Tänkte på att komma o se din v50 men var fast på bankmöte, men nästa onsdag bör jag dyka upp o lyckas spana in din v50.Il Bastardino wrote:Tog en tur till Skåningen idag, tyvärr var det ingen
Svår startad
Sökte på forumet och hittade den här tråden, kanske hittar du något där?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... r&start=15
/C
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... r&start=15
/C
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Måste alltid något gå sönder...
Bestämde mig idag för att pröva med att byta munstycken från 56/35 till 63/40 för att se om det skulle hjälpa. Första gången jag lossar på en förgasare och det gick galant. Ska ta en liten provtur när den åter igen börjar strula, förgasaren sitter löst och det visar sig att pinnbulten som skall hålla fast den gått av. Om det bara vore en ny pinnbullt som behövs för att den nu ska gå bra vore allt lugnt, men det sura är att jag inte har hunnit test köra den för att se om den nya set-upen avhjälper problemen.
Till sist en fråga. Innan den började strula fick jag den att gå på tomgång, men för att den skulle bli jämn och inte dö efter en stund var jag tvungen att skruva ut luftskruven en bit extra (till drygt ca. två varv). Tycker mig ha läst att någon annan här gjort något liknande, är det normalt?
Bestämde mig idag för att pröva med att byta munstycken från 56/35 till 63/40 för att se om det skulle hjälpa. Första gången jag lossar på en förgasare och det gick galant. Ska ta en liten provtur när den åter igen börjar strula, förgasaren sitter löst och det visar sig att pinnbulten som skall hålla fast den gått av. Om det bara vore en ny pinnbullt som behövs för att den nu ska gå bra vore allt lugnt, men det sura är att jag inte har hunnit test köra den för att se om den nya set-upen avhjälper problemen.
Till sist en fråga. Innan den började strula fick jag den att gå på tomgång, men för att den skulle bli jämn och inte dö efter en stund var jag tvungen att skruva ut luftskruven en bit extra (till drygt ca. två varv). Tycker mig ha läst att någon annan här gjort något liknande, är det normalt?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Har upptäckt att den läcker lite bensin vid insugsröret, vid cylinderfästet. Kan detta vara problemet? Muttern är rejält utsliten så jag har varken kunnat få på den hårdare eller få av den än, trots långa försök.
Tänkte ta en liten sammanfattning. Vespan gick bra tills den helt plötsligt la av. Gnistan var ojämn för tillslut helt försvinna. Bytte då kondensator samt fixade till en dålig lödning på tändspolen. Efter detta startar den men börjar efter en stunds körning hacka fram för allt på höga varv, något den inte gjort tidigare.
Bytte efter detta till större munstycken i förgasaren (63 respektive 40). Den blev nu mer svårstartad men jag fick i går kväll igång den. Den gick hyfsat på tom gång, men när jag skulle test köra så svarade den dåligt på gas och varvade aldrig upp ordentligt. Drar man ut choken går den sämre.
Började dagens mek med att mäta ut övre dödläge och det stämde helt överens med de markeringar som tidigare ägare gjort. Justerade tändningen så att den max är +/- 1 grad fel. Förtändning på 17 grader enligt instruktionerna till cylindern. Men nu vill den inte starta alls, edn tänder inte över huvud taget.
Så mina frågor är:
1. Det som förbryllar mig mest är att den efter byte av kondensator/ fixad lödning började hacka. Detta utan att jag ändrat på något annat och den gått bra tidigare. Tänkbara orsaker?
2. Kan jag ha gått upp för mycket i storlek på munstycken? Kan det göra att den går så dåligt och blir väldigt svårstartad. När man läser på andra trådar verkar det mer som att det bluddrar och hackar lite men går, min kan knappt räknas som att den gick. Hade tänkt pröva att byta ned mig i storlek idag men fastnade med muttern till insugsröret.
3. Kan läckan vid insugsröret vara orsaken till alla problem? Är det då problem med tjuvluft? Borde den inte då gå magert? Stiftet är väldigt mörkbrunt på gränsen till svart.
4. Något annat som kan vara fel? Jag skulle vilja utesluta att det är tändningen, om det inte är så att den nya kondensatorn också skulle vara trasig, men gnistan ser stark och fin ut. Stiftet blir blött så den får bensin.
5. När jag fick lödningen på tändspolen fixad (den röda kabeln) så satte jag dit en längre kabel. Jag har dragit denna direkt till brytarna. Fick i en annan tråd höra att man kunde göra så. Det stämmer även överens med hur det ser ut på elscheman. Några invändningar mot detta?
6. Igen sotat avgasrör. Kan det göra att den total dör?
7. Bensin. Kör med 95 oktan. Verkar finnas lite olika åsikter om vilken oktan man bör ha. Vad rekomenderas till denna set up? Men det kan väl inte vara orsaken till att den går så här dåligt eller?
