GS

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Rossofärgen som du hittat är kanske grundfärgen? Piaggio använde röd grundfärg på en hel del modeller, spciellt de gamla.
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Verkar som SIEM kommer nytillverka en del fram och baklampor enligt originalspecifikationer.
Exakt vilka återstår väl att se, men GS står ju med bland dem som serien innehåller.

http://veukscooterspares.blogspot.com/2 ... tails.html
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

ja,den startade på typ 6:e eller 7:e kicken!!!gjorde rent tanken och förgasaren,i med fräsch soppa,blandad 4% med extrem 2T-olja,oljebyte i motorn,eller byte e väl inte helt sant,när jag tömnde ur så kom det först vatten sen några droppar gegga sen lite vatten igen...tömnd!
i med ny olja utan att skruva i bottenpluggen,alltså lät det rinna igenom lite först,sen i med pluggen.
En kort provtur blev det,däcken kändes inte helt stabila.
inte så konstigt efter 23 år i vila.
nu e det bara å vänta på reg.bes.fick tid den 19/8.
sen ska den demonteras för ursprungsskick.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Image
nu ska vi ut och åka,den blåa v50R ska hem,nyrenoverad och GS ska på reg.bes. efter ursprungskontroll

Image
snyggt?kontrast ialla fall....

Image
lastade...

Image
lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

blizzy wrote: lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
du skojar, är det dyrt? 2000kr för att få in en klassisk vespa i register som veteranfordon med alla fördelar vad gäller försäkringar, skattebefrielser m.m. vad jag förstår kan man inte återinföra avregistrerade fordon i så många länder och då är det handel med gamla papper och fuskstämplade ramnummer som gäller eller import med giltiga papper.
Federico
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Federico wrote:
blizzy wrote: lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
du skojar, är det dyrt? 2000kr för att få in en klassisk vespa i register som veteranfordon med alla fördelar vad gäller försäkringar, skattebefrielser m.m. vad jag förstår kan man inte återinföra avregistrerade fordon i så många länder och då är det handel med gamla papper och fuskstämplade ramnummer som gäller eller import med giltiga papper.
ja,du har rätt förstås!jag ändrar mig,billigt!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Vilket lustigt "stänkskydd".
/P
blizzy wrote:
Image
snyggt?kontrast ialla fall....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Paka wrote:Vilket lustigt "stänkskydd".
Jag tittade precis på samma sak. Någon som tröttnat på att tvätta bakom motorn kanske? Fastskruvat? Där blir det att svetsa igen hål i så fall.

Fint att motorn gick så fint igång och grattis till registreringen! Och färgerna på Vesporna går rätt bra i "svensk" stil! :wink:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Gamla modellen av sardinburkssbakljuse maste ju vara det snyggaste piaggio nansin tillverkat... :)

Eller nej, det finns ju den tidigare varianten ocksa som ar som en liten rund tonfisksburk :)
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

vespaco wrote:
Paka wrote:Vilket lustigt "stänkskydd".
Jag tittade precis på samma sak. Någon som tröttnat på att tvätta bakom motorn kanske? Fastskruvat? Där blir det att svetsa igen hål i så fall.

Fint att motorn gick så fint igång och grattis till registreringen! Och färgerna på Vesporna går rätt bra i "svensk" stil! :wink:
det blir nog fler hål att svetsa...och GS:en blir det silver på,original
Motorn kommer jag öppna och kolla/byta:koppling,kolvringar,lager...etc,har jag glömt nåt?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

blizzy wrote: Motorn kommer jag öppna och kolla/byta:koppling,kolvringar,lager...etc,har jag glömt nåt?
Vaxelkors :D
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

victor wrote:
blizzy wrote: Motorn kommer jag öppna och kolla/byta:koppling,kolvringar,lager...etc,har jag glömt nåt?
Vaxelkors :D
Jag förstod det!!!visste att det skulle komma!!
Men jag har provkört lite,och växlarna gick i fint,men borde jag byta ändå alltså?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Mitt råd är att du beställer efter att du har gått igenom motorn. Korset behöver inte alls vara slitet till exempel, medan veven kan vara helslut.
/P
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Paka wrote:Mitt råd är att du beställer efter att du har gått igenom motorn. Korset behöver inte alls vara slitet till exempel, medan veven kan vara helslut.
/P
okej,det är förstås klokast,men finns dom flesta slitdelar att få tag på,som kors,vev,koppling,etc.?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Paka wrote:Ja.
kanon!!
Vi lär ju höras av på tel. senare under resans gång
tack så länge!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

byta packboxar?
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

ja då e man igång då :D

Image

Image
kul detalj,bromstrumma i aluminium
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Image

rengöring av hjulhus bak,grön grundfärg.
otroligt helt och fint med tanke på åldern!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Vad är det för tändspole du har på motorn?
Finns det någon typbeteckning, tillverkare etc på den?
Det känns ju som att den typen av tändspole är bättre än den gamla
i bakelit som sitter på som standard.

/Hans
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det tvivlar jag på. Däremot fungerar en spole av V50/Primavera mycket bra. Om man har originalelsystemet ska man bara tänka på att isolera spolen från blocket.
/P
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Paka wrote:Det tvivlar jag på. Däremot fungerar en spole av V50/Primavera mycket bra. Om man har originalelsystemet ska man bara tänka på att isolera spolen från blocket.
/P
Vadå?har jag fel spole på min(den som syns på bilden med motorn)?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Image

Ja den är nog inte original som du har på men kan ju fungera fint för det.
Hittade en bild där man ser lite av hur den jag har ser ut.

/ Tomas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Här var det ingen hejd på modifikationerna. Spännande förgasarlösning.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Paka wrote:Här var det ingen hejd på modifikationerna. Spännande förgasarlösning.
ja,och var e motorkåpan?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Post Reply