Död, eller i alla fall djupt sovande V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Död, eller i alla fall djupt sovande V50

Post by Wally »

Godkväll!
För ett tag sedan bestämde jag mig för att renovera motorn på min V50 och genomförde det EM på sin hemsida kallar "steg 1" (italiensk originalvev, primärutväxling, förstärkt koppling).
Då jag inte är någon mekare (än) har jag fått väldigt mycket hjälp av en snäll Ronnie och en snäll far. Vi fick i alla fall till slut ihop och monterade motorn.
I med olja, öppna soppakranen och kickade. Inget hände. Försökte springa igång men utan resultat. Kompet är bra, motorn går runt, soppan kommer fram ordentligt, gnista finns, men den vägrar starta.
Vi konstaterar att det troligtvis handlar om tändningen och kontrollerar förinställningen, byter kondensator och tändspole samt köper nytt tändstift, men utan någon som helst skillnad.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Du har alltså ställt in tändningen om jag förstått rätt?
Kommer soppan fram till cylindern, vått stift?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Ikonen wrote:Du har alltså ställt in tändningen om jag förstått rätt?
Kommer soppan fram till cylindern, vått stift?
Japp på båda frågorna!
Vi har även testat att ställa tändningen lite "för tidig" och lite "för sen" om jag uttrycker mig rätt?
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Jag skulle testa att koppla bort alla kablar i dosan vid svingen och enbart koppla ihop kablarna från motorn så att du har tändning och testa så.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Ikonen wrote:Jag skulle testa att koppla bort alla kablar i dosan vid svingen och enbart koppla ihop kablarna från motorn så att du har tändning och testa så.
Tack för tipset, ska testa det!
Om det hjälper, vad är det då som blivit fel och hur åtgärdas det?
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Har testat att koppla bort kablar men ingen skillnad. Någon som har fler tips?
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:Har testat att koppla bort kablar men ingen skillnad. Någon som har fler tips?
Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?

Mvh

/ Fredrik
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:Har testat att koppla bort kablar men ingen skillnad. Någon som har fler tips?
Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?

Mvh

/ Fredrik
Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:
Woodstock wrote:
Wally wrote:Har testat att koppla bort kablar men ingen skillnad. Någon som har fler tips?
Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?

Mvh

/ Fredrik
Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.
Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?

Mvh

/ Fredrik
Last edited by Woodstock on Sun 22 Aug 2010, 21:33, edited 2 times in total.
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:
Woodstock wrote: Krysskilen på vevaxeln är hel? Har ni testat med en annan kondensator?

Mvh

/ Fredrik
Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.
Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?

Mvh

/ Fredrik
Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:
Woodstock wrote:
Wally wrote: Ja, krysskilen är ny och hel. Har testat med två olika kondensatorer, den senaste sprillans ny.
Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?

Mvh

/ Fredrik
Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.
Okej, men har ni provat att byta tillbaks till den gamla kabeln samt tändhatten? Gör det annars, att en sak är ny innebär inte att den fungerar. Är brytaravståndet 0,40 mm? Elektrodvståndet 0.60 mm på tändstiftet? Rätt stift? (NGK B6HS)
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:
Woodstock wrote: Har du provat med en annan tändkabel och tändhatt? Annat tändstift?

