Kanske död tråd, men jag gick igång lite. I vårt land har vi relativt små löneskillnader. Och se´n är ju skatterna inte låga direkt - man måste dra in mycket pengar för att få något över. Lagande av gamla pryttlar är en utdöende konstart. Personer som föröker livnära sig på konsthantverk är i praktiken dömda till ett liv utan större inkomster - ingen vill betala vad det kostar. IKEA, HM, CO m fl gör att vi lägger pengar på billigt nyproducerat och blir förvånade vad det kostar när vi skall betala vuxna personer i Sverige i stället. Många företag har en omsättning på 1 mkr per anställd och år. Det innebär 5000:- / dag. En moppemek som vill tjäna 25000/månad brutto och har 5000:- /månad i omkostnader behöver dra in drygt 2000/dag. Där ligger väl spannet.
Det är inte konstigt att relativt högavlönade personer ändå gör väldigt mycket hemma och med sina fordon - trots att det ibland inte blir så bra - det lönar sig helt enkelt.
Det inte är konstigt att det blir dyrt att lämna in något för reparation - eller renovering - i vårt kära land. Detta i sin tur gör att t.ex. risiga Vespor inte alltid är värda så mycket som utomlands, där det är lättare att betala för att få dem fixade.
Sverige är ett otroligt bra land. Det är inte mycket jag skulle vilja ändra, men det har sina avigsidor när man intresserar sig för gamla fordon... fast man blir å andra sidan rätt duktig på mekandet själv.
Jag tycker vi bildar ett parti. Ett enfrågeparti med syftet att få till ett
ROT-avdrag för scootrar tillverkade, säg, före 1980. (Renovering Och Trim

)
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.