Som sagt, jag funderar på att byta till en trimvev men vill veta hur lång tid det tar och och om det finns några fallgropar på vägen. Vespan är gammal och jag vill inte lägga ner en förmögenhet på den.
Vad mer MÅSTE jag byta när jag ändå igång och klyver motorn? Vevaxeltätningar hade jag tänkt men finns det nåt mer som är ett måste?
Ha det bra allihop
/Johan
Byta vev, hur mycket jobb
Re: Byta vev, hur mycket jobb
Tar inte speciellt lång tid att byta vev, men är det en gammal V50 som kanske inte alltid fått all kärlek den behöver, så kan du lugnt räkna med att det blir massor med annat som måste bytas. Ramlager, packboxar, gängpaj på nån bult, lameller, elsladdar...you name it.
Bara för att det är en gammal hoj innebär det inte att det är gratis att få den i bra skick. Se det som en investering, du får ju tillbaka pengarna med ränta när du säljer hojen.
/G
Bara för att det är en gammal hoj innebär det inte att det är gratis att få den i bra skick. Se det som en investering, du får ju tillbaka pengarna med ränta när du säljer hojen.
/G
jeriko wrote:Som sagt, jag funderar på att byta till en trimvev men vill veta hur lång tid det tar och och om det finns några fallgropar på vägen. Vespan är gammal och jag vill inte lägga ner en förmögenhet på den.
Vad mer MÅSTE jag byta när jag ändå igång och klyver motorn? Vevaxeltätningar hade jag tänkt men finns det nåt mer som är ett måste?
Ha det bra allihop
/Johan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
En komplett lista på saker som är bra att byta då du har motorn i klyv.
På tyska men man klurar nog ut vad som e vad.
http://www.postaremczak.de/roller/sonst ... ion-SF.xls
På tyska men man klurar nog ut vad som e vad.
http://www.postaremczak.de/roller/sonst ... ion-SF.xls
Tack för tipsen
Nu väntar jag bara på vintern så att jag kan plocka isär motorn i lugn och ro.
/J
/J
Re: Byta vev, hur mycket jobb
Hej!jeriko wrote:Som sagt, jag funderar på att byta till en trimvev men vill veta hur lång tid det tar och och om det finns några fallgropar på vägen. Vespan är gammal och jag vill inte lägga ner en förmögenhet på den.
Vad mer MÅSTE jag byta när jag ändå igång och klyver motorn? Vevaxeltätningar hade jag tänkt men finns det nåt mer som är ett måste?
Ha det bra allihop
/Johan
Om det är första gången du renoverar en smallframe-motor skulle jag tippa att det tar en helg att demontera och sätta ihop motorn igen.
Passa på att byta alla lager i motorn, vilka man kan köpa billigt om man utgår från följande lagerlista som några vänliga forummedlemmar har satt ihop:
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
Utöver detta behöver du en packningssats plus en sats med packboxar och o-ringar samt en ny koppling (lameller och skivor). Totalkostnad för detta ca 400 kronor.
Det kan även vara lämpligt att byta växelkorset om det är slitet.
Mvh
/ Fredrik