Tjena allihopa!
Ny på detta forum men läser det ofta och gärna. Saken är den att jag har en touring med en PX200e -93a i, den har gått problemfritt i ca 5 år men nu verkade packboxarna givit upp, det tog 10-15 kickar innan den startade. Sagt och gjort , ut med motorn i med nya packboxar, nya lager till veven och ett nytt växelkors samt nya packningar. Efter monteringen var den mycket svårstartad men med lite startgas så hostade den igång igen, sen startade den på 1:a kicken ett 10-tal gånger för att sedan behöva ca. 10 kickar igen för att starta. Gnistan på stiftet ser bra ut, hälla bensin direkt i cylindern via tändstiftet eller startgas hjälper inte. Tändningen står på exakt samma som innan renoveringen så den borde det inte vara och soppa får den genom förgasaren som den ska. Jag sotade ur ljuddämparen i samband med renoveringen med kaustiksoda och varmt vatten över natten, kan det vara så att det blivit lite för lite motstånd i den eller är det något elfel(CDI) eller vad f**n kan det vara. Hoppas nu på svar ifrån bättre vetande än mig
Ett säkert tips om den inte går igång på startgas, är att det är tändningen som ballat ur. Jag skulle som första åtgärd kolla lödningarna på tändplattan och att kablarna är OK. Mät också upp att matarspole och pickup mår bra. Efter det så skulle jag felsöka (testa med en annan) CDI.
För formens skull: Du har vänt kolven åt rätt håll va? Det är lätt att missa på PX200 eftersom cylindern är vriden.
/G
vargas wrote:Tjena allihopa!
Ny på detta forum men läser det ofta och gärna. Saken är den att jag har en touring med en PX200e -93a i, den har gått problemfritt i ca 5 år men nu verkade packboxarna givit upp, det tog 10-15 kickar innan den startade. Sagt och gjort , ut med motorn i med nya packboxar, nya lager till veven och ett nytt växelkors samt nya packningar. Efter monteringen var den mycket svårstartad men med lite startgas så hostade den igång igen, sen startade den på 1:a kicken ett 10-tal gånger för att sedan behöva ca. 10 kickar igen för att starta. Gnistan på stiftet ser bra ut, hälla bensin direkt i cylindern via tändstiftet eller startgas hjälper inte. Tändningen står på exakt samma som innan renoveringen så den borde det inte vara och soppa får den genom förgasaren som den ska. Jag sotade ur ljuddämparen i samband med renoveringen med kaustiksoda och varmt vatten över natten, kan det vara så att det blivit lite för lite motstånd i den eller är det något elfel(CDI) eller vad f**n kan det vara. Hoppas nu på svar ifrån bättre vetande än mig
Tack så hemskt mycket för svaret!
Kolven tog jag inte av ifrån veven, så det är uteslutet, har labborerat lite med tändinställningen genom att vrida tändplattan något. Det verkade som om det blev lite bättre, men då går jag ju ifrån min märkning som jag gjorde när jag plockade isär den, det verkar ju inte logiskt. Kan tändningen ändras av ovan nämda reparation (vilket inte jag tror, men jag är ju absolut inte någon expert på detta). Ska fortsätta lite mer ikväll så hoppas jag få ordning på detta.