Svår startad

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Il Bastardino wrote:Tog en tur till Skåningen idag, tyvärr var det ingen
Tänkte på att komma o se din v50 men var fast på bankmöte, men nästa onsdag bör jag dyka upp o lyckas spana in din v50.
Bara det är gjord av plåt så....
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Post by Fenix »

Sökte på forumet och hittade den här tråden, kanske hittar du något där?

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... r&start=15

/C
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Måste alltid något gå sönder...

Bestämde mig idag för att pröva med att byta munstycken från 56/35 till 63/40 för att se om det skulle hjälpa. Första gången jag lossar på en förgasare och det gick galant. Ska ta en liten provtur när den åter igen börjar strula, förgasaren sitter löst och det visar sig att pinnbulten som skall hålla fast den gått av. Om det bara vore en ny pinnbullt som behövs för att den nu ska gå bra vore allt lugnt, men det sura är att jag inte har hunnit test köra den för att se om den nya set-upen avhjälper problemen.

Till sist en fråga. Innan den började strula fick jag den att gå på tomgång, men för att den skulle bli jämn och inte dö efter en stund var jag tvungen att skruva ut luftskruven en bit extra (till drygt ca. två varv). Tycker mig ha läst att någon annan här gjort något liknande, är det normalt?
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Arrgghh.. ovan nämnda bult finns inte på Vespa service. Någon i stockholmsområdet som har en extra över? Har beställt ny, men är otroligt otålig på att få komma igång.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Menar du en av pinnbultarna till insuget, i blocket? Eller den långa bulten till klämman?
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Den till klämman.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kom och hämta en då. Jag pm:ar dig.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Ny bult. Stort tack till Paka. Nu ska förgasaren på igen så får vi se hur det går.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Har upptäckt att den läcker lite bensin vid insugsröret, vid cylinderfästet. Kan detta vara problemet? Muttern är rejält utsliten så jag har varken kunnat få på den hårdare eller få av den än, trots långa försök.

Tänkte ta en liten sammanfattning. Vespan gick bra tills den helt plötsligt la av. Gnistan var ojämn för tillslut helt försvinna. Bytte då kondensator samt fixade till en dålig lödning på tändspolen. Efter detta startar den men börjar efter en stunds körning hacka fram för allt på höga varv, något den inte gjort tidigare.

Bytte efter detta till större munstycken i förgasaren (63 respektive 40). Den blev nu mer svårstartad men jag fick i går kväll igång den. Den gick hyfsat på tom gång, men när jag skulle test köra så svarade den dåligt på gas och varvade aldrig upp ordentligt. Drar man ut choken går den sämre.

Började dagens mek med att mäta ut övre dödläge och det stämde helt överens med de markeringar som tidigare ägare gjort. Justerade tändningen så att den max är +/- 1 grad fel. Förtändning på 17 grader enligt instruktionerna till cylindern. Men nu vill den inte starta alls, edn tänder inte över huvud taget.

Så mina frågor är:
1. Det som förbryllar mig mest är att den efter byte av kondensator/ fixad lödning började hacka. Detta utan att jag ändrat på något annat och den gått bra tidigare. Tänkbara orsaker?

2. Kan jag ha gått upp för mycket i storlek på munstycken? Kan det göra att den går så dåligt och blir väldigt svårstartad. När man läser på andra trådar verkar det mer som att det bluddrar och hackar lite men går, min kan knappt räknas som att den gick. Hade tänkt pröva att byta ned mig i storlek idag men fastnade med muttern till insugsröret.

3. Kan läckan vid insugsröret vara orsaken till alla problem? Är det då problem med tjuvluft? Borde den inte då gå magert? Stiftet är väldigt mörkbrunt på gränsen till svart.

4. Något annat som kan vara fel? Jag skulle vilja utesluta att det är tändningen, om det inte är så att den nya kondensatorn också skulle vara trasig, men gnistan ser stark och fin ut. Stiftet blir blött så den får bensin.

5. När jag fick lödningen på tändspolen fixad (den röda kabeln) så satte jag dit en längre kabel. Jag har dragit denna direkt till brytarna. Fick i en annan tråd höra att man kunde göra så. Det stämmer även överens med hur det ser ut på elscheman. Några invändningar mot detta?

