Förgasar inställning...
Förgasar inställning...
Finns det någon som skulle vilja förklara var jag hittar alla munstyckena...huvudmunstycket har jag lyckats hitta.
Håller på att få igång min v50 67 med nytt trimm 75cc och vev med primär utväxling,men måste ställa in... ja munstyckena och kan inte
lista ut var dom andra sitter....
Glad för alla svar:oops:
Håller på att få igång min v50 67 med nytt trimm 75cc och vev med primär utväxling,men måste ställa in... ja munstyckena och kan inte
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Finns det någon som skulle vilja förklara var jag hittar alla munstyckena...huvudmunstycket har jag lyckats hitta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lågfarten är väl det smala som sitter på utsidan av förgasarhuset
3. högfart
4. lågfart
http://www.dellorto-carbs.co.uk/graphics/del11.jpg
Federico
<br />Finns det någon som skulle vilja förklara var jag hittar alla munstyckena...huvudmunstycket har jag lyckats hitta.
lågfarten är väl det smala som sitter på utsidan av förgasarhuset
3. högfart
4. lågfart
http://www.dellorto-carbs.co.uk/graphics/del11.jpg
Federico
Är det lågfart munstycket som ska vara ut skruvat 1 1/2 varv från botten...eller ska man börja vid något annat läge..!
När moppen har stått över natten så startar den på engång och går bra i mina öron på tomgång men när jag ska iväg så känns det som om den blir sur(blöt)och inte vill va med på ett tag.
Kan inte få den torr och starta igen.
har det här något med munstyckes inställningen att göra?
Är det här ett känt eller vanligt problem när alla bitarna är nya.
När moppen har stått över natten så startar den på engång och går bra i mina öron på tomgång men när jag ska iväg så känns det som om den blir sur(blöt)och inte vill va med på ett tag.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Är det lågfart munstycket som ska vara ut skruvat 1 1/2 varv från botten...
nej, det är luftskruven. munstycket är mässingsfärgat och ska vara skruvat i botten
Federico
<br />Är det lågfart munstycket som ska vara ut skruvat 1 1/2 varv från botten...
nej, det är luftskruven. munstycket är mässingsfärgat och ska vara skruvat i botten
Federico
<br />Är det lågfart munstycket som ska vara ut skruvat 1 1/2 varv från botten...eller ska man börja vid något annat läge..!
Jag har klurat en hel del på SHB-förgasaren och kan ju prova på att beskriva munstyckena ur mitt newbie-perspektiv:oops:
Alltså, det finns inte så jättemycket att skruva på för att ställa in SHB-förgasaren, du måste byta till större munstycken, framförallt huvudmunstycket ska nog upp en massa massa, kolla på slutet av Terraplan Blues' tråd "Trimmtips till vespa 50", där får du råd om hur man kollar att man har rätt munstycke. "Luftskruven" ställer hur mycket som släpps från lågfartsmunstycket in i "huvudflödet", det är inget munstycke i sig. Kolla in den här bilden, den är från användarhandboken till primavera, men det är samma typ av förgasare:
http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2T.manual/17.jpg
Alla munstycken är mässingsfärgade, Lågfarten sitter åtkomlig från utsidan lite snett nedskruvad på sidan av förgasaren. Huvudmunstycket är inuti flottörhuset, i mitten. Chokemunstycket är mindre (alltså skallen är mindre, det är långt av attan när man skruvat ut det) och ocentralt i flottörhuset. Chokemunstycket kan du skippa. Huvudmunstycket måste du skaffa ett gäng i olika (större) storlekar och testa ut, likaså lågfart om du är noga (och det är du väl:)?). Alla (riktiga) munstycken är alltid skruvade i botten. Ställskruven kan du experimentera med, jag har hört allt från ett varv till två och ett halvt, smallframes.com säger 2.5... Här är en länk till deras bygg-ihop-din-förgasare-artikel:http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
Jag lämnar informationen för vad den kan vara värd, är verkligen inget proffs8)
<br />Är det lågfart munstycket som ska vara ut skruvat 1 1/2 varv från botten...eller ska man börja vid något annat läge..!

Jag har klurat en hel del på SHB-förgasaren och kan ju prova på att beskriva munstyckena ur mitt newbie-perspektiv:oops:
Alltså, det finns inte så jättemycket att skruva på för att ställa in SHB-förgasaren, du måste byta till större munstycken, framförallt huvudmunstycket ska nog upp en massa massa, kolla på slutet av Terraplan Blues' tråd "Trimmtips till vespa 50", där får du råd om hur man kollar att man har rätt munstycke. "Luftskruven" ställer hur mycket som släpps från lågfartsmunstycket in i "huvudflödet", det är inget munstycke i sig. Kolla in den här bilden, den är från användarhandboken till primavera, men det är samma typ av förgasare:
http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2T.manual/17.jpg
Alla munstycken är mässingsfärgade, Lågfarten sitter åtkomlig från utsidan lite snett nedskruvad på sidan av förgasaren. Huvudmunstycket är inuti flottörhuset, i mitten. Chokemunstycket är mindre (alltså skallen är mindre, det är långt av attan när man skruvat ut det) och ocentralt i flottörhuset. Chokemunstycket kan du skippa. Huvudmunstycket måste du skaffa ett gäng i olika (större) storlekar och testa ut, likaså lågfart om du är noga (och det är du väl:)?). Alla (riktiga) munstycken är alltid skruvade i botten. Ställskruven kan du experimentera med, jag har hört allt från ett varv till två och ett halvt, smallframes.com säger 2.5... Här är en länk till deras bygg-ihop-din-förgasare-artikel:http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
Jag lämnar informationen för vad den kan vara värd, är verkligen inget proffs8)
Tack allihopa för goa råd och länkar bilder.
Jag tror jag vet vad alla munstyckerna sitter nu.Jag har tryckt i en 75cc i v50 och bytt huvud munstycket från 45 till 72 och den startar
men efter ett tag kanske när den blir varm så vill den inte gå.
Det lustiga är att jag inte har ändrat nått varken tändnings läget brytarspetsar eller rört gaswire inställningar bara stoppat in trimmet+huvud munstycket(72).
Har jag förstått rätt huvud munstycket hörhastiget
och lågfart munstycket för lågfart.
tomgång luftskruven"ställskruven"
Tack för att ni orkar med att svara,jag ska sätta mej ner ikväll och läsa samtliga inlägg ocg tips.

