Intresserad av Piaggio MP3
Intresserad av Piaggio MP3
Hej på er!
Jag är intresserad av en Piaggio MP3. Funderar dock på var man ska vända sig vid service. Har försökt få svar från Scooterpunkten.se men får rätt så menlösa svar. Förstår inte vad de sysslar med. Det verkar inte heller gå att kontakta importören för Piaggio. Om jag nu verkligen klurat ut vem det är. Verkar finnas flera. Hittade idag en dansk som verkar ha återförsäljare i Sverige. Kontaktade dem men de hade inte ens sålt någon Piaggio MP3 125ie som jag är mest intresserad av.
Snälla, ge mig ett tecken på att inte hela industrin är så här konstigt intelligensbefriade. Hur ska jag få reda på var man dels kan köpa en MP3 och ännu viktigare få service. Man vill ju inte behöva köra 40 mil bara för att göra en service.
Dessa har jag hittat:
http://piaggio.spgmotor.se/af_verkstade ... andhar=All
med en rätt så kass hemsida. Inga kontaktuppgifter till importören
http://www.gilera.nu/sv/piaggio/
men de har som sagt inte 125ie
Jag är intresserad av en Piaggio MP3. Funderar dock på var man ska vända sig vid service. Har försökt få svar från Scooterpunkten.se men får rätt så menlösa svar. Förstår inte vad de sysslar med. Det verkar inte heller gå att kontakta importören för Piaggio. Om jag nu verkligen klurat ut vem det är. Verkar finnas flera. Hittade idag en dansk som verkar ha återförsäljare i Sverige. Kontaktade dem men de hade inte ens sålt någon Piaggio MP3 125ie som jag är mest intresserad av.
Snälla, ge mig ett tecken på att inte hela industrin är så här konstigt intelligensbefriade. Hur ska jag få reda på var man dels kan köpa en MP3 och ännu viktigare få service. Man vill ju inte behöva köra 40 mil bara för att göra en service.
Dessa har jag hittat:
http://piaggio.spgmotor.se/af_verkstade ... andhar=All
med en rätt så kass hemsida. Inga kontaktuppgifter till importören
http://www.gilera.nu/sv/piaggio/
men de har som sagt inte 125ie
Piaggio-gruppen bytte generalagent för Sverige årsskiftet 2009-2010. Den tidigare generalagenten var Reinhardt i Danmark (din andra länk), den nuvarande SPG (Svenska Piaggio Gruppen) med bas i Stockholmstrakten. SPG är systerföretag till generalagenten för HD.
Vad jag vet har MP3 aldrig sålts i Sverige med 125-motor. MP3 250, ja, MP3 400, ja, Fuoco 500, ja. Men inte 125-an. Troligen har man inte bedömt att det finns tillräckligt stor efterfrågan på den.
/jens
Vad jag vet har MP3 aldrig sålts i Sverige med 125-motor. MP3 250, ja, MP3 400, ja, Fuoco 500, ja. Men inte 125-an. Troligen har man inte bedömt att det finns tillräckligt stor efterfrågan på den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
MP3 125ie verkar i alla fall finnas nu i Sverige. Den finns på första länkens produktsida. Även Scooterpunkten.se säljer den.
Frågan är var service kan se om man bor i Jämtland. För jag antar att man lämnar in motorcyklar på regelbundna servicar precis som med bilar.
jag är ju fullständigt grön eftersom jag bara har B-körkort...
Frågan är var service kan se om man bor i Jämtland. För jag antar att man lämnar in motorcyklar på regelbundna servicar precis som med bilar.
jag är ju fullständigt grön eftersom jag bara har B-körkort...
Satsa på en 250!
Hej,
Nu har ju jag inte kört MP3 125 - men jag har kört andra 125:or. Och nu bor ju jag inte i Jämtland - men har ju kört till fjällen ett antal gånger och vet lite om vägnätet norr om Dalälven. Så ta mina kommentarer med "lagom nypa salt".
Jag skulle inte satsa på en 125:a om jag bodde i Jämtland. Tycker att det är ok med 125:a i storstäder (eller i Östersund??) där det är 50-, 70, (max) 90-vägar.
