Tjena Ronnie!
Svarar snabbt på fråga 2, kolven måste sitta så att kolvringarnas öppningar är neråt dvs inte mot avgasporten. Risk för tråkigheter om nån kolvring fastnar där
En liten fråga till: är så gott som klar med isärmonteringen, men får inte loss bakaxeln. Hur hårt brukar de sitta egentligen? Är osäker på hur mycket våld jag törs använda...har inte varit så här svårt att få loss den på någon av mina Vespor.
För det skall väl bara vara att driva ut den när man delat motorn och plockat loss växeldreven?
Ok - ett nytt problem:
Nu har allt gått finfint, tills nya veven skall på.
Krysskilarna tycks inte passa för fem öre på någon av sidorna och är helt omöjliga att få i. Vi passar på att byta till italiensk originalvev, men det borde väl inte spela någon roll?
Eller är det andra mått på dem så vi har fel kilar? I så fall - någon som vet vilka det skall vara istället?
Ronnie wrote:Ok - ett nytt problem:
Nu har allt gått finfint, tills nya veven skall på.
Krysskilarna tycks inte passa för fem öre på någon av sidorna och är helt omöjliga att få i. Vi passar på att byta till italiensk originalvev, men det borde väl inte spela någon roll?
Eller är det andra mått på dem så vi har fel kilar? I så fall - någon som vet vilka det skall vara istället?
Använd en nålfil för att ta bort eventuella grader i kilspåren. Rengör spåren noggrant. Lägg lite fett i spåren för att underlätta. I kinkiga fall kan man behöva knacka ner kilen i spåret med en dorn.
/G
Ronnie wrote:Tackar Fredrik, men det är faktiskt precis de vi har och de passar inte...väldigt märkligt.
Liten update: tog och mätte krysskilarna för säkerhets skull (han hade dem liggande löst i en påse bara) och faktum är att det verkar vara två kilar till svänghjulet med av någon anledning. Försökte med en av dem, eftersom den som satt i när jag monterade isär var betydligt större än den du länkade till, Woodstock.
Nåväl - efter att ha konstaterat vilken som var vilken prövade jag med rätt kil...och den verkar för liten istället. Lägger sig liksom bara lutandes uppåt i spåret vilket jag antar att den inte skall?
Till råga på allt så skulle jag testa så att nya lilla drevet gick på fint. Det kärvade lite men gick att få i botten...dock inte loss igen. Så nu sitter det fast på veven. Suck.
Lilla primärdrevet släppte fint efter att ha inhandlat en liten avdragare på Clabbe O (kan säkert komma till användning någon mer gång, tänkte jag).
Nu är allt ihop och verkar gå runt fint. Nya veven kärvade lite till en början, men efter att ha gett den en försiktigt knack samt monterat ihop resten verkar den löpa som den skall. Kvarstår gör att plocka in motorn i ramen igen, ställa tändning och (förhoppningsvis) kicka igång den - det överlämnar jag dock till ägaren att göra själv idag eftersom jag har fullt upp med annat.
Med lite tur funkar allt som det skall så han kan köra med i kortegen på E-phenia imorgon!