Gammal fråga - gissar jag!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Gammal fråga - gissar jag!

Post by Erling »

Har dock sökt - men ej hittat riktigt bra svar!

Mina VGLB går alldeles utmärkt - men trilskas när jag skall starta.
Måste alltid choka vid nystart!

När den gått ett tag och är varm så tjurar = surar den vid omstart.

Tre fyra steg med tvåan inne så startar den direkt!

Vet att kondensatorn kanske kan vara slut när motorn är varm - men är det månne strul med startmunstycket?
Att den får för mycket?

Har rengjort förgasaren noggrant!

Vet att startmunstycket kom fr.o.m. sena VGLA och fanns därefter på alla VGLB!

Vad tror Du?

Erling
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Exakt dessa symptom visade min modernare PX200e. Orsaken var pinsamt enkel. - Ett igensatt luftningshål i tanklocket.
Go classic, not plastic
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

OJ!!

Kan det vara så enkelt?

Pinsamt var ordet - om det nu är så!

Ska kolla...TACK!

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

PS!

Din devis har jag uppsatt i verkstan... :D

Erling
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Erling wrote:PS!

Din devis har jag uppsatt i verkstan... :D

Erling
:D
Go classic, not plastic
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Den senaste språkvarianten - devisen - var om möjligt ännu bättre!!

På måndag ska jag blåsa ut tanklocket för att kolla!!

Erling 8)
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Trodde ett tag att Du tagit över min dator :o eftersom min text blev så konstig.
Men då upptäckte jag att Herr Google har maskinöversatt till spanska!
Han borde ju ha fattat att om det ska översättas så bör det vara till italienska.

Erling igen..
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Min egen teori om tanklocksproblemet låter så här:
Vid kallstart av motorn är det vakuum i tanken och motorn får för lite bränsle och man måste alltid choka. När man stannar en varm motor värms tanken och bränslet upp något av motorns spillvärme. Bränslet expanderar och övertrycket kan inte evakueras med igensatt tanklock. När man startar upp en varm motor igen kommer bränslet med högre tryck till förgasaren och motorn blir sur.
Go classic, not plastic
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

"Mind the gap" - som man ser i Londons tunnelbana, eller "Mind the hole" som blir den nya devisen för vespister!

Din teori om tanklocket är helt säkert korrekt!

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Martin O - Du hade rätt med Din teori!

Nu startar vespan på första kicken, efter rengöring av tanklocket!!!

Tack Martin O

Erling
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Erling wrote:Martin O - Du hade rätt med Din teori!

Nu startar vespan på första kicken, efter rengöring av tanklocket!!!

Tack Martin O

Erling
Det var skönt det löste sig. Jag ignorerade själv vikten av ett välventilerat tanklock tidigare och felsökte, som du, på helt fel ställe. Än en gång har detta eminenta forum visat hur vi kan hjälpa varandra.
Go classic, not plastic
Post Reply