Jag hittade Haynes reparationshandbok på nätet!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Locked
Woodstock

Jag hittade Haynes reparationshandbok på nätet!

Post by Woodstock »

Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.

Innan jag länkar till sidan vill jag förvissa mig om att jag inte begår något upphovsrättsbrott genom länkningen. Kan någon tala om vad som gäller?

Mvh

/ Fredrik
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Jag hittade Haynes reparationshandbok på nätet!

Post by SoulBoy »

Woodstock wrote:Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.

Innan jag länkar till sidan vill jag förvissa mig om att jag inte begår något upphovsrättsbrott genom länkningen. Kan någon tala om vad som gäller?

Mvh

/ Fredrik
Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?
/Ronny
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

SoulBoy wrote:
Woodstock wrote:Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.

Mvh

/ Fredrik
Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?
/Ronny
Låter som du tror att det inte är ok?

Moraliskt kan man väl tycka vad man vill, men jag har svårt att se ett straffvärde i att lägga upp en länk till en sida vem som helst kan googla fram. Det är ganska stor skillnad på att tillgängliggöra copyrightskyddat material och att berätta var den finns...

Känner mig ganska trygg när jag tex berättar att på www.piratebay.org kan man ladda ner copyrightskyddat material...
Vespa Rally 180 1971
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

I slutändan är det väl den som äger detta forum som bestämmer. Jag vet ju vad jag skulle säga om jag var ansvarig för forumet.

/Ronny
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

SoulBoy wrote:I slutändan är det väl den som äger detta forum som bestämmer. Jag vet ju vad jag skulle säga om jag var ansvarig för forumet.

/Ronny
Jo det har du nog rätt i...

vet också vad jag skulle säga ;)
Vespa Rally 180 1971
Woodstock

Post by Woodstock »

SoulBoy wrote:Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?
/Ronny
Visst, men det gäller å andra sidan även alla manualer och sprängskisser till olika scootermodeller som finns upplagt på scooterhelp.

Upphovsrätt är en djungel, man får t ex kopiera upphovsrättsskyddat material för enskilt bruk, men inte sprida det eller göra verket offentligt. Läs gärna mer om upphovsrätt här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Frågan är alltså om jag begår något upphovsrättsbrott genom att länka till sidan som publicerar den aktuella litteraturen, eller om det enkom vilar på den som är ansvarig för sidan med litteraturen? Jag vill hävda att det är liktydigt med att länka till en sprängskiss eller manual som t ex finns på scooterhelp.

Nåja, de ansvariga för SSK-forumet får avgöra om det är okej att publicera länken eller ej. Jag inväntar svar...

Mvh

/ Fredrik
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej,
Jag ser gärna att det inte länkas till piratkopierat material.
Locked