Lambretta TV 175 II -1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Jahapp... här önskade man sig bidrag till MC-kort i 30-års present och farsan kom dragandes med en TV 175 serie 2 från 1960 som nöp 1976 och har stått i en lada sen dess... :)

Jag har således blivit med scooter och har fått en hobby på köpet!

Maskinen verkar komplett sånär som på kolv och kolvringar, men efter en snabb genomgång så kan jag konstatera att det kommer att krävas några nya delar att byta, t ex glaset (plasten) till hastighetsmätaren som var gulare och mer sprucket än min gamla gitarrlärares nikotin-naglar.

Fram till häromdagen visste jag inte hur långt den hade gått, då plasten är istort sett ogenomtränglig för ljus. Efter lite snabbt skruvande och pillande fick jag loss hastighetsmätaren och dess gula glas och kan konstatera att hon antingen rullat 14643 mil eller mer troligen 4643 mil sedan 1960.

Vintern kommer alltså att spenderas i ett garage för att plocka av allt, verifiera att det duger, göra rent och skruva ihop igen (och kanske då även lite MC-teori där emellan) för att förhoppningsvis ha en rullande lambretta klar för besiktning för 1:a gången sedan 76 till våren.

Jag tänkte, efter lite tips och tjuvläsning här på forumet att det kunde vara en bra idé att vara kompis med alla här då det verkar finnas en hel del erfarenhet bland er. :)

bilder kommer, så snart jag har något bra ställe att lägga dem online.

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jamen, vilket härligt bidrag du fick!! Grattis och välkommen! De lambrettakunniga kommer säkert att kunna berätta hur det skall fungera/lagas/göras.
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Gratulerar, testa Tinypic för bilderna, tycker jag är enklast.....för vi vill ju se bilder...
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vilken present!!!

Grattis och välkommen!
Det finns många Lambrettister här som gjort alla misstag redan :D
Bara det är gjord av plåt så....
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Snyggt, vilken feeling pappsen hade. Så ska en 30-årspresent se ut, med inbyggd motivationsfaktor till körkort och allt. Och så får du massa kunskap och kömpisar på köpet.
4643 mil på 15-16 år är ju inget för en bil, men... det här är kanske en så'n där scooter som använts till långa upptäckarresor på kontinenten 8) !
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Är inte 1 464 mil och tre kilometer det troligaste miltalet?
Ett tag låg alla Vespor jag kollade på mellan 1 700 och 1 800 mil.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Hej!

Vilket gensvar! :) Tackar för tipsen!

Ja jag misstänkte att det skulle finnas en eller annan här på forumet som ägnat sig åt liknande företag och gått på ett par nitar...

Helt klart ett motiverande bidrag! Lärorikt och utmanande, samtidigt ett bra sätt att umgås lite mer med farsan på :)

Vid revidering av bilderna så noterade jag att 4643 inte riktigt stämde, men det börjar på 4 i alla fall :)
Farsan kör suzuki intruder och kommenterade de ca 4000 milen med att hans hoj hade rullat ca 2500 sen 2002, så 4000-nånting är väl inte helt orimligt om denna maskin tjänstgjort som pendlarfordon i början av 60-talet.

Jag skall kolla upp tinypic och se om jag inte kan få till lite bilder, för att stilla Eder nyfikenhet. :)

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

här kommer försök till bild-länkning :)

Image

Image

Image

Image

Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Glömde ju det mest utmanande... Motorn....

Image

Image

Och sen ett kort på ändalykten också..... :)

Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Bra objekt, ser ut att finnas lite kul 4 hjulingar på gården oxå.......?
.....OCH SKRAPA FÖR GUDS SKULL INTE BORT BESIKTNINGSDEKAL ELLER SKATTEMÄRKET!!!!!!!!!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

+1!
Loose Lips City Punk wrote: .....OCH SKRAPA FÖR GUDS SKULL INTE BORT BESIKTNINGSDEKAL ELLER SKATTEMÄRKET!!!!!!!!!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

:)

Jodå, farsan gillar fyrhjuliga fordon, främst av tysk modell med "sikte" på huven!
Den orange-svarta leyland mini:n införskaffades som lämplig bil för småsyskonen att övningsköra i...

Nej då! jag skall inte röra besiktningsmärket!!! Däremot funderar jag på att beställa en något mindre nummerskylt, då den som sitter på förmodligen även dubblar som luft-broms... notera böjningen av skylten för möjliggörandet av bakhjulskörning :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Nej nej nej!! Skylten är en del av scooterns själ!
Om du inte ska göra en tokrenoveriong och byta allt till nytt och lacka den till utställningsskick, så tycker jag att orginal skylten definitivt ska vara kvar.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Kul att det fanns en tvillingscooter till min!