En 125:a lär ju toppa runt 100, knappast mer. Det innebär att så fort du är på en 90-väg så får du köra som när man körde moppe. Dvs full gas alltid. Du kommer att sacka i uppförsbackarna och kanske komma upp i 110+ när det rullar utför. Och du har ändå bilar i backspeglarna som muttrar för att du inte håller åt sidan så att de kan köra om. 100- eller 110-väg? Ja gissa! :-) Du blir som de där husvagnarna som man svär över och måste köra om... Been there, done that!
Alltså 250 cc, minst, för landsväg/glesbygd. Åtminstone i min bok. Med en 250 kan du hålla 110-120 om det behövs. Visserligen nära nog med gasrullen i botten där också, men det går att köra 120 om det behövs.
Men som sagt, i storstäder är det en annan sak, eller om du vet att du bara kommer att köra små vägar. Där kan en 125:a vara kalas. Liten, enkel, lättkörd, trevlig.
Eller vad säger ni andra scooterveteraner? Jencla/scooterdaddy, DP m fl som kommer från scooterhandeln och rimligen borde testat det mesta i scooterväg.
EDIT: det verkar ju finnas en åf i Gävle, http://www.bikecenter.nu/. Jo, det är långt från Jämtland till Gävle, men kortare än till Helsingborg! :-)
Nu har ju jag inte kört MP3 125 - men jag har kört andra 125:or. Och nu bor ju jag inte i Jämtland - men har ju kört till fjällen ett antal gånger och vet lite om vägnätet norr om Dalälven. Så ta mina kommentarer med "lagom nypa salt".
Jag skulle inte satsa på en 125:a om jag bodde i Jämtland. Tycker att det är ok med 125:a i storstäder (eller i Östersund??) där det är 50-, 70, (max) 90-vägar.
En 125:a lär ju toppa runt 100, knappast mer. Det innebär att så fort du är på en 90-väg så får du köra som när man körde moppe. Dvs full gas alltid. Du kommer att sacka i uppförsbackarna och kanske komma upp i 110+ när det rullar utför. Och du har ändå bilar i backspeglarna som muttrar för att du inte håller åt sidan så att de kan köra om. 100- eller 110-väg? Ja gissa! :-) Du blir som de där husvagnarna som man svär över och måste köra om... Been there, done that!
Alltså 250 cc, minst, för landsväg/glesbygd. Åtminstone i min bok. Med en 250 kan du hålla 110-120 om det behövs. Visserligen nära nog med gasrullen i botten där också, men det går att köra 120 om det behövs.
Men som sagt, i storstäder är det en annan sak, eller om du vet att du bara kommer att köra små vägar. Där kan en 125:a vara kalas. Liten, enkel, lättkörd, trevlig.
Eller vad säger ni andra scooterveteraner? Jencla/scooterdaddy, DP m fl som kommer från scooterhandeln och rimligen borde testat det mesta i scooterväg.
EDIT: det verkar ju finnas en åf i Gävle, http://www.bikecenter.nu/. Jo, det är långt från Jämtland till Gävle, men kortare än till Helsingborg! :-)
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Håller med TMax till fullo! På sydliga breddgrader är 125-or populära därför att de får köra dem på bilkort. Eller om du, i Sverige, har ett kort som bara tillåter dig att köra 125 cc men de är ju inte aktuellt här.
Det är inte ovanligt att kunder som köpt en 125/150 cc scooter efter en tid kommer och byter upp sig till 250 cc. Du kör ju inte bara i medvind utan också i motvind, kanske med passagerare och du vill ha lite extra ork för att kunna köra om snabbt och säkert. Och MP3 är ju större och tyngre än t ex LX och GTS.
Och ja, du måste serva din scooter enligt schemat för att den ska funka bra och för att garantin ska gälla. Har inte koll på MP3 men det brukar vara först efter 100 mil, därefter var 500:e mil.
/jens
Det är inte ovanligt att kunder som köpt en 125/150 cc scooter efter en tid kommer och byter upp sig till 250 cc. Du kör ju inte bara i medvind utan också i motvind, kanske med passagerare och du vill ha lite extra ork för att kunna köra om snabbt och säkert. Och MP3 är ju större och tyngre än t ex LX och GTS.
