Framgång!!! ....eller, nja
Nu har vi börjat riva och slita lite i Lambrettan, efter diverse Merca-mek och hyllbyggen.
Nu har vi kommit så pass långt att ram- och motornummer trätt fram bakom centimetertjocka lager av skit (ursäkta franskan), pakethållare och sadel är demonterade, bakhjulet demonterat och delat (>34 år gammalt däck sitter väldigt, vääääldigt hårt på fälgen), förgasaren avplockad och den kraftigt överdimensionerade nummerplåten ligger nu på hyllan.
Tiden jag ägnat åt motorn hittills, har mest gått åt till att kraftigt bespruta den med avfettning och försöka hyvla av lagret av olja, vägdamm, gamla insekter, hö-damm och sval-bajs (den stod i en lada som sagt)
Igår kväll, då smutsen gett vika på de flesta av muttrarna och skruvarna gav jag mig på motorn och försökte plocka bort bak-navet.
Jag skruvade av den stora kupolmuttern som till synes fäster hela navet, men nav-åbäket vägrar att lossna!!!
Jag har tittat i "scooter help"s sprängskisser + mina egna från AVA MC (från 60-talet) men hittar inga fler förklaringar... Jag hittar inga fler skruvar eller muttrar att skruva på och efter en omgång med gummiklubban så gav jag upp. Kan någon berätta för en arm sate hur i h-e man får bort baknavet? (se bild nedan)
Sen har jag såklart redan lyckats ha av en del låsringar (de som är hästskoformade med 2 hål i varje ände) och undrar om ni experter vet vart man hittar specialtänger i rätt storlek för dessa manövrar? De jag tänker på är de som sitter på växelväljare, kickaxel och kopplingsarm...
Nästa stora nöt att knäcka är väl att dela motorhalvorna. Jag har skruvat av alla muttrar på den sida som är på "kick-sidan" men jag undrar om Experterna har några bra tips på hur man delar utan att göra en massa fula hack i motor och kåpa?
På karosseri-fronten går det lite bättre (se bild nedan). Vi har inte lika mycket svårigheter att få av delarna och det mesta verkar vara i bra skick. Dock så verkar nummerplåtshållaren vara oräddbar. Den visade en helt osedd dimension av "kexighet" och skulle man blästra den så skulle den bli smulor troligtvis.
Sadeln verkar vara i riktigt bra skick. tyvärr är det ett hål på skinnet i mitten av sadeln så en omklädning eller ett nytt överdrag måste beställas.
Bakom allt lort fann vi motor- och ramnummer. Skall dessa stämma överens så är min motor bytt... till en äldre! men bland serienumren på "Cambridge Lambretta Workshops" så finns inte det nummer som står på min motor...
Det som är lite mysko är att ramen verkar vara från 1961, men i registreringsbeviset så står det att den togs i bruk i juni 1960...
Från Cambridge Lambretta Workshops:
1961 TV 175 Ser. 2 175TV 175TV 206006 - 234323
Och bilderna:
Jag skulle vara oerhört tacksam för tips på hur jag får bort baknavet... den gäckande gåtan kommer troligtvis att hemsöka mina drömmar i en hel vecka framöver annars!
Tackar på förhand,
Jonas