Har dock sökt - men ej hittat riktigt bra svar!
Mina VGLB går alldeles utmärkt - men trilskas när jag skall starta.
Måste alltid choka vid nystart!
När den gått ett tag och är varm så tjurar = surar den vid omstart.
Tre fyra steg med tvåan inne så startar den direkt!
Vet att kondensatorn kanske kan vara slut när motorn är varm - men är det månne strul med startmunstycket?
Att den får för mycket?
Har rengjort förgasaren noggrant!
Vet att startmunstycket kom fr.o.m. sena VGLA och fanns därefter på alla VGLB!
Vad tror Du?
Erling
Gammal fråga - gissar jag!
Min egen teori om tanklocksproblemet låter så här:
Vid kallstart av motorn är det vakuum i tanken och motorn får för lite bränsle och man måste alltid choka. När man stannar en varm motor värms tanken och bränslet upp något av motorns spillvärme. Bränslet expanderar och övertrycket kan inte evakueras med igensatt tanklock. När man startar upp en varm motor igen kommer bränslet med högre tryck till förgasaren och motorn blir sur.
Vid kallstart av motorn är det vakuum i tanken och motorn får för lite bränsle och man måste alltid choka. När man stannar en varm motor värms tanken och bränslet upp något av motorns spillvärme. Bränslet expanderar och övertrycket kan inte evakueras med igensatt tanklock. När man startar upp en varm motor igen kommer bränslet med högre tryck till förgasaren och motorn blir sur.
Go classic, not plastic
Det var skönt det löste sig. Jag ignorerade själv vikten av ett välventilerat tanklock tidigare och felsökte, som du, på helt fel ställe. Än en gång har detta eminenta forum visat hur vi kan hjälpa varandra.Erling wrote:Martin O - Du hade rätt med Din teori!
Nu startar vespan på första kicken, efter rengöring av tanklocket!!!
Tack Martin O
Erling
Go classic, not plastic