Kopplingsschema för Touring -57 med rektangulär omkopplare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Kopplingsschema för Touring -57 med rektangulär omkopplare

Post by BooDaa »

Hej, sakkunniggruppen!
Jag har just fått en ny omkopplare levererad från Sip och skulle behöva hjälp att hitta ett tillförlitligt schema som inkluderar bakljus.
Det schema som jag hittat på Scooterhelp saknar just bromsljus och det skulle jag gärna vilja ha. I vart fall efter besiktning.
De scheman som ligger i Claters tråd är väl ganska nära, men inte helt och hållet. Mitt batteri är bortkopplat idag, men jag har ett liggande om det skulle behövas.
Tacksam för tips och glada hejjarop.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Kopplingsschema för Touring -57 med rektangulär omkoppla

Post by Svennas »

BooDaa wrote:Hej, sakkunniggruppen!
Jag har just fått en ny omkopplare levererad från Sip och skulle behöva hjälp att hitta ett tillförlitligt schema som inkluderar bakljus.
Det schema som jag hittat på Scooterhelp saknar just bromsljus och det skulle jag gärna vilja ha. I vart fall efter besiktning.
De scheman som ligger i Claters tråd är väl ganska nära, men inte helt och hållet. Mitt batteri är bortkopplat idag, men jag har ett liggande om det skulle behövas.
Tacksam för tips och glada hejjarop.
Jag har ett schema från en svensk instrutkionsbok, vill du ha det så skicka ett pm med din mailadress.

/Danne
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Steg 1: Gamla trasiga omkopplaren utbytt mot ny av samma modell. Verkar sakna i vart fall två kablar i styret.
Resultat: Nu kan jag välja om jag vill lysa framåt eller bakåt..
Ser fram mot mailat schema, så kanske jag kan få den att lysa i båda riktningarna innan besiktningen.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Steg 2: Målgång efter lite hjärnskrynklande och pauser för att byta däck.
Jag vet inte om det beror på mina saknade kablar i styret, eller min något modernare omkopplare. Orginalschemats kontakter var inte riktigt numrerade på samma vis, men utan det hade jag nog inte gått i mål på egen hand och helt utan mätdon.

Stort tack, Danne. Har du fler delar av manualen, så tar jag mer än tacksamt emot dem. Men då kanske vi kan lösa det med USB-minne istället?

Nu har jag en ytterligare fråga. Vad vill bilprovningen se för att godkänna mig på tisdag? Jag har hel-, halv- och bakljus, fungerande bromsar och nya däck. Vad jag själv kunnat bedömma så glappar inte styrleden. Avgassystem bytte jag tidigare i vår (Tack för smidig leverans BD-Robban), och ursprungskontrollen är klar. Min största oro är hastighetsmätaren, som bara verkar fungera upp till ca 30-40 km/h. Därefter pendlar den friskt mellan 45 och 70 för att till sist parkera på 90. Tror ni jag får några skyltar, eller behöver jag lösa något mer i helgen?
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tutan!
Fungerar inte hastighetsmätaren så tejpa över den. Behövs ingen på så gamla fordon.
Lycka till!
/Hans
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Steg 3 - Målgång: Idag var jag på Bilprovningen. Efter ca en timmes samkväm med ingenjören som flinande påpekade att jag "kanske borde se över tutan" och "du kanske inte har börjat jobba med bromsarna ännu" skickade han iväg mig med blankt papper och ett nytt regnummer.

Kvällen har jag spenderat med likasinnade i ett lokalt garage.

Nu hoppas jag på en torr höst med många vespamil.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply