Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?
Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?
Hej!
Fnular på att köpa en vespa 200 kubik och har ej körkort.
Om jag övningskör privat på nämnda fordon, får jag då köra upp på densamma eller måste jag köra upp på nån flottig mc med en massa kubik och grejer? Avtändande tanke att behöva kunna behärska nåt sånt där 700 kubiksmissfoster när man bara vill vara snygg och glida fram på sin scooter....
Seriöst menad fråga, sorry om det lät litet nonchalant.
Tacksam för svar!
Vespa igen...efter 25 år. En gång mods alltid mods!
Fnular på att köpa en vespa 200 kubik och har ej körkort.
Om jag övningskör privat på nämnda fordon, får jag då köra upp på densamma eller måste jag köra upp på nån flottig mc med en massa kubik och grejer? Avtändande tanke att behöva kunna behärska nåt sånt där 700 kubiksmissfoster när man bara vill vara snygg och glida fram på sin scooter....
Seriöst menad fråga, sorry om det lät litet nonchalant.
Tacksam för svar!
Vespa igen...efter 25 år. En gång mods alltid mods!
För att köra en motorcykel på 200 kubik måste du ha körkort för tung motorcykel. För att köra upp för tung motorcykel måste hojen du kör upp på ha över 700 kubik.
När jag skulle köra upp pajade körskolans 750-kubiks Kawasaki när alla hade klarat manöverbanorna. Min körlärare försökte sälja in att vi skulle få göra stadskörningen på en 650-kubikshoj som vi hade med oss dit, men det var blankt nej. Reglerna säger 700 och det tummas inte på. Uppkörningen fick göras om från början en vecka senare för reglerna säger också att man måste klara hela uppkörningen på samma dag. De moment vi redan hade klarat fick vi alltså göra om. Reglerna där också
Alternativet är väl att satsa på en 125-kubiks vespa. Då kan du ta lätt mc-kort och köra upp på den också. Se till att den kan komma upp i 90 bara för bromsprovet. I Göteborg görs bromsprovet i lätt uppförsbacke och jag har sett folk bli underkända för att de inte hinner få upp sina egna hojar i 90 innan de ska bromsa. Dumt och onödiga pengar.
När jag skulle köra upp pajade körskolans 750-kubiks Kawasaki när alla hade klarat manöverbanorna. Min körlärare försökte sälja in att vi skulle få göra stadskörningen på en 650-kubikshoj som vi hade med oss dit, men det var blankt nej. Reglerna säger 700 och det tummas inte på. Uppkörningen fick göras om från början en vecka senare för reglerna säger också att man måste klara hela uppkörningen på samma dag. De moment vi redan hade klarat fick vi alltså göra om. Reglerna där också
Alternativet är väl att satsa på en 125-kubiks vespa. Då kan du ta lätt mc-kort och köra upp på den också. Se till att den kan komma upp i 90 bara för bromsprovet. I Göteborg görs bromsprovet i lätt uppförsbacke och jag har sett folk bli underkända för att de inte hinner få upp sina egna hojar i 90 innan de ska bromsa. Dumt och onödiga pengar.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Jag tog mitt A-kort förra sommaren. Det ångrar jag inte en sekund! Nu kan man ju välja och vraka mellan alla roliga tvåhjulingar. Nackdelen är att det är väldigt dyrt.. Jag betalade totalt c.a 14.000kr för det. En körlektion kostade 720:- och bara uppkörningen kostade 3000:- 
Mitt tips är ju att ta kort för tung mc om du ens funderar på att ta mc kort. Vem vet vad du vill köpa i framtiden?

Mitt tips är ju att ta kort för tung mc om du ens funderar på att ta mc kort. Vem vet vad du vill köpa i framtiden?
Last edited by colsson on Thu 08 Apr 2010, 21:05, edited 1 time in total.
/ Christian
Allt beror ju förstås på vad man har för färdigheter att börja med. Men körkortet behöver inte bli så dyrt! Jag hade länge funderat på MC-kort (sen typ 6 års ålder
) men blev en av alla dom som sa "äh det där skulle man ha ordnat när man tog bilkortet"
Men när jag väl fick tummen ur var det inte särskilt krångligt eller dyrt. Teorin pluggas ganska enkelt in med lite nedladdade program, mängdträning med program av "glosförhörstyp" är oslagbart.
Trafikvanan har man ju gratis om man kört bil ett tag.
Klarar man sig på inte allt för många lektioner och letar lite aktivt efter billiga körskolor så behöver det som sagt inte blir så smärtsamt...
Jag tog kortet enbart för att kunna köra Vespa, men inser nu att det troligtvis kommer stå ytterligare en tvåhjuling i garaget inom några år...
Viktigast är att man bestämmer sig för att genomföra projektet ! Du kommer inte ångra dig...
Lycka till !

