Halloj
Jag har haft en del bekymmer med ljudnivån på min Lambretta DL 200. Först fick jag nedslag på besiktningen, dom plockade fram ljudmätaren så fort jag rullade in på Bilprovningen. Det är ju alltid svårt att uppskatta vilket varvtal som generar vilken ljudnivå, men jag hade en bra bit över 103 dB hur det än mättes.
Jag rullade hem och packade om dämparen, bokade en ny tid. Men det var samma visa igen, inte en chans att klara gränsen.
Sagt och gjort, nog dags att bya blås. Så jag beställde och monterade ett nytt och tänkte att nu är det inga problem. Orkade inte köra till samma ställe, så jag bokade i Lund istället. Dock plockade man även här fram mätaren och mätte ungefär samma nivå. Men då fick jag tips om en ljuddämparinsats, ena snubben på besiktningen hade det på sin monkey-bike. Med lite flyt låg Addemoto 2 kvarter bort, snabbt dit och inhandla en insats för 70 spänn, tillbaka till Bilprovningen och i med insatsen. Nu uppmättes runt 97 dB och jag fick godkänt. Vet dock inte om det är ngn hit att köra runt med insatsen, men funkar säkert bra att använda den vid besiktning.
Nu kan jag äntligen köra lagligt ngt år. Mot Nybro!
Ljuddämparinsats gjorde jobbet!
Det verkar vara olika lita olika bedömmning var man besiktigar.
Jag besiktigade min SX 200 igår, utan problem. Fick en kommentar om att det där är väl inte original, nej sa jag:)
Mugello 225 med JL heter det, tror jag.
Sisjön var jag, för er nära Göteborg.
Jag besiktigade min SX 200 igår, utan problem. Fick en kommentar om att det där är väl inte original, nej sa jag:)
Mugello 225 med JL heter det, tror jag.
Sisjön var jag, för er nära Göteborg.
PX 125-06
SX 200-68
SS 180-65
President of 365 ScooterClub, Nordic Branch.
SX 200-68
SS 180-65
President of 365 ScooterClub, Nordic Branch.
Min egen har ju passerat besiktningen med rent papper ett antal gånger också, med samma utrustning (och ljud) som din. Brukar packa om ljuddämparen innan besiktning dock.
Men tydligen varierar det rejält mellan olika stationer och landsändar. Min favorit är Mölndal, där har de t o m en bild av en Vespa i MC-rummet
/jens
Men tydligen varierar det rejält mellan olika stationer och landsändar. Min favorit är Mölndal, där har de t o m en bild av en Vespa i MC-rummet

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
PM-blåsens dämpare är alldeles för kort. Prova att sätta dit en längre med bra ull, gör underverk.
/G
/G
marre wrote:Jag ska prova idag med pm-rör på en Dragster, jag tror på nedslag men jag vill mest prova om det går
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hör och häpna, den gick igenom utan några problem alls trots att det låter helt sjukt mycket
. De var mest väldigt nyfikna på den och en annan besiktningsman ville provköra. Han kom tillbaks med det stora smajlet och frågade om jag ville sälja
. De var mest väldigt nyfikna på den och en annan besiktningsman ville provköra. Han kom tillbaks med det stora smajlet och frågade om jag ville sälja

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"