Svagt ljus på Gtr med px motor.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

Svagt ljus på Gtr med px motor.

Post by krille_kadett_p »

Hallå!! idag har jag utökat med en Gtr med px 200 motor utan batteri. och som vanligt börjar problemen tidigt...när jag körde hem den gav ljuset upp det bara glöder svagt fram och bak, när jag köpte den fungerade det perfekt. tutan fungerar, jag mäter inte upp någon ström ifrån spänningsregulatorn. och kopplar jag direkt ett batteri på så funkar lyset perfekt. kan regulator bete sig så eller kan det vara något i svänghjulet?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Svagt ljus på Gtr med px motor.

Post by henrikborjeson »

Det vanligaste är att regulatorn ger upp och lastar ner hela systemet alt. slutar reglera helt. Koppla loss regulatorn, slå på alla lampor och starta på tomgång, varva INTE. Mät med en voltmeter hur mycket AC spänning du har. borde vara cirka 10-11V. Koppla in regulatorn och se om den sänker spänningen. Det borde inte hända något sålänge motorn går på tomgång och regulatorn är frisk. Sjunker spänningen så byt regulator

/HB
krille_kadett_p wrote:Hallå!! idag har jag utökat med en Gtr med px 200 motor utan batteri. och som vanligt börjar problemen tidigt...när jag körde hem den gav ljuset upp det bara glöder svagt fram och bak, när jag köpte den fungerade det perfekt. tutan fungerar, jag mäter inte upp någon ström ifrån spänningsregulatorn. och kopplar jag direkt ett batteri på så funkar lyset perfekt. kan regulator bete sig så eller kan det vara något i svänghjulet?
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

Post by krille_kadett_p »

JAAA! regulatorn var boven....nu är det trevligt lyse igen lagom till höstmörkret! tack för hjälpen!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Trevligt att höra, lycka till med scooteråkandet!
/HB
krille_kadett_p wrote:JAAA! regulatorn var boven....nu är det trevligt lyse igen lagom till höstmörkret! tack för hjälpen!
Post Reply