Skall bli kul att följa ditt projekt!

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fredde wrote:Nej nej nej!! Skylten är en del av scooterns själ!
Om du inte ska göra en tokrenoveriong och byta allt till nytt och lacka den till utställningsskick, så tycker jag att orginal skylten definitivt ska vara kvar.
Jag skulle ju huttat skylten direkt, dar har jag inte for fem ore blivit paverkad av italienarnas skyltfascism.... :P

Daremot ar ju starktonshornen fantastiskt snygga - har den mojligen varit pa vag att bli modspram nagon gang i tiden? :D
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

victor wrote:Daremot ar ju starktonshornen fantastiskt snygga - har den mojligen varit pa vag att bli modspram nagon gang i tiden? :D
Fanns inga modspråmar i Sverige. Däremot hojar med en del scootrar med extraljus och/eller starktonshorn, se min avatar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

hmmm.... Gällande skylten så är det varken prio 1 att byta, eller att ha kvar. Oavsett hur jag gör så kommer jag ju inte att slänga den! :)

Vi får helt enkelt se hur mycket det är kvar av den efter all bakhjulskörning som blir när jag får igång det 8 hk starka kraftpaketet! :lol:

Källande tutorna så är jag otroligt nyfiken på att höra dem! Då min hoj är "choppad" (viktminskningstrim) och saknar batteri så är det säkert AC-tuta som får lite olika ton beroende på varvtal...

Jag har tänkt att behålla hornen, men jag byter troligen ut 220-kabeln i blått och rött som matar dem till nåt snyggare...

I framtiden, vid en eventuell omlackering så kanske jag snyggar till det med antingen kromade horn eller skaffar en ny "orginal-tuta" istället.

Kul med en tvillingscooter! :) Tar gärna emot tips och tricks, samt före- och efterbilder! :)

Ikväll skall jag försöka få loss bakhjul och göra lite plats i farsgubbens garage så att jag kan börja sprida ut lite delar...
:o
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Framgång!!! ....eller, nja :lol:

Nu har vi börjat riva och slita lite i Lambrettan, efter diverse Merca-mek och hyllbyggen.

Nu har vi kommit så pass långt att ram- och motornummer trätt fram bakom centimetertjocka lager av skit (ursäkta franskan), pakethållare och sadel är demonterade, bakhjulet demonterat och delat (>34 år gammalt däck sitter väldigt, vääääldigt hårt på fälgen), förgasaren avplockad och den kraftigt överdimensionerade nummerplåten ligger nu på hyllan.

Tiden jag ägnat åt motorn hittills, har mest gått åt till att kraftigt bespruta den med avfettning och försöka hyvla av lagret av olja, vägdamm, gamla insekter, hö-damm och sval-bajs (den stod i en lada som sagt)

Igår kväll, då smutsen gett vika på de flesta av muttrarna och skruvarna gav jag mig på motorn och försökte plocka bort bak-navet.
Jag skruvade av den stora kupolmuttern som till synes fäster hela navet, men nav-åbäket vägrar att lossna!!!

Jag har tittat i "scooter help"s sprängskisser + mina egna från AVA MC (från 60-talet) men hittar inga fler förklaringar... Jag hittar inga fler skruvar eller muttrar att skruva på och efter en omgång med gummiklubban så gav jag upp. Kan någon berätta för en arm sate hur i h-e man får bort baknavet? (se bild nedan)

Image

Sen har jag såklart redan lyckats ha av en del låsringar (de som är hästskoformade med 2 hål i varje ände) och undrar om ni experter vet vart man hittar specialtänger i rätt storlek för dessa manövrar? De jag tänker på är de som sitter på växelväljare, kickaxel och kopplingsarm...

Nästa stora nöt att knäcka är väl att dela motorhalvorna. Jag har skruvat av alla muttrar på den sida som är på "kick-sidan" men jag undrar om Experterna har några bra tips på hur man delar utan att göra en massa fula hack i motor och kåpa?

Image

På karosseri-fronten går det lite bättre (se bild nedan). Vi har inte lika mycket svårigheter att få av delarna och det mesta verkar vara i bra skick. Dock så verkar nummerplåtshållaren vara oräddbar. Den visade en helt osedd dimension av "kexighet" och skulle man blästra den så skulle den bli smulor troligtvis.

