Federico wrote:Fyra procent av Gävleborgs länsmuseums bildsamling är nu digitaliserat och sökbart via nätet. Tyvärr får jag inte upp alla bilder synligt i min dator (t.ex diaarkivet).
Jag tycker nog man kan konstatera att Gävleborg är en scooterfri zoon , inte en scooterbild att finna så långt ögat kan nå, och då har jag tittat på gaaaaanska många. (Fast troligen beror det på att de flesta bilderna är pre 1950).
paka in da house:
Han har tagit de absolut bästa fotografierna på Stockholmskällan
Det är sådana bilder som får en att längta tillbaka till Tokholm!!! På bild 3 har en gång i tiden delat ett källarkontor på gatan upp till höger (Kaptensgatan) med en viss Bert Milton, those were the days....
I kväll visade det sig att en exakt likadan blåvit hjälm som turistpiloterna har ligger i ett garage på Söder. Stadium är tillverkaren. Den var dock väldigt stor.
Då är det bara overallen och skylt och ljusblå pop kvar.
Paka wrote:Nej då, dessutom var den för stor för mig.
Jag har inte provat den faktiskt. Jag tallar inte på det som inte är mitt om inte ägaren säger att det är ok. Jag fick däremot ett sms till mig som sa att jag skulle få köpa den. Yeay!
Funderar på om jag ska fixa dekalerna som ska vara och sedan fixa en overall. Inte säkert att någon kommer fatta dock och risken finns väl att man får lite väl många frågor på stadens gator och torg om man går in och gör det här lite för hardcore. Vi får se vad det blir. Hoppas hjälmen passar någorlunda, man kanske kan lägga in lite extra vaddering om den skulle vara nära i storlek.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Notera:
1. Den ljusblå färgen på Pop-en, som vi diskuterat på en annan tråd. Så här såg dom ut!
2. Den gamla stavningen av Helsingborg, som skiftades för några tiotal år sedan.
/jens
Såg regskyltar som började på O (Göteborg), A (Stockholm), E (Östergötland) och C (Uppsala). 1963 är för tidigt för mig, kom in i Vespa Club Sverige sommaren 1967.
/jens
Så bra! Just de här har jag fått av en vespist i Uppsala, det finns mer att lägga upp. Han var på Eurovespa i Cortina och tävlade i Zagreb och flera "Fjellrallyn" i Norge bland annat.
Tänkte försöka få ihop en dvd som man kan sprida, ungefär som med Uffes Vespaservice.
Kom att tänka på att så många av vesporna är så nya, ja förutom den röda 51/52:an som tuffar på bra. (Och då var den ändå som att komma på en PX från 1997 i dag!)
Paka wrote:Kom att tänka på att så många av vesporna är så nya, ja förutom den röda 51/52:an som tuffar på bra. (Och då var den ändå som att komma på en PX från 1997 i dag!)
På den tiden var ju inte Vespa-klubbarna "veteranklubbar" utan man körde med sina bruksmaskiner. Kom det en ny modell bytte väldigt många i klubbarna upp sig, från GS till SS, från SS till Rally osv.
Tycker jag känner igen Rutgers hjälm, den blågula som hela teamet som körde första gången på Isle of Man hade, innan jag var med. Men då kör han på lånad hoj ...
jencla wrote:
Och notera, inte en parkas inom synhåll
/jens
ovanligt välkammade för att vara 1965? uppklippt runt öronen.
Vi i Vespa Club Sverige var välartade pojkar och flickor, välklippta och välklädda. Inte som de sluskiga modsen (svenska modellen, typ "De kallar oss mods")
Paka wrote:Så bra! Just de här har jag fått av en vespist i Uppsala, det finns mer att lägga upp. Han var på Eurovespa i Cortina och tävlade i Zagreb och flera "Fjellrallyn" i Norge bland annat.
Tänkte försöka få ihop en dvd som man kan sprida, ungefär som med Uffes Vespaservice.
Kom att tänka på att så många av vesporna är så nya, ja förutom den röda 51/52:an som tuffar på bra. (Och då var den ändå som att komma på en PX från 1997 i dag!)
Fantastiskt! Uppsala är ett knappt stenkast från mina hemtrakter i X-län.Ser några X-skyltar vingla förbi.Vore kul att se någon hoj som numera är min.Kanske inte helt omöjligt eftersom Gävle-scooteristerna var väldigt aktiva på den tiden. Håller utkik efter en X808 röd Super Sport och X44 vit GS-160.