Jag tror jag vet vad alla munstyckerna sitter nu.Jag har tryckt i en 75cc i v50 och bytt huvud munstycket från 45 till 72 och den startar
men efter ett tag kanske när den blir varm så vill den inte gå.
Det lustiga är att jag inte har ändrat nått varken tändnings läget brytarspetsar eller rört gaswire inställningar bara stoppat in trimmet+huvud munstycket(72).
Har jag förstått rätt huvud munstycket hörhastiget
och lågfart munstycket för lågfart.
tomgång luftskruven"ställskruven"
Tack för att ni orkar med att svara,jag ska sätta mej ner ikväll och läsa samtliga inlägg ocg tips.

Hej Sel
Jag har bytt den svenska veven (1967 v50) till ett orginal italia.
18/67primär utväxling förgasare 16/10 och en 75cc
cylinder från sip i tyskaland och köpt lite packningar från EM i
göteborg.Och idag har jag köpt flera munstycken för att jag tyckte det känndes som om den fick för mycke soppa när jag drog på med gasen och sen bara dog.....
Orginal munstycket var 45 och har provat 70 och 66,och det händer samma sak,den dör.
jag har oxå 64,62 kvar att prova men vet inte om munstyckerna kan påvärka så mycke att det dör....?
När motor är igång får jag inte in friläget..mycke konstigt,om någon skulle råka ha lite råd eller förslag vad jag kan tänkas göra
skulle mitt liv kännas lite mindra svart.....
Jag har bytt den svenska veven (1967 v50) till ett orginal italia.
18/67primär utväxling förgasare 16/10 och en 75cc
cylinder från sip i tyskaland och köpt lite packningar från EM i
göteborg.Och idag har jag köpt flera munstycken för att jag tyckte det känndes som om den fick för mycke soppa när jag drog på med gasen och sen bara dog.....
Orginal munstycket var 45 och har provat 70 och 66,och det händer samma sak,den dör.
jag har oxå 64,62 kvar att prova men vet inte om munstyckerna kan påvärka så mycke att det dör....?
När motor är igång får jag inte in friläget..mycke konstigt,om någon skulle råka ha lite råd eller förslag vad jag kan tänkas göra
skulle mitt liv kännas lite mindra svart.....

Det måste vara huvud munstycket ha nu bytt till 64 och det funkar den dör inte hostar eller välter omkull.
Oxå märkte jag att jag hade satt växelwirena på fel sida om
växel förare tror jag den heter,som sitter under motor i en liten
låda.Så nu kan jag växla oxå,helt under bart..
Nu kan jag ut och köra men inte på lågfart eller tomgång,den varvar uppsej, går den för magert då?
Kanske ta den in tjuvluft från förgasaren. När jag kommer åt vipparmen från gaswiren så vavar den ner eller nästa gång jag nuddar den varvar den upp.(nya packningar..)
Saker jag får ta reda på.
Kanske har med att det inte är rätt lågfarts munstycke jag vet inte......
Men jag kan ta mej till EM och skaffa mej ett gäng.
Jag närmar mej lösningen...
Oxå märkte jag att jag hade satt växelwirena på fel sida om
växel förare tror jag den heter,som sitter under motor i en liten
låda.Så nu kan jag växla oxå,helt under bart..

Nu kan jag ut och köra men inte på lågfart eller tomgång,den varvar uppsej, går den för magert då?
Kanske ta den in tjuvluft från förgasaren. När jag kommer åt vipparmen från gaswiren så vavar den ner eller nästa gång jag nuddar den varvar den upp.(nya packningar..)
Saker jag får ta reda på.
Kanske har med att det inte är rätt lågfarts munstycke jag vet inte......
Men jag kan ta mej till EM och skaffa mej ett gäng.
Jag närmar mej lösningen...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">När jag kommer åt vipparmen från gaswiren så vavar den ner eller nästa gång jag nuddar den varvar den upp.(nya packningar..)
Det är inte så att du saknar spel i gasvajern?
Det är inte så att du saknar spel i gasvajern?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu kan jag ut och köra men inte på lågfart eller tomgång,den varvar uppsej, går den för magert då?
Kanske, hur går den om du drar ut choken lite?
Kanske, hur går den om du drar ut choken lite?
Hej Calle
Jo det är nog gasvajern.jag har nästan inget spel alls på förgasar armen där fjädern sitter(om det heter så)
och tror att det är det som får hela armen att pressas hårdare mot förgasaren kanske till och med i sidled.
vet inte ska kolla det.
Den kommer ner i varv när jag drar ut choken,(den får mer bensin.)
Gas vajern kanske tjuvluft ska kolla det.
Tack för alla råd....
Jo det är nog gasvajern.jag har nästan inget spel alls på förgasar armen där fjädern sitter(om det heter så)
och tror att det är det som får hela armen att pressas hårdare mot förgasaren kanske till och med i sidled.
vet inte ska kolla det.
Den kommer ner i varv när jag drar ut choken,(den får mer bensin.)
Gas vajern kanske tjuvluft ska kolla det.
Tack för alla råd....