Guide för att installera Parmakit CDI

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

ja, man får kanske testa det...

typ

svartröd & blå från tändplatta -> röd & blå CDI

blå & grön från cdi -> tändspolen



Då borde det blixtra till kanske?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Lurar på om det kanske är kortslutning nu? Tänkte på tändspolens infästning i ramen.
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Popolino wrote:Lurar på om det kanske är kortslutning nu? Tänkte på tändspolens infästning i ramen.
tror du det?

hur ska jag göra då i så fall?


känns som att man måste fästa den på ett sånt sätt, för det finns ju inget annat sätt att skruva fast spolen på, eller har jag fel?

bifogar en skiss över hur spolen ser ut: Image


Det som finns är:

ett stift som fästs från en sladd på cdi.

en klump med ett hål i, där en ring från cdi skruvas fast.

en lika dan klump med hål på andra sidan.

en sladd ut, som går till tändstiftet.



Förslag på hur man ska fästa den annars, så att det inte blir kortslutning?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Nu är blå kabel fäst i tändspolens klump med hål. Om "klumpen" går rätt igenom spolen så kanske det blir kortslutning om andra sidan (eller båda) används för infästning i karossen?

Hoppas några av elexperterna här på forumet kan hjälpa dig.

Mvh
C - elnovis
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

PM:a killen du köpte polini evo:n av, han kör parma tändning... :idea:

Mvh johannes
-1967 Primavera 154cc-
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

It's alive!



Shit vad tiden går. Maj var senaste uppdateringen men nu så:
http://www.youtube.com/watch?v=_VQLre3JTtQ

nu hoppar den igång i alla fall!


följetongen fortsätter med att:
1. koppla in lampor och ändå få gnista på stiftet.
2. finställa tändningen med stroboskop.


Skam den som ger sig!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Btw, det som jag hade gjort fel var att tändspolen var fäst i ramen. att ta bort fästet från ramen hjälpte knappast eftersom den måste fästas/jorda i motorblocket, vad jag förstår, för att kunna ge gnista.

Nu vet man det.


Cred till Truls för fet, utförlig mailsupport!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Nästa mission: Lampor och dödare.



Image

Tänkte testa detta i helgen. Är det någon som tror att det kommer funka?

I originalschemat står att man ska jorda regulatorn. är det jorda i motorblocket som gäller då? eller kan man skruva fast den i ramen?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Det är bara att jorda regulatorn i ramen. Jag kan inte mycket om el, men det se lite tokigt ut vid regulatorn på ditt schema. På vanligt brytarlöst system brukar det gå en kabel från cdi'n via regulatorn och sedan ut till all förbrukning..

Men jag vet inte ;)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Så du menar att gul, blå, blå och röd från vespan, ska kopplas på den svarta som kommer ur regulatorn?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

för att va extra tydlig:

Image

Uploaded with ImageShack.us
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Post Reply