Men när jag väl fick tummen ur var det inte särskilt krångligt eller dyrt. Teorin pluggas ganska enkelt in med lite nedladdade program, mängdträning med program av "glosförhörstyp" är oslagbart.
Trafikvanan har man ju gratis om man kört bil ett tag.
Klarar man sig på inte allt för många lektioner och letar lite aktivt efter billiga körskolor så behöver det som sagt inte blir så smärtsamt...
Jag tog kortet enbart för att kunna köra Vespa, men inser nu att det troligtvis kommer stå ytterligare en tvåhjuling i garaget inom några år...
Viktigast är att man bestämmer sig för att genomföra projektet ! Du kommer inte ångra dig...
Lycka till !
Vespa Rally 180 1971
Känner igen det där. Tänkte också "bara" köpa Vespa. Och har en 500:a och en 900:a i garaget idag. Plus en 50 cc. Dock (dessvärre) ingen Vespa... Men det hinns nog med! En gammelvespa finns ständigt på den - mentala - inköpslistan.Snider wrote: Jag tog kortet enbart för att kunna köra Vespa, men inser nu att det troligtvis kommer stå ytterligare en tvåhjuling i garaget inom några år...Viktigast är att man bestämmer sig för att genomföra projektet ! Du kommer inte ångra dig...
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Inte sjutton behöver du ta TUNGT kort för att köra Vespa PX 200. Det räcker med:
Behörighet A, (begränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Efter två år omvandlas det automatiskt till vanlig behörighet A, dvs obegränsad.
/G
Behörighet A, (begränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Efter två år omvandlas det automatiskt till vanlig behörighet A, dvs obegränsad.
/G
LIJ wrote:För att köra en motorcykel på 200 kubik måste du ha körkort för tung motorcykel. För att köra upp för tung motorcykel måste hojen du kör upp på ha över 700 kubik.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
...och på själva uppkörningen gäller det att du har rätt hoj. Tex för mellankort gäller
-Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
-Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
-Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
-Motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim
-Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Vilket gör att man inte kan köra upp på en PX200a eller någon annan plåtscooter som jag känner till.
Detaljerna hittar man här http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/
-Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
-Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
-Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
-Motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim
-Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Vilket gör att man inte kan köra upp på en PX200a eller någon annan plåtscooter som jag känner till.
Detaljerna hittar man här http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/
Hur svårt kan det va?
Fast det finns väl ingen anledning att ta begränsat kort om man är över 20 och därför inte får ta fulltungt? Samma kostnad, samma manövrar som måste läras in och samma teori...enda fördelen är väl att man, om man har tur, kan få köra upp på en lite mindre hoj som därför är mer lättmanövrerad.
...säger Ronnie som iofs körde upp för begränsat för att slippa krångla med garagevändningen (som de ju ändå tagit bort nu) på en 300+ kilos Kawasaki.
...säger Ronnie som iofs körde upp för begränsat för att slippa krångla med garagevändningen (som de ju ändå tagit bort nu) på en 300+ kilos Kawasaki.

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Det är lättare att hantera en mindre hoj. Och billigare att köpa, dessutom.
/G
/G
Ronnie wrote:Fast det finns väl ingen anledning att ta begränsat kort om man är över 20 och därför inte får ta fulltungt? Samma kostnad, samma manövrar som måste läras in och samma teori...enda fördelen är väl att man, om man har tur, kan få köra upp på en lite mindre hoj som därför är mer lättmanövrerad.
...säger Ronnie som iofs körde upp för begränsat för att slippa krångla med garagevändningen (som de ju ändå tagit bort nu) på en 300+ kilos Kawasaki.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jo, iofs. Fast som LIJ skriver så är ju körskolornas begränsade hojjar ofta nästan lika stora som de tunga och då går det ju på ett ut.
Vill man ha en liten smidig mc (eller scooter) är det ju bara att köpa en sådan ändå - man måste ju inte köpa en 1000-kubikare bara för att man kan. Fördelen är väl att man kan köpa en större hoj utan att behöva vänta två år till om man av någon anledning skulle inse att man vill ha lite mer kräm (vilket inte hänt mig ännu, trots att jag tror det är nio år sedan jag tog kortet
).
Nu tog ju jag som sagt begränsat först, men det var enbart för att min körskolas tunga MC var osedvanligt stor och tung, och deras begränsade osedvanligt liten och därför betydligt lättare att göra den förhatliga garagevändningen (som jag hade en hangup på och som nu inte ingår i förarprovet längre) med.
Jag övningskörde på fulltung, men bestämde mig typ veckan innan uppkörning för att köra på den begränsade för säkerhets skull eftersom jag ändå visste att jag bara skulle köra scooter efteråt.
Vill man ha en liten smidig mc (eller scooter) är det ju bara att köpa en sådan ändå - man måste ju inte köpa en 1000-kubikare bara för att man kan. Fördelen är väl att man kan köpa en större hoj utan att behöva vänta två år till om man av någon anledning skulle inse att man vill ha lite mer kräm (vilket inte hänt mig ännu, trots att jag tror det är nio år sedan jag tog kortet

Nu tog ju jag som sagt begränsat först, men det var enbart för att min körskolas tunga MC var osedvanligt stor och tung, och deras begränsade osedvanligt liten och därför betydligt lättare att göra den förhatliga garagevändningen (som jag hade en hangup på och som nu inte ingår i förarprovet längre) med.
Jag övningskörde på fulltung, men bestämde mig typ veckan innan uppkörning för att köra på den begränsade för säkerhets skull eftersom jag ändå visste att jag bara skulle köra scooter efteråt.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Fast man kan ju köra upp på sin egen hoj, om den motsvarar kraven.
Och med tanke på att jag kan bli skraj för min PX när den sätter iväg, så tror jag att det med råge räcker med 25 kw för mig i ett par år innan det omvandlas...
/G
Och med tanke på att jag kan bli skraj för min PX när den sätter iväg, så tror jag att det med råge räcker med 25 kw för mig i ett par år innan det omvandlas...

/G
Ronnie wrote:Jo, iofs. Fast som LIJ skriver så är ju körskolornas begränsade hojjar ofta nästan lika stora som de tunga och då går det ju på ett ut.
Vill man ha en liten smidig mc (eller scooter) är det ju bara att köpa en sådan ändå - man måste ju inte köpa en 1000-kubikare bara för att man kan. Fördelen är väl att man kan köpa en större hoj utan att behöva vänta två år till om man av någon anledning skulle inse att man vill ha lite mer kräm (vilket inte hänt mig ännu, trots att jag tror det är nio år sedan jag tog kortet).
Nu tog ju jag som sagt begränsat först, men det var enbart för att min körskolas tunga MC var osedvanligt stor och tung, och deras begränsade osedvanligt liten och därför betydligt lättare att göra den förhatliga garagevändningen (som jag hade en hangup på och som nu inte ingår i förarprovet längre) med.
Jag övningskörde på fulltung, men bestämde mig typ veckan innan uppkörning för att köra på den begränsade för säkerhets skull eftersom jag ändå visste att jag bara skulle köra scooter efteråt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Re: Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?
Det är nog bara att bita ihop, håller själv på och svär varenda gång jag grenslar körskolans 750 cc. Tänk vad smidigt det hade varit om man kunde ta ett "scooterkort" istället. Nåja, med lite tur är jag färdig med kortet nästa månad.McGortsy wrote:Hej!
Fnular på att köpa en vespa 200 kubik och har ej körkort.
Om jag övningskör privat på nämnda fordon, får jag då köra upp på densamma eller måste jag köra upp på nån flottig mc med en massa kubik och grejer? Avtändande tanke att behöva kunna behärska nåt sånt där 700 kubiksmissfoster när man bara vill vara snygg och glida fram på sin scooter....
Seriöst menad fråga, sorry om det lät litet nonchalant.
Tacksam för svar!
Vespa igen...efter 25 år. En gång mods alltid mods!
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Vi har ju Piaggio MP3 som ett annat exempel. Bara drivning på bakhjulet, men det var en del regler och mått som måste uppfyllas för att de skulle få köras med B-kort, krävde modfieringar på de tidiga hojarna. Minns bl a att det gällde måttet mellan framhjulen (krävde spacers) och mellan blinkers (krävde utvändiga blinkers på "spröt").
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst