Jag har en 50cc Velocifero scooter. Den har varit avställd en tid och nu har den gjorts iordning och jag har kört den under veckan. Idag körde jag den väldigt mycket och länge (för att vara den) kanske 5h med lite olika stopp. Under den sista turen fick jag dock problem.
Jag skulle hälsa på mina föräldrar som bor en bit bort, ca 5 km. Det är en väldans massa uppför och när jag nästan var framme så blev mopeden mycket trött. Det kändes som jag knappt gasade. Jag fick leda den resten och gjorde det en bit medans mopeden gick på tomgång. Därefter fick den några sekunders kraft och sen händer samma sak. Den drivs av slunga men det verkar inte ha med den att göra för den slirar inte eller rusar.
Jag tankade den med 99 oktanigt idag innan jag gav mig ut i morse så jag tror inte det har med det att göra.
Kan någon ge lite tips på vad man borde göra?
Tacksam för svar
Sebastian
Velocifero som blir trött (Näst intill somnar)
Dom trilskar så de små liven, men vackra är de, som en blandning mellan Vespa Sprint och Lambretta med moderna detaljer och 50tals retro. Den sista plåtscootern som inte kommer från Piaggio.
Uppenbarligen förlorar den kraft. Kan det vara så att förgasaren blivit igensatt och inte tillför motorn tillräckligt med kraft?
Varvar den övht när du försökte gasa?
Det kan även vara avgasröret som behöver rensas.
Jag gissar vilt här.
Uppenbarligen förlorar den kraft. Kan det vara så att förgasaren blivit igensatt och inte tillför motorn tillräckligt med kraft?
Varvar den övht när du försökte gasa?
Det kan även vara avgasröret som behöver rensas.
Jag gissar vilt här.
Bara det är gjord av plåt så....
Du får tänka såhär, om du kan meka så att den går ordentligt så behöver du inte skämmas o rulla den framför uteserveringarna.
Velociferon är snygg, en gång när jag körde med en så åkte jag förbi en byggarbetsplats, byggarbetarna pekade och garvade! Det tog jag som ett positivt tecken
Förgasaren original på Velon är större än den vi fick i sverige. Av någon registeranledning fick vi en skitliten en. bytes mot fördel mot en mer oroginal. Jag hittade en i tyskland. O så är variatorn strypt som sjutton. Samt att avgasröret har strypningar i sig.
Velociferon är snygg, en gång när jag körde med en så åkte jag förbi en byggarbetsplats, byggarbetarna pekade och garvade! Det tog jag som ett positivt tecken

Förgasaren original på Velon är större än den vi fick i sverige. Av någon registeranledning fick vi en skitliten en. bytes mot fördel mot en mer oroginal. Jag hittade en i tyskland. O så är variatorn strypt som sjutton. Samt att avgasröret har strypningar i sig.
Bara det är gjord av plåt så....