6. Igen sotat avgasrör. Kan det göra att den total dör?

7. Bensin. Kör med 95 oktan. Verkar finnas lite olika åsikter om vilken oktan man bör ha. Vad rekomenderas till denna set up? Men det kan väl inte vara orsaken till att den går så här dåligt eller?

8. Någon som har ett bra tips på hur man får loss en sliten mutter?
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Post by Fenix »

Hmm, tråkigt. Bränsle, gnista och komp behövs. Du verkar ha de första två, hur är det med kompressionen? Ska jag svänga förbi någon dag med en kompmätare?

/Calle
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Nu tror jag felet äntligen är lokaliserat. I dag kom Fenix aka Calle över för att kolla kompet, som var fint. Jag hade precis blivit klar med att byta till mindre munstycken så vi prövade efteråt att kicka igång den och vips var den igång. Det jag däremot märkte nu när jag kunde kolla på avstånd medan C gasade, var att det slår gnistor mellan brytarspetsarna när motorn varvar upp.

Vad jag kan se här på forumet så är det lika med en trasig kondensator, så den nya måste väl ha varit defekt. Imorgon blir det ny kondensator + brytarspetsar, så ska vi se om man kanske kan få köra den en onsdag utan att den kraschar.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

I så fall tänker jag närvara för att bevittna detta!
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Har haft liknade problem själv. I mitt fall var det en dålig jordning på den yttre tändspolen som ställde till det, den satt löst och glappade när motorn varvade upp.
Konstaterade då att även en frisk kondensator inte förmår att släcka alla gnistor, är det mörkt så syns det små men tydliga gnistor.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Tack för tipset. Ska se till att kolla jordningen.

@kejj: Kom förbi jag räknar kallt med att den skall gå. Annars får jag väl rulla dit i vanlig ordning.

/Acke, stolt innehavare av stockholms finaste sparkcykel.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Kafeägarna lär ha vant sig nu!
Bara det är gjord av plåt så....
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Har bytt kondensator, brytarspetsar och kollat till jordningen. Har bara hunnit gasa lite på gården, men nu tror jag verkligen den funkar igen. Dags att ta den på en provtur. Håll i hop nu.
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Post by Fenix »

Hur gick provturen?
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Han rusade upp till jättehöga varv!
Bara det är gjord av plåt så....
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Jo jag gjorde ju det... men annars gick den rätt bra. Efter att den rusat vid skåningen körde jag de ca. 300m hem, skruvade ned tomgången och satt tillbaka luftskruven på 1,5 varv. Då var tomgången jämn och fin igen. Men jag tror att det är en del små justeringar att göra för att den ska gå perfekt. Ska börja med att pröva att gå tillbaka till B7 på tändstiftet eventuellt också gå nedåt i huvudmunstycket, har 60 nu. Någon som vet ursprungliga bestyckningen (förgasare och munstycken) på italienska orginal, det borde ju vara en bra fingervisning. Men den är fullt körbar nu så lördagen skall förhoppningsvis inte vara i fara.
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Post by Fenix »

Hej Acke

Kul att du nu rullar igen, låter lovande. Italienskt original har start jet 50 (samma som svensk), slow 38 och main 51. Men du har ju en annan setup i och med polinicylinder. Main 56-58? slow 40-42?

/Calle
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Ok, kanske lika bra att pilla dit 56 igen då. Undra om man kan göra det utan att lossa förgasaren.
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Post by Fenix »

Undra om man kan göra det utan att lossa förgasaren.
Det vill jag se :o !
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Det här är inte sant!! Skulle lossa förgasaren för att byta till baka till munstycke 56 och bulten till ringen som håller fast den gick av IGEN!!
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Va, är det kinakvalité eller drar du åt skruven med brutalitet? :lol:
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Kanske ett par armhävningar för mycket.... Nej, men tror det beror på att jag inte skruvat ur den helt utan låtit den sitta kvar när jag juckat ur förgasaren. Det är då den knäckts, åtminstone den här gången. Men då vet man det till nästa gång.
Post Reply