplattan för att få bra jordning.
Även kondensatorer kan vara dåliga redan ut förpackningen!
Vad kapasitansen är vet jag inte säkert men c:a 0.3 - 0.5 uF skulle jag tippa.
Har Du bytt tändspole? Tändspolarna kan vara ett lotteri, även nya kan vara dåliga. Har Du en äldre V50 1975 eller tidigare så har Du en tändspole som sitter under svänghjulet på tändplattan, har Du en nyare så är den extern.
Har lite dålig erfarenhet av de externa spolarna, dom kan lägga av när som helst och då blir det svårstartat.
Även en dålig kondensator ger det problemet, kondensatorn ska vara 20mm i diameter för att passa i hålet på tändplattan så se till att Du får tag på en sådan eftersom kondensatorn MÅSTE vara monterad på tändplattan för att få bra jordning.
Även kondensatorer kan vara dåliga redan ut förpackningen!
Vad kapasitansen är vet jag inte säkert men c:a 0.3 - 0.5 uF skulle jag tippa.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tändspolen sitter under svänghjulet. Eftersom spolen orkar med en gnista när jag springer igång den så borde inte det vara fel på tändspolen, men som sagt, jag är inte säker på det. Det är den andra kondensatorn jag byter ut, jag kan väl inte ha sån otur att de är sönder bägge två direkt ur förpackningen.
Jag ska mäta hur många farad jag får ut imorgon. Vilken tändstit ska man ha till 125 cc?
Jag ska mäta hur många farad jag får ut imorgon. Vilken tändstit ska man ha till 125 cc?
Tänk på att när du springer med hojen så får du bra mer snurr på svänghjulet än när du kickar. Det i sin tur indikerar att något i det elektroniska tröttnat en smula.
/G
/G
anz wrote:Tändspolen sitter under svänghjulet. Eftersom spolen orkar med en gnista när jag springer igång den så borde inte det vara fel på tändspolen, men som sagt, jag är inte säker på det. Det är den andra kondensatorn jag byter ut, jag kan väl inte ha sån otur att de är sönder bägge två direkt ur förpackningen.
Jag ska mäta hur många farad jag får ut imorgon. Vilken tändstit ska man ha till 125 cc?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: Svår startad
the horror, the horror....
Efer att ha försökt gåigenom de mesta som är möjligt utan att klyva motorn försökte jag i helgen starta den igen. Den gick igång men inte mycket mer. Motorn rusar och när man får ned varvtalet dör den och kan inte hålla tomgång.
Så det var dags att dra huvudet ur sanden. tömde växellådan på oljan och den luktar bensin, hittade även en liten olje läcka vid vevtappen. Det har inte läckt mycket där, syntes bara om man tog bort tändplattan. Men det är väl bara att ge sig och inse att det är de beryktade packboxarna som är felet.
tänke fråga om de finns något sätt att se vilken av packboxarna som läcker, att den vid svänghjulet gör det syns på att det läcker olja till tändplattan. Finns det något man kan kolla som indikerar skicket på de andra två? Vore skönt att komma undan med att bara byta den, då man slipper klyva. Alla packboxarna byttes för ca. ett år sedan.
Har undvikit att klyva motorn då jag inte har någon vettig plats att göra det på. Någon i stockholm som har lite plats att tillfälligt hyra ut i sitt garage?
Efer att ha försökt gåigenom de mesta som är möjligt utan att klyva motorn försökte jag i helgen starta den igen. Den gick igång men inte mycket mer. Motorn rusar och när man får ned varvtalet dör den och kan inte hålla tomgång.
Så det var dags att dra huvudet ur sanden. tömde växellådan på oljan och den luktar bensin, hittade även en liten olje läcka vid vevtappen. Det har inte läckt mycket där, syntes bara om man tog bort tändplattan. Men det är väl bara att ge sig och inse att det är de beryktade packboxarna som är felet.
tänke fråga om de finns något sätt att se vilken av packboxarna som läcker, att den vid svänghjulet gör det syns på att det läcker olja till tändplattan. Finns det något man kan kolla som indikerar skicket på de andra två? Vore skönt att komma undan med att bara byta den, då man slipper klyva. Alla packboxarna byttes för ca. ett år sedan.
Har undvikit att klyva motorn då jag inte har någon vettig plats att göra det på. Någon i stockholm som har lite plats att tillfälligt hyra ut i sitt garage?