Mvh

/ Fredrik
Ja, provat olika tändstift. Kabeln är ny, tändhatten bytte vi också eftersom den gamla var lite risig.
Okej, men har ni provat att byta tillbaks till den gamla kabeln samt tändhatten? Gör det annars, att en sak är ny innebär inte att den fungerar. Är brytaravståndet 0,40 mm? Elektrodvståndet 0.60 mm på tändstiftet? Rätt stift? (NGK B6HS)
Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Brytaravstånd och stift är dubbelkollat och stämmer.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Brytaravstånd och stift är dubbelkollat och stämmer.
Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Brytaravstånd och stift är dubbelkollat och stämmer.
Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Vi har testat med startgas.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:
Woodstock wrote:
Wally wrote:Vi har provat båda kablarna. Ska se om den gamla tändhatten finns kvar.
Brytaravstånd och stift är dubbelkollat och stämmer.
Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Vi har testat med startgas.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:
Woodstock wrote: Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Vi har testat med startgas.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?
Förgasaren har vi bara monterat loss och sedan satt tillbaka igen utan att ändra något, men jag ska kolla det i alla fall. Tack för dina tips!
Har också fått tips om att kolla flottörnålen eftersom Vespan verkar vara konstant sur.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Har du sjekket at stempelet står rett vei?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:
Woodstock wrote: Och det är inte ett bränslerelaterat problem? Kolla enkelt genom att skruva loss förgasaren, spruta in startgas direkt i insugningsröret och kicka.
Vi har testat med startgas.
Stiftet blir rejält blött när man kickar även om bensinkranen är stängd. Kan motorn vara konstant sur? När man försöker springa igång verkar den starta för en kort stund men dör omedelbart vid minsta gaspådrag.
Hmm, knepigt... Har ni bytat packningar i förgasaren? Det är inte så att ni har vänt packningen som sitter mellan förgasarhus och luftfilter? Det är nämligen lätt hänt att sätta den på fel håll, varpå vespan blir omöjlig att starta. Och luft-/bränsleskruven på förgasaren är ett och ett halvt varv ut från bottenläge?
Snackade just med farsan som kollat lite i morse. Flottören såg ut som den skulle och packningen har vi inte rört, men han skulle dubbelkolla den igen.


Svint1 wrote:Har du sjekket at stempelet står rett vei?
Ja, kolven (för visst är stempelet = kolven?) sitter rätt.


Riktigt frustrerande nu, det känns som om vi dubbel- och trippelkollat allting och den BORDE enligt all logik starta. Det lär väl vara någon liten idiotgrej som strular, men vi har nog kört fast.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Og hvordan ligger det an med bremselysbryteren og baklyset?
-Alt i orden der?

To elementer som kan lage ganske mye krøll på en V50...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Woodstock

Post by Woodstock »

Svint1 wrote:Og hvordan ligger det an med bremselysbryteren og baklyset?
-Alt i orden der?

To elementer som kan lage ganske mye krøll på en V50...
¨
"Svenska" Vespa 50 har inte bromsljus.

Wally> Prova att ta ett torrt tändstift när du har försäkrat dig om att det kommer fram bensin. Förresten, har du både intern och extern tändspole, eller bara intern spole som de hade fram till 1972?
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Svint1 wrote:Og hvordan ligger det an med bremselysbryteren og baklyset?
-Alt i orden der?

To elementer som kan lage ganske mye krøll på en V50...
¨
"Svenska" Vespa 50 har inte bromsljus.

Wally> Prova att ta ett torrt tändstift när du har försäkrat dig om att det kommer fram bensin. Förresten, har du både intern och extern tändspole, eller bara intern spole som de hade fram till 1972?
Jag har bara en spole, bytte den till en ny utan resultat.
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Jag hade liknande problem när jag hade ett för varmt stift på, B6HS, då ville den inte gå upp i varv alls, nu har jag B8HS.

Men det låter mystiskt, ditt problem.

Vad har du för stift på? Har du orginal cylinder?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

Ikonen wrote:Jag hade liknande problem när jag hade ett för varmt stift på, B6HS, då ville den inte gå upp i varv alls, nu har jag B8HS.

Men det låter mystiskt, ditt problem.

Vad har du för stift på? Har du orginal cylinder?
Jag har testat med både B6HS och B7HS. Det är originalcylindern på.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Har du testat med startgas alternativt droppa lite bensin i cylindern?
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Wally
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 42
Joined: Thu 08 Jan 2009, 16:26
Location: Eskilstuna

Post by Wally »

crispin wrote:Har du testat med startgas alternativt droppa lite bensin i cylindern?
Ja, ingen lycka tyvärr.
Medan jag var på jobbet idag gav sig farsan f*n på att få igång vespan och har brottats med den hela dagen utan resultat.
Jag funderar lite på om svänghjulet kan ha avmagnetiserats? Kan det ge liknande symptom?

Jag har rejäl abstinens nu, den här scootersäsongen hann knappt börja innan den verkar ha tagit slut. :(
Post Reply