Image

Sadeln verkar vara i riktigt bra skick. tyvärr är det ett hål på skinnet i mitten av sadeln så en omklädning eller ett nytt överdrag måste beställas.

Bakom allt lort fann vi motor- och ramnummer. Skall dessa stämma överens så är min motor bytt... till en äldre! men bland serienumren på "Cambridge Lambretta Workshops" så finns inte det nummer som står på min motor...

Det som är lite mysko är att ramen verkar vara från 1961, men i registreringsbeviset så står det att den togs i bruk i juni 1960...

Från Cambridge Lambretta Workshops:
1961 TV 175 Ser. 2 175TV 175TV 206006 - 234323

Och bilderna:

Image

Image

Jag skulle vara oerhört tacksam för tips på hur jag får bort baknavet... den gäckande gåtan kommer troligtvis att hemsöka mina drömmar i en hel vecka framöver annars!
:lol:

Tackar på förhand,
Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du behöver en avdragare för att få loss baktrumman. Den är pressad på en kona, och sitter, som väl är, som berget.

/G
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Tack för ultrasnabbt svar på nav-frågan Hedge!!!!

OK... så är det därför det finns tre små hål, precis 3-4 cm från axeln på "framsidan" av navet, eller är tanken att man skall ha en giganto-avdragare som man suger tag i hela trumman med?

Farsan har en universal-avdragare som vi prövade med, men den var för liten för att klara hela trumman och på tok för stor för de tre små hålen...

Nån som har en lämplig avdragare som kan tipsa om mått på den och inköpsställe?

Förresten, om den sitter pressad på en kona, som i sin tur sitter på axeln, hur får man på trumman sen igen då? Slägga? eller pressar hjulaxelbulten
fast den tillräckligt?

Tack,
Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Det är något sånt här du är ute efter för att ta bort låsringarna, sk seegerringar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tang-sats/
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och muttrarna du lossat, och skarven du pekar på, är inte för att klyva motorn. Det är transmissionskåpan du lossar där. Borde gå att få bort med milt våld och gummiklubba.

En Lambrettamotor klyver man inte. Istället lossar man en del som på engelska kallas "mag flange" (vad heter den på svenska?) för att få ut vevaxeln. Du når skruvarna som lossar den genom att lossa svänghjulet och tändplattan.

Du borde nog skaffa dig en manual. Stickys uppdaterade manual ("Complete Spanner’s Manual Lambretta -Second Edition") http://www.scooterproducts.com/catalog. ... mbretta%20 rekommenderas allvarligt.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Förlåt mig om jag säger: Köp för allt i världen inte just DEN tången. Den funkar i fem minuter, sen är den skev och det enda den då lyckas med är att få upp blodtrycket på ägaren.

Dessa funkar som de ska, och 99:- är ju inte så dyrt heller:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134468769

BTW, bor du i Stockholmsområdet kan du gå med i Lambretta club Stockholm, vi har alla specialverktyg (nästan) som man kan behöva till motorer och annat. Bara att låna.

Och, som Jens redan sagt, KÖP STICKYBOKEN! Du sparar så oerhört mycket tid och frustration om du gör det.

Popolino wrote:Det är något sånt här du är ute efter för att ta bort låsringarna, sk seegerringar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tang-sats/
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det finns två typer av avdragare; en liten med tre M6-bultar som man skruvar fast i de tre hålen, och en jättestor som greppar runt hela trumman. Den stora har jag bara sett två ex av, så den är inte så vanlig. De små finns det massor av, du kan köpa en på t ex Scooter Center Köln (http://www.scooter-center.com) för en billig peng.

Konan sitter MELLAN trumma och axel. Du pressar på trumman med den stora kupolmuttern, och låser sedan denna med låsbrickan och insexbulten.

Igen: Köp Stickyboken...;)

/G
JonasPetrini wrote:Tack för ultrasnabbt svar på nav-frågan Hedge!!!!

OK... så är det därför det finns tre små hål, precis 3-4 cm från axeln på "framsidan" av navet, eller är tanken att man skall ha en giganto-avdragare som man suger tag i hela trumman med?

Farsan har en universal-avdragare som vi prövade med, men den var för liten för att klara hela trumman och på tok för stor för de tre små hålen...

Nån som har en lämplig avdragare som kan tipsa om mått på den och inköpsställe?

Förresten, om den sitter pressad på en kona, som i sin tur sitter på axeln, hur får man på trumman sen igen då? Slägga? eller pressar hjulaxelbulten
fast den tillräckligt?

Tack,
Jonas
Post Reply