Och ja, du måste serva din scooter enligt schemat för att den ska funka bra och för att garantin ska gälla. Har inte koll på MP3 men det brukar vara först efter 100 mil, därefter var 500:e mil.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
Hej JonasP
Jag har nyligen sålt min MP3 250 cc och skaffat mig en Vespa. MP3,an är en underbar maskin som man lätt kan bli kär i, trots att den ser lite annorlunda ut.
Kanonbra koncept att man kan få testa scooterlivets fröjder på ett B-kort.
Vad gäller 125,an så tillverkas den inte längre. Den fick massivt dålig kritik för att den var så slö. Vissa menade att den var rent av farlig i trafiken eftersom det tog så lång tid för den att acca upp i fart. Det rör ju sig ändå om en maskin på över 200 kg och då är en 125,a i slöaste laget.
Knalla in på det amerikanska forumet modernvespa.com och lyssna på vad JimC och grabbarna säger om MP3,orna. Det är ett toppenställe med verkligen vänliga människor.
Läs även den stora tråden om "Steering notch" (Stort problemområde som är specifikt för MP3,an) innan du bestämmer dig för att köpa en.
Satsa på en 250, det räcker både till touring och pendling för en nybörjare.
Vad gäller inköpsställen och service:
Inköp, om du bestämmer dig för en 250 cc, löser du lättast genom Blocket. Service är svårare, bara för att de säljer MP,3 an betyder de inte att de är bra på att serva den. Visst, vanliga problem lär ju inte vara svårt att få fixat men MP3,an är fullpackad med elektronik och ska man skruva med hjulupphängningen fram så bör man veta vad man sysslar med.
"Scooterpunkten" är mig veterligen samma företag som tidigare hette "Cykelbollen" och vad man tycker om det företagets kundrelationer framgår ur flera trådar på detta forum.
Mitt råd till dig:
Strunta i 125,an, det finns en anledning till att den har ett dåligt rykte.
Bli medlem på modernvespa, där finns det en hel avdelning för MP3-ägare. Passa på att läsa steering notch tråden.
Kolla olika Piaggio-återförsäljare på blocket, fatta luren och ställ frågor till dem.
Inte mycket men en knuff i rätt riktning kanske.
Kanonbra koncept att man kan få testa scooterlivets fröjder på ett B-kort.
Vad gäller 125,an så tillverkas den inte längre. Den fick massivt dålig kritik för att den var så slö. Vissa menade att den var rent av farlig i trafiken eftersom det tog så lång tid för den att acca upp i fart. Det rör ju sig ändå om en maskin på över 200 kg och då är en 125,a i slöaste laget.
Knalla in på det amerikanska forumet modernvespa.com och lyssna på vad JimC och grabbarna säger om MP3,orna. Det är ett toppenställe med verkligen vänliga människor.
Läs även den stora tråden om "Steering notch" (Stort problemområde som är specifikt för MP3,an) innan du bestämmer dig för att köpa en.
Satsa på en 250, det räcker både till touring och pendling för en nybörjare.
Vad gäller inköpsställen och service:
Inköp, om du bestämmer dig för en 250 cc, löser du lättast genom Blocket. Service är svårare, bara för att de säljer MP,3 an betyder de inte att de är bra på att serva den. Visst, vanliga problem lär ju inte vara svårt att få fixat men MP3,an är fullpackad med elektronik och ska man skruva med hjulupphängningen fram så bör man veta vad man sysslar med.
"Scooterpunkten" är mig veterligen samma företag som tidigare hette "Cykelbollen" och vad man tycker om det företagets kundrelationer framgår ur flera trådar på detta forum.
Mitt råd till dig:
Strunta i 125,an, det finns en anledning till att den har ett dåligt rykte.
Bli medlem på modernvespa, där finns det en hel avdelning för MP3-ägare. Passa på att läsa steering notch tråden.
Kolla olika Piaggio-återförsäljare på blocket, fatta luren och ställ frågor till dem.
