Som ni kanske vet, så är det ofta lite si och så med frambromsverkan på Vespa PX. Ganska irriterande, och ibland svåravhjälpt.
Men igår fick jag ett tips, som jag trots att jag ägt en PX i över 10 år, inte snappat upp tidigare. Det finns nämligen en självjustering för frambromsen på PX, som lajnar upp bromsbeläggen på bästa sätt mot trumman. Detta gör att hela bromsbacken tar i trumman samtidigt, vilket drastiskt ökar bromskraften och känslan i bromsen.
Hur gör man då? Enkelt, man lossar bulten som är inringad på bilden nedan, drar in bromshandtaget ordentligt, och drar sedan åt bulten ordentligt igen.

Som man ser på nästa bild (inringat), så sitter bromsarmsaxeln i ett alldeles för stort hål, vilket gör att den kan flyttas runt och på så vis ändra vinkeln på bromsbackarna. När bulten ovan dras åt, låser man fast den.

Detta tillsammans med bra bromsbackar,välsmorda reglage samt fräsch och korrekt dragen vajer ger en bromsverkan som jag inte trodde var möjlig på PX'ens frambroms.
Så nu vet ni det. Experimentering sker såklart på egen risk. Det funkade för mig.
Mvh
Guran