Tre snabba V50-frågor.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Tre snabba V50-frågor.

Post by Ronnie »

Håller på och hjälper en god vän med genomgång av motorn/lättare trim (det som EM kallar "steg 1" på sin hemsida) men har ett par små frågor:

1: Vad är rekommenderat max kolvringsgap på en V50 innan det är dags för byte?

2: Visst kvittar det, till skillnad från på vissa större scootrar, åt vilket håll man sätter kolven, eftersom den är helgjuten?

3: Är det någon som sitter på mått för portning av insuget (kanske inte riktigt rätt avdelning, men... :wink: )?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Tjena Ronnie!
Svarar snabbt på fråga 2, kolven måste sitta så att kolvringarnas öppningar är neråt dvs inte mot avgasporten. Risk för tråkigheter om nån kolvring fastnar där :)

Ses snart!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ja, såklart. Det borde jag ju räknat ut själv... :lol:
Tackar!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

En liten fråga till: är så gott som klar med isärmonteringen, men får inte loss bakaxeln. Hur hårt brukar de sitta egentligen? Är osäker på hur mycket våld jag törs använda...har inte varit så här svårt att få loss den på någon av mina Vespor.

För det skall väl bara vara att driva ut den när man delat motorn och plockat loss växeldreven?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Nevermind, nu är den loss. :D
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ok - ett nytt problem:
Nu har allt gått finfint, tills nya veven skall på.
Krysskilarna tycks inte passa för fem öre på någon av sidorna och är helt omöjliga att få i. Vi passar på att byta till italiensk originalvev, men det borde väl inte spela någon roll?

Eller är det andra mått på dem så vi har fel kilar? I så fall - någon som vet vilka det skall vara istället?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Woodstock

Post by Woodstock »

Ronnie wrote:Ok - ett nytt problem:
Nu har allt gått finfint, tills nya veven skall på.
Krysskilarna tycks inte passa för fem öre på någon av sidorna och är helt omöjliga att få i. Vi passar på att byta till italiensk originalvev, men det borde väl inte spela någon roll?

Eller är det andra mått på dem så vi har fel kilar? I så fall - någon som vet vilka det skall vara istället?
Hej!

vänster sida (primärdrev).

höger sida (svänghjul).

Mvh

/ Fredrik
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tackar Fredrik, men det är faktiskt precis de vi har och de passar inte...väldigt märkligt.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Använd en nålfil för att ta bort eventuella grader i kilspåren. Rengör spåren noggrant. Lägg lite fett i spåren för att underlätta. I kinkiga fall kan man behöva knacka ner kilen i spåret med en dorn.

/G

Ronnie wrote:Tackar Fredrik, men det är faktiskt precis de vi har och de passar inte...väldigt märkligt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Liten update: tog och mätte krysskilarna för säkerhets skull (han hade dem liggande löst i en påse bara) och faktum är att det verkar vara två kilar till svänghjulet med av någon anledning. Försökte med en av dem, eftersom den som satt i när jag monterade isär var betydligt större än den du länkade till, Woodstock.

Nåväl - efter att ha konstaterat vilken som var vilken prövade jag med rätt kil...och den verkar för liten istället. Lägger sig liksom bara lutandes uppåt i spåret vilket jag antar att den inte skall?

Till råga på allt så skulle jag testa så att nya lilla drevet gick på fint. Det kärvade lite men gick att få i botten...dock inte loss igen. Så nu sitter det fast på veven. Suck.

Jag tror jag ger mig för idag nu. :wink:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ifall någon nu undrar hur det gått... :wink:

Lilla primärdrevet släppte fint efter att ha inhandlat en liten avdragare på Clabbe O (kan säkert komma till användning någon mer gång, tänkte jag).

Nu är allt ihop och verkar gå runt fint. Nya veven kärvade lite till en början, men efter att ha gett den en försiktigt knack samt monterat ihop resten verkar den löpa som den skall. Kvarstår gör att plocka in motorn i ramen igen, ställa tändning och (förhoppningsvis) kicka igång den - det överlämnar jag dock till ägaren att göra själv idag eftersom jag har fullt upp med annat.

Med lite tur funkar allt som det skall så han kan köra med i kortegen på E-phenia imorgon!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Post Reply