8. Någon som har ett bra tips på hur man får loss en sliten mutter?
Tänkte ta en liten sammanfattning. Vespan gick bra tills den helt plötsligt la av. Gnistan var ojämn för tillslut helt försvinna. Bytte då kondensator samt fixade till en dålig lödning på tändspolen. Efter detta startar den men börjar efter en stunds körning hacka fram för allt på höga varv, något den inte gjort tidigare.
Bytte efter detta till större munstycken i förgasaren (63 respektive 40). Den blev nu mer svårstartad men jag fick i går kväll igång den. Den gick hyfsat på tom gång, men när jag skulle test köra så svarade den dåligt på gas och varvade aldrig upp ordentligt. Drar man ut choken går den sämre.
Började dagens mek med att mäta ut övre dödläge och det stämde helt överens med de markeringar som tidigare ägare gjort. Justerade tändningen så att den max är +/- 1 grad fel. Förtändning på 17 grader enligt instruktionerna till cylindern. Men nu vill den inte starta alls, edn tänder inte över huvud taget.
Så mina frågor är:
1. Det som förbryllar mig mest är att den efter byte av kondensator/ fixad lödning började hacka. Detta utan att jag ändrat på något annat och den gått bra tidigare. Tänkbara orsaker?
2. Kan jag ha gått upp för mycket i storlek på munstycken? Kan det göra att den går så dåligt och blir väldigt svårstartad. När man läser på andra trådar verkar det mer som att det bluddrar och hackar lite men går, min kan knappt räknas som att den gick. Hade tänkt pröva att byta ned mig i storlek idag men fastnade med muttern till insugsröret.
3. Kan läckan vid insugsröret vara orsaken till alla problem? Är det då problem med tjuvluft? Borde den inte då gå magert? Stiftet är väldigt mörkbrunt på gränsen till svart.
4. Något annat som kan vara fel? Jag skulle vilja utesluta att det är tändningen, om det inte är så att den nya kondensatorn också skulle vara trasig, men gnistan ser stark och fin ut. Stiftet blir blött så den får bensin.
5. När jag fick lödningen på tändspolen fixad (den röda kabeln) så satte jag dit en längre kabel. Jag har dragit denna direkt till brytarna. Fick i en annan tråd höra att man kunde göra så. Det stämmer även överens med hur det ser ut på elscheman. Några invändningar mot detta?
6. Igen sotat avgasrör. Kan det göra att den total dör?
7. Bensin. Kör med 95 oktan. Verkar finnas lite olika åsikter om vilken oktan man bör ha. Vad rekomenderas till denna set up? Men det kan väl inte vara orsaken till att den går så här dåligt eller?
8. Någon som har ett bra tips på hur man får loss en sliten mutter?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Nu tror jag felet äntligen är lokaliserat. I dag kom Fenix aka Calle över för att kolla kompet, som var fint. Jag hade precis blivit klar med att byta till mindre munstycken så vi prövade efteråt att kicka igång den och vips var den igång. Det jag däremot märkte nu när jag kunde kolla på avstånd medan C gasade, var att det slår gnistor mellan brytarspetsarna när motorn varvar upp.
Vad jag kan se här på forumet så är det lika med en trasig kondensator, så den nya måste väl ha varit defekt. Imorgon blir det ny kondensator + brytarspetsar, så ska vi se om man kanske kan få köra den en onsdag utan att den kraschar.
Vad jag kan se här på forumet så är det lika med en trasig kondensator, så den nya måste väl ha varit defekt. Imorgon blir det ny kondensator + brytarspetsar, så ska vi se om man kanske kan få köra den en onsdag utan att den kraschar.
Har haft liknade problem själv. I mitt fall var det en dålig jordning på den yttre tändspolen som ställde till det, den satt löst och glappade när motorn varvade upp.
Konstaterade då att även en frisk kondensator inte förmår att släcka alla gnistor, är det mörkt så syns det små men tydliga gnistor.
Lycka till.
Konstaterade då att även en frisk kondensator inte förmår att släcka alla gnistor, är det mörkt så syns det små men tydliga gnistor.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Jo jag gjorde ju det... men annars gick den rätt bra. Efter att den rusat vid skåningen körde jag de ca. 300m hem, skruvade ned tomgången och satt tillbaka luftskruven på 1,5 varv. Då var tomgången jämn och fin igen. Men jag tror att det är en del små justeringar att göra för att den ska gå perfekt. Ska börja med att pröva att gå tillbaka till B7 på tändstiftet eventuellt också gå nedåt i huvudmunstycket, har 60 nu. Någon som vet ursprungliga bestyckningen (förgasare och munstycken) på italienska orginal, det borde ju vara en bra fingervisning. Men den är fullt körbar nu så lördagen skall förhoppningsvis inte vara i fara.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm