Min första scooter....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
cybertron
Drömmare
Drömmare

Min första scooter....

Post by cybertron »

Hej!

Köpte igår en Honda Lead SCV100, 100cc (således :D )
skall ha den som pendlingsfordon då jag tröttnat på bussen och frun behöver bilen..Fick ett bra pris på den samt att den endast gått 140mil på 6 år (1 ägare innan mig)

Den går ungefär 75-80 vilket jag antar är normalt. vid lite motlut så blir hastigheten ca 65-70 istället...(är det normalt?) Har tidigare endast haft 400cc + 600cc så det är ju en viss skillnad.
men, min fråga är: på vänster sida (rem sidan) vid (vad jag antar är luftfiltret?) sitter en slang + en "slangstump som är tät", denna är inte längre tät och jag skall byta den, men jag undrar vad den är till för?

svårt att se på bilden men det är iaf rätt sida...
Image
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Slangstumpen du pratar om är nog för att dränera luftburken efter som vevhusventilationen går in i luftburken.. den ska du nog inte täta utan den ska vara öppen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
cybertron
Drömmare
Drömmare

Post by cybertron »

marre wrote:Slangstumpen du pratar om är nog för att dränera luftburken efter som vevhusventilationen går in i luftburken.. den ska du nog inte täta utan den ska vara öppen.
men den stumpen som sitter kvar är tätad (fast trasig nu), skall försöka ta en bildpå det

Image
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

cybertron wrote: men den stumpen som sitter kvar är tätad (fast trasig nu), skall försöka ta en bildpå det
De flesta dräneringsslangar jag sett på moderna mc brukar vara sådär stukade i änden, men ändå öppningsbara i en springa nederst som ett slags simpel backventil antar jag.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply