Bra guide för att ställa cdi-tändning med stroboskop?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bombollon
Lärling
Lärling

Bra guide för att ställa cdi-tändning med stroboskop?

Post by Bombollon »

Hittade den här:
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm

Kan jag använda mig av den?

vad jag förstår så ska man starta scootern och hålla jämn gas. när man siktar med pistolen på svänghjulet, vad ska man titta efter? hur vet man vad som är bra/dåligt?

Lite för hög:
Image

perfekt:
Image

Har äntligen fått en gnista i mitt parma-race nu i alla fall!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej,
1/ Mät ut TDC (Top Dead Center), läget där kolven är absolut längst upp.
2/ Gör ett märke eller rita med en tunn spritpenna på block och svänghjul (så de matchar varandra) vid TDC.
3/ Räkna ut hur lång en grad är på yttersidan av ditt svänghjul, omkrets delat på 360.
4/ Mät ut exempelvis 18 graders förtändning (eller vad du nu ska ha) på yttersidan av svänghjulet enligt ovanstående uträkning. Gör en markering i form av ett streck och skriv "18" där. Markeringen ska vara till höger om din TDC-markering sett på övre halvan av svänghjulet.
5/ Ställ tändningen så du i alla fall får igång motorn (labba lite, men var försiktig med att gasa för mycket/länge innan du vet att det är rätt).
6/ Nu kan du, men hjälp av strobelampan, se om strecket på blocket matchar din markering på 18 grader som du har skrivit på svänghjulet.
7/ Stämmer det inte, ta av svänghjulet och justera tändplattan tills du hamnar rätt.

Ovanståede är logiskt för mig, då jag har gjort det ett par gånger, men tveka inte att fråga mer om det behövs. Jag kan mycket väl brista i pedagogiken ;)
Bombollon
Lärling
Lärling

Post by Bombollon »

Bra och enkelt beskrivet, tack!

Först fattade jag inte vad själva pistolen skulle göra men efter att ha youtubat ett tag fattade jag.

Scooterhelp tror jag beskrev strobens funktion som om du hoppade på en trampolin och stroben tänds när du är i toppläge, upplevs du som att du svävar.

Då föll poletten ner.
ibland tar det tid :-)

Testar imorgon!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Hmm, parmakitet har väl variabel tändning.
Det innebär i så fall att du har olika tändpunkter vid tomgång och under belastning.
Jag har själv aldrig ställt in ett sådant system, och rätta mig gärna om jag har fel, men det borde inte vara några stora skillnader mot hur det är beskrivet ovan.
Bara att tänka på att tändpunkten alltså flyttar sig när du gasar.
Mät alltså ut två punkter på svänghjulet. T.ex. 25 graders förtändning för tomgång och sedan en punkt beroende på hur stor variation parmakitet har.
Säg att det har ca 7 graders variation så tar du ut en punkt på 18 grader.
När du sedan lyser med stroboskopen så skall alltså markeringen stämma vid 25 grader vid tomgång och sedan flytta sig till 18 grader när du varvar upp motorn.
Obs att gradtalen jag skriver bara är ett exempel, vad just din scooter skall ha får du kolla upp.
Hoppas inte jag har fel nu så jag har rört till saker ytterligare för dig.
Bombollon
Lärling
Lärling

Post by Bombollon »

precis...

sinnes-hightech, hehe.

Ska ställa max 22 grader vid ungefär 3000varv tänkte jag. Blir fint enligt Truls.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Så funkar Varitronic också. På min snälltrimmade Lambretta 200 ställde jag enligt manualen in det på 24 grader vid runt 1000 varv, det går sedan ner 7 grader när jag är uppe i 6-7000 varv. Alltså ungefär de värden du nämner. Funkar klockrent för mig. Och snart vill jag se (och höra) din Primmy live 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bombollon
Lärling
Lärling

Post by Bombollon »

jencla wrote:Så funkar Varitronic också. På min snälltrimmade Lambretta 200 ställde jag enligt manualen in det på 24 grader vid runt 1000 varv, det går sedan ner 7 grader när jag är uppe i 6-7000 varv. Alltså ungefär de värden du nämner. Funkar klockrent för mig. Och snart vill jag se (och höra) din Primmy live 8)
/jens

gott!

Hoppas få visa upp den snart. O-live får duga så länge!
http://www.youtube.com/watch?v=_VQLre3JTtQ
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Captain Slow wrote:Hmm, parmakitet har väl variabel tändning.
Det innebär i så fall att du har olika tändpunkter vid tomgång och under belastning.
Jag har själv aldrig ställt in ett sådant system, och rätta mig gärna om jag har fel, men det borde inte vara några stora skillnader mot hur det är beskrivet ovan.
Bara att tänka på att tändpunkten alltså flyttar sig när du gasar.
Mät alltså ut två punkter på svänghjulet. T.ex. 25 graders förtändning för tomgång och sedan en punkt beroende på hur stor variation parmakitet har.
Säg att det har ca 7 graders variation så tar du ut en punkt på 18 grader.
När du sedan lyser med stroboskopen så skall alltså markeringen stämma vid 25 grader vid tomgång och sedan flytta sig till 18 grader när du varvar upp motorn.
Obs att gradtalen jag skriver bara är ett exempel, vad just din scooter skall ha får du kolla upp.
Hoppas inte jag har fel nu så jag har rört till saker ytterligare för dig.
Exakt! Det glömde jag ta med ovan.

Tack!
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

http://www.postaremczak.de/roller/sonst ... tpunkt.pdf

Hitta den här, Worbels version, på tyska, men bra info om förtändning och en bra guide till ställning av den.
Post Reply