Kronmutter, den jätte stora bakom "bromsskölden"

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Kronmutter, den jätte stora bakom "bromsskölden"

Post by Ismael »

Precis just den, hur drar man åt den? Jag kollar gängor etc, men kan inte se några skadade och jag lyckas ändå bara gänga ner den halvvägs. Är det bara att såga sönder en hylsa för att få till ett verktygr??? Eller är det någon annan som har något annat bra tipps att ge?

Detta fall gäller en VBB maskin, men jag antar att det är samma mutter på de flesta runt 60-talet och kanske senare ändå också.
Vespa Super 1962 (VBB1T)
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Jag har bara anvændt en vanlig fast hyls nyckel,
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Fullt åtdragen ska den ligga så gott som helt inne i blocket, så att låsringen fäster i spåren på utsidan. Den är vänstergängad, och om grejjerna är hela och rena ska man kunna snurra in den med handkraft för att sedan ta ett passande dorn och knacka fast den, i brist på specialverktyget dårå
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Mike Tropic wrote:Fullt åtdragen ska den ligga så gott som helt inne i blocket, så att låsringen fäster i spåren på utsidan. Den är vänstergängad, och om grejjerna är hela och rena ska man kunna snurra in den med handkraft för att sedan ta ett passande dorn och knacka fast den, i brist på specialverktyget dårå
Ok, jag fick se nu att ägaren innan mig har gjort en klämskada/tryckmärke stort som en nagel på utsidan av motorhuset vid den sida som axel till bromsbackarna sitter. Jag gjorde så att jag drog med en smal skuvmejsel längs med gängorna för att vara säker att de var fria från metallrester och tvättade sedan rent med lite diesel. Sedan köpte jag en hylsa på jula som jag med vinkelslipen tog bort material på så att den matcha muttern. Sedan var det bara att gänga på den med grafitfett.

MEN... jag kan inte se att det finns något spår för någon segersäkringsring eller liknande. Det finns ett spår på insidan av den muttern, men den är mer i så fall för att hålla packboxen på plats. Om man kollar på de invändiga gängorna i motordelen så finns det inget spår för någon ring som skall låsa den stora muttern på plats. Muttern är rätt i gängad då jag nu får på bromsskölden utan problem.

Skall det verkligen sitta en spårring/segersäkring där!?
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det är ingen seegersäkring utan mer som en slags sprint eller vad man ska kalla det. Se nr.2 på denna sprängskiss:

http://scooterhelp.com/manuals/VLB.VNC. ... page06.jpg
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Mike Tropic wrote:Det är ingen seegersäkring utan mer som en slags sprint eller vad man ska kalla det. Se nr.2 på denna sprängskiss:

http://scooterhelp.com/manuals/VLB.VNC. ... page06.jpg
Då missförstår vi nog varandra, den du menar där är den ring som skall sitta på insidan av kronmuttern för att låsa packboxen på plats, aaa men den kanske är så lång att den även går ut i ett spår på huset som specialverktyget använder sig av när man drar åt muttern???.

Men till nästa förödande öde... Nu när jag monterade ihop halvorna, så plonka det till i huset, det visade sig nu att ramlagret på den sidan som kopplingslammellerna sitter på, flyttade sig åt sidan så att veven nu går emot motorblocket.

Jag har följt instruktionerna på scooterhelp sidan men det kan fan inte stämma.. Vilka lager och i vilken ordning monterar ni dem på veven respektive motorblocket...
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Jag löste det... jag gjorde det på mitt egna lilla vis, monterade lagren på veven först och så använde jag motorblockhalvorna som "pressare". Vem vet, kanske blir det en liten "how to" på renovering när jag blir klar.
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Post Reply