
Olja i kopplingshuset?
Olja i kopplingshuset?
Kanske en dum fråga men ska det vara eller inte vara växellådsolja i kopplingshuset? Fö så kan jag tipsa om att kopplingen kan beckna ihop om man inte använder moppen på 18 år
Händig som jag är så tog jag isär och rengjorde, återmonterade och körde.

Kopplingen smörjs av växellådsoljan (stänksmörjning sa någon att det kallades), det är alltså öppet mellan koppling och växellåda. Fyll bara på vanlig växellådsolja på vanligt sätt (se t ex http://www.chockgul.se/frame-_0-tech_faq.html) och din koppling blir smörjd.
Koppling i oljebad?
Tycker inte att det var något mycket olja när jag tog isär kopplingen. Kan det vara nån passage som är igensatt. Gamla oljan var nämligen som sirap när jag bytte.
Passagen för oljan mellan växellådshalva och koppling är enorm, den kan inte bli igensatt. Det är inte så mycket olja till att börja med och det ska bara vara en oljedimma som stänks upp av dreven som smörjer kopplingen. Kan säkert vara läge att byta växellådsolja ett par gånger dock om den var seg, seg olja borde ju stänka dåligt och smörja kopplingen sämre.
Oljebyte Quick and dirty
Jag skulle byta olja och den gamla var seg som sirap. Jag är ett
fan av snabba billiga lösningar varför jag fyllde på med
avfettning i stället och startade motorn. Pallade upp stödet
och motionerade växellåda och koppling lite under nån minut
eller så. Sen tömde jag ur avfettningen och fyllde på olja.
Avfettningen var väldigt smutsig så det gjorde nog nytta
My 2 cents
fan av snabba billiga lösningar varför jag fyllde på med
avfettning i stället och startade motorn. Pallade upp stödet
och motionerade växellåda och koppling lite under nån minut
eller så. Sen tömde jag ur avfettningen och fyllde på olja.
Avfettningen var väldigt smutsig så det gjorde nog nytta
My 2 cents
Re: Oljebyte Quick and dirty
Avfetting er sikkert veldig bra for pakninger, lager osv........jeriko wrote:Jag skulle byta olja och den gamla var seg som sirap. Jag är ett
fan av snabba billiga lösningar varför jag fyllde på med
avfettning i stället och startade motorn. Pallade upp stödet
och motionerade växellåda och koppling lite under nån minut
eller så. Sen tömde jag ur avfettningen och fyllde på olja.
Avfettningen var väldigt smutsig så det gjorde nog nytta
My 2 cents

Just my 2 cents....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)