Död, eller i alla fall djupt sovande V50
Död, eller i alla fall djupt sovande V50
Godkväll!
För ett tag sedan bestämde jag mig för att renovera motorn på min V50 och genomförde det EM på sin hemsida kallar "steg 1" (italiensk originalvev, primärutväxling, förstärkt koppling).
Då jag inte är någon mekare (än) har jag fått väldigt mycket hjälp av en snäll Ronnie och en snäll far. Vi fick i alla fall till slut ihop och monterade motorn.
I med olja, öppna soppakranen och kickade. Inget hände. Försökte springa igång men utan resultat. Kompet är bra, motorn går runt, soppan kommer fram ordentligt, gnista finns, men den vägrar starta.
Vi konstaterar att det troligtvis handlar om tändningen och kontrollerar förinställningen, byter kondensator och tändspole samt köper nytt tändstift, men utan någon som helst skillnad.
Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?
För ett tag sedan bestämde jag mig för att renovera motorn på min V50 och genomförde det EM på sin hemsida kallar "steg 1" (italiensk originalvev, primärutväxling, förstärkt koppling).
Då jag inte är någon mekare (än) har jag fått väldigt mycket hjälp av en snäll Ronnie och en snäll far. Vi fick i alla fall till slut ihop och monterade motorn.
I med olja, öppna soppakranen och kickade. Inget hände. Försökte springa igång men utan resultat. Kompet är bra, motorn går runt, soppan kommer fram ordentligt, gnista finns, men den vägrar starta.
Vi konstaterar att det troligtvis handlar om tändningen och kontrollerar förinställningen, byter kondensator och tändspole samt köper nytt tändstift, men utan någon som helst skillnad.
Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?
Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?Wally wrote:Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.Woodstock wrote:Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?Wally wrote:Har testat att koppla bort kablar men ingen skillnad. Någon som har fler tips?
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
Last edited by Woodstock on Sun 22 Aug 2010, 21:33, edited 2 times in total.
Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.Woodstock wrote:Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?Wally wrote:Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.Woodstock wrote: Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
Okej, men har ni provat att byta tillbaks till den gamla kabeln samt tändhatten? Gör det annars, att en sak är ny innebär inte att den fungerar. Är brytaravståndet 0,40 mm? Elektrodvståndet 0.60 mm på tändstiftet? Rätt stift? (NGK B6HS)Wally wrote:Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.Woodstock wrote:Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?Wally wrote: Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.
Mvh
/ Fredrik
Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.Woodstock wrote:Okej, men har ni provat att byta tillbaks till den gamla kabeln samt tändhatten? Gör det annars, att en sak är ny innebär inte att den fungerar. Är brytaravståndet 0,40 mm? Elektrodvståndet 0.60 mm på tändstiftet? Rätt stift? (NGK B6HS)Wally wrote:Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.Woodstock wrote: Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?
Mvh
/ Fredrik
Brytaravstånd och stift är dubbelkollat och stämmer.
Vi har testat med startgas.Woodstock wrote:Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.Wally wrote:Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?Wally wrote:Vi har testat med startgas.Woodstock wrote:Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.Wally wrote:Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Förgasaren har vi bara monterat loss och sedan satt tillbaka igen utan att ändra något, men jag ska kolla det i alla fall. Tack för dina tips!Woodstock wrote:Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?Wally wrote:Vi har testat med startgas.Woodstock wrote: Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Har också fått tips om att kolla flottörnålen eftersom Vespan verkar vara konstant sur.
Snackade just med farsan som kollat lite i morse. Flottören såg ut som den skulle och packningen har vi inte rört, men han skulle dubbelkolla den igen.Woodstock wrote:Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?Wally wrote:Vi har testat med startgas.Woodstock wrote: Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Ja, kolven (för visst är stempelet = kolven?) sitter rätt.Svint1 wrote:Har du sjekket at stempelet står rett vei?
Riktigt frustrerande nu, det känns som om vi dubbel- och trippelkollat allting och den BORDE enligt all logik starta. Det lär väl vara någon liten idiotgrej som strular, men vi har nog kört fast.
¨Svint1 wrote:Og hvordan ligger det an med bremselysbryteren og baklyset?
-Alt i orden der?
To elementer som kan lage ganske mye krøll på en V50...
"Svenska" Vespa 50 har inte bromsljus.
Wally> Prova att ta ett torrt tändstift när du har försäkrat dig om att det kommer fram bensin. Förresten, har du både intern och extern tändspole, eller bara intern spole som de hade fram till 1972?
Jag har bara en spole, bytte den till en ny utan resultat.Woodstock wrote:¨Svint1 wrote:Og hvordan ligger det an med bremselysbryteren og baklyset?
-Alt i orden der?
To elementer som kan lage ganske mye krøll på en V50...
"Svenska" Vespa 50 har inte bromsljus.
Wally> Prova att ta ett torrt tändstift när du har försäkrat dig om att det kommer fram bensin. Förresten, har du både intern och extern tändspole, eller bara intern spole som de hade fram till 1972?
Ja, ingen lycka tyvärr.crispin wrote:Har du testat med startgas alternativt droppa lite bensin i cylindern?
Medan jag var på jobbet idag gav sig farsan f*n på att få igång vespan och har brottats med den hela dagen utan resultat.
Jag funderar lite på om svänghjulet kan ha avmagnetiserats? Kan det ge liknande symptom?
Jag har rejäl abstinens nu, den här scootersäsongen hann knappt börja innan den verkar ha tagit slut.