kopplingbekymmer

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

kopplingbekymmer

Post by Anders Degerman »

Har just satt ihop min px200 efter en omfattande renovering av karossen. Motorn har legat och vilat i källaren hela vintern. Nu kan jag inte få den att koppla ur alls. Eftersom den har legat utan olja i kopplingshuset kan lamellerna då ha torkat ihop och allting blivit bara skit? Den har stått med olja nu i ett dygn ungefär. I övrigt startar den bra och går jämt och fint.

Anders
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Köpte en V50 som typ hade legat i en skog eller sjö en längre tid och där lamellerna hade kletat ihop. Det löstes genom att ta ut kopplingen och sära på lamellerna för hand. specialverktyg krävs. Jag kör för övrigt fortfarande på samma lameller...
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

så du tror också att det är det som jävlas. funderar lite på att lägga hojjen på sida öppna kopplingskåpan, hälla på olja marinera över natten, kan det vara en lämplig metod? Jag har inte ork, har inte tid, har inte specialverktygen, så jag vill komma lätt undan!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Degerman</i>
<br />så du tror också att det är det som jävlas. funderar lite på att lägga hojjen på sida öppna kopplingskåpan, hälla på olja marinera över natten, kan det vara en lämplig metod? Jag har inte ork, har inte tid, har inte specialverktygen, så jag vill komma lätt undan!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kanske, kan vara värt att prova, man skulle kunna förvärma tunnare olja till 60 gr., hälla i tills det är knökfullt, montera dit kopplingskåpan, resa hojen upprät o spänna in kopplingshandtaget låta den stå, o gå förbi då o då och provkicka
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Så får det bli, återkommer med resultat.

Tack så mycket!
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Saken är biff! Marinaden gjorde susen, nu är det bara kosmetisk montering (lysen, bromsar mm.) innan besiktning!

Tack för hjälpen!
/A
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="navy"><font size="4"><b>KUL!</b></font id="size4"></font id="navy">
Post Reply