Inte mycket men en knuff i rätt riktning kanske.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
-
- Drömmare
Re: Hej JonasP
Mjo, fast nu är det ju hybrid MP3:an som Jonas frågar om... Dvs den skall ha ett elmotor och batteripack också. Det gör den ju inte lättare och alla de andra kommentarerna är säkerligen lika sanna ändå.skrevspark wrote:
Att de sen inte sålt något ex av den på Scooterpunkten beror kanske även på priset...
Jonas, jag har inte heller kört någon – skuttar runt på min ET2 Vespa nere i Stockholm. Har dock läst en hel del om MP3:an av eget intresse och tror att om du skall köra de längsta sträckorna / tiden utanför tätort kan du nog överväga de större motorerna, dessa finns ju dessutom att återfinna som begagnade till lite lägre pris! Se bara till att de är omregistrerade för att köra med B-kort, de var inte de första exemplaren i början!

-
- Entusiast
Nu har jag läst Jonas inlägg flera gånger och kan inte se att han är ute efter hybridversionen.City surfer
Mjo, fast nu är det ju hybrid MP3:an som Jonas frågar om...
Han skriver att han vill ha en 125 ie, det handlar ju om dirketinsprutning.
Mig veterligen kommer endast den nya 300,an som ska ersätta 250 och 400,an finnas i hybridversion. Eventuellt kommer några 400 hybrider att tillverkas.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Stort tack för all respons! Det blir nog en 400 cc om det blir en MP3. 125:an verkar ju som ni skriver fått lite dålig kritik.
Jo, det var hybriden jag var ute efter. Visste inte att det fanns en 125:a som INTE var hybrid.
Mp3 är ju dock rätt så dyr så egentligen tjänar jag väl på att ta motorcykelkörkort, och köpa en annan valfri scooter eller motorcykel. Lite jobbigt bara att sätta sig i skolbänken igen ;o)
Jo, det var hybriden jag var ute efter. Visste inte att det fanns en 125:a som INTE var hybrid.
Mp3 är ju dock rätt så dyr så egentligen tjänar jag väl på att ta motorcykelkörkort, och köpa en annan valfri scooter eller motorcykel. Lite jobbigt bara att sätta sig i skolbänken igen ;o)
Sanslöst nöjd med min MP3 400
Efter sådär tre månader (ca 150 mil) med min MP3 400 kan jag bara säga att jag är sanslöst nöjd. Härlig att köra med bra kraft, bra bagageutrymme och möjligheten att parkera lite hur som helst med de två bromsarna är grym. Helt underbar i Stockholms rusningstrafik, köer berör inte mig längre! Jag är scooterman!
Det krävdes dock att jag bytte till en ny vindruta "Givi AF504", innan jag blev helt nöjd.
Den är ju rätt dyr men jag kan bara starkt rekommendera denna scooter!
Det krävdes dock att jag bytte till en ny vindruta "Givi AF504", innan jag blev helt nöjd.
Den är ju rätt dyr men jag kan bara starkt rekommendera denna scooter!
Re: Intresserad av Piaggio MP3
För den som bor i närheten av Löddeköpinge så kan service fås hos Jonte Engdahls mc, där min MP3 är köpt.
Varför gå över ån efter vatten?
Varför gå över ån efter vatten?
Mvh. Stiftet
MP3 LT 400 ie-10
Rideout Bikers Skåne
http://www.nogg.se/begstimx" onclick="window.open(this.href);return false;
MP3 LT 400 ie-10
Rideout Bikers Skåne
Som sagt i på annan tråd så går det bra med en vindavisande spoiler istället för en dyr vindruta!
http://www.wunderlich.de/shopart/811002 ... o-ERGO.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wunderlich.de/shopart/811002 ... o-ERGO.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh. Stiftet
MP3 LT 400 ie-10
Rideout Bikers Skåne
MP3 LT 400 ie-10
Rideout Bikers Skåne
Har kört mp3 250 och tyckte att den kändes tung och slö, så när det gäller mp3 ska man nog satsa på 400 cc. Har själv den aktuella 125 cc-motorn på min GTS, och den är förvånansvärt pigg och stark, så jag förstå att Piaggio gjorde ett försök med mp3 125. Men om 250:an nu kändes så tung, så förstår jag att 125 blir ganska frustrerande i längden.
BMW R1200R 2012