Sett på Blocket

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Jag är ingen expert på trajor, men detta är väl ändå nåt koreanskt elände??

http://www.blocket.se/goteborg/Motorcyk ... m?ca=9&w=3
Ha, ha! Den var ju jätterolig! Definitivt ingen Triumph utan snarare en kinesisk budgetcruiser. Triumph har mig veterligen inte gjort någon modell på 150 kubik sen 50-talet.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Det ser ut att vara en Lifan...........
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Den svarta Touringen har inte bytt ägare ännu. 10.32.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har du fått några bilder? Det är ju rätt stor skillnad på värdet om det är hela GS-block, cylindrar och kanske äldre grejor än 53, än om det är en massa touring 57-62 resp. popolinomotorer. Skummade förresten genom Vespaköpråden i Nostalgia och man tackar ju för meningen som löd ungefär "ju äldre desto billigare, eftersom de är så långsamma". Haha.
/P
Svennas wrote:
vespaco wrote:Någon som vet bakgrunden om den där reservdelshögen?
Nej, men jag har begärt fler och bättre bilder.
För info har jag lagt ett bud också, vi i klubben kanske inte behöver "iditobjuda" över varandra på grejerna... ;-)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Paka wrote:Har du fått några bilder? Det är ju rätt stor skillnad på värdet om det är hela GS-block, cylindrar och kanske äldre grejor än 53, än om det är en massa touring 57-62 resp. popolinomotorer.
Det är nog flera som är intresserade. Och precis som Paka säger så skulle ju en innehållsförteckning vara fantastiskt. Men det kanske just det som är omöjligt, ingen som mera vet. Det kommer att bli ett jättejobb att katalogisera allt det där. Bara föreställ er hur vi alla står i kö med gamla delar med och desperat försöker jämföra dem med allt i den där högen. Ett felfritt svänghjul till vår 49 skulle sitta bra. Och en sådan kåpa som ser ut som nya svänghjulskåpor (men inte är ett sådant). Och orginalkrom till en SS. Och luftburk till en GS 150. Och... Vi har säkert alla långa listor.
Paka wrote:Skummade förresten genom Vespaköpråden i Nostalgia och man tackar ju för meningen som löd ungefär "ju äldre desto billigare, eftersom de är så långsamma". Haha.
/P
Jag håller med Paka. Hahahahahahahahahahahaa!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hade jag varit spekulant så hade jag absolut kört dit och inventerat.
/P
vespaco wrote:
Paka wrote:Har du fått några bilder? Det är ju rätt stor skillnad på värdet om det är hela GS-block, cylindrar och kanske äldre grejor än 53, än om det är en massa touring 57-62 resp. popolinomotorer.
Det är nog flera som är intresserade. Och precis som Paka säger så skulle ju en innehållsförteckning vara fantastiskt. Men det kanske just det som är omöjligt, ingen som mera vet. Det kommer att bli ett jättejobb att katalogisera allt det där. Bara föreställ er hur vi alla står i kö med gamla delar med och desperat försöker jämföra dem med allt i den där högen. Ett felfritt svänghjul till vår 49 skulle sitta bra. Och en sådan kåpa som ser ut som nya svänghjulskåpor (men inte är ett sådant). Och orginalkrom till en SS. Och luftburk till en GS 150. Och... Vi har säkert alla långa listor.
Paka wrote:Skummade förresten genom Vespaköpråden i Nostalgia och man tackar ju för meningen som löd ungefär "ju äldre desto billigare, eftersom de är så långsamma". Haha.
/P
Jag håller med Paka. Hahahahahahahahahahahaa!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om jag hade bott i Sverige, hade jag säkert varit där redan. Semestern har redan gått så det är inte så mycket kvar att göra än att se hur det går. Och så har vi som sagt dåligt med förrådsplats. Den där högen behöver en rätt stor plats.

Det syns en motor framför högen på bilden. Ingen som känner igen den? Och styrhuvuden på andra bilder. Vilka modeller har fyrkantig mätare?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Otroligt dåliga bilder, men lite ser man. Inte 100 % säker, men nära. Touring 59 chansar jag brutalt på, kan vara en 125:a.
Styrhuvudet med fyrkantig mätare är touring 57, ser ut att vara två sådana (ett inne i högen)
Image
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Paka wrote:Har du fått några bilder? Det är ju rätt stor skillnad på värdet om det är hela GS-block, cylindrar och kanske äldre grejor än 53, än om det är en massa touring 57-62 resp. popolinomotorer. Skummade förresten genom Vespaköpråden i Nostalgia och man tackar ju för meningen som löd ungefär "ju äldre desto billigare, eftersom de är så långsamma". Haha.
/P
Svennas wrote:
vespaco wrote:Någon som vet bakgrunden om den där reservdelshögen?
Nej, men jag har begärt fler och bättre bilder.
För info har jag lagt ett bud också, vi i klubben kanske inte behöver "iditobjuda" över varandra på grejerna... ;-)
Nope, inga bilder... Inte ett ljud faktiskt. Vore jäkligt intressant att veta lite mer om vad det är för grejer. Jag har en Touring -57 själv och en Popolino -61 och jag tror som du att det finns en hel del till dom där. Får skicka en blänkare igen till och se om han svarar denna gång......
Woodstock

Post by Woodstock »

Oh, helsike...23.000 kr för en Vespa 50 i högst mediokert bruksskick!?!? :o Dessutom är den inte från 60-talet som den gode Allan tycks tro. Man borde ringa honom... 8)

http://www.blocket.se/kalmar/Piaggio_Ve ... 841174.htm

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote:Oh, helsike...23.000 kr för en Vespa 50 i högst mediokert bruksskick!?!? :o Dessutom är den inte från 60-talet som den gode Allan tycks tro. Man borde ringa honom... 8)

Mvh

/ Fredrik
I det skicket är det i mitt tycke en nolla för mycket på prislappen. :roll:
Go classic, not plastic
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Men en (eller två?) Messerschmitt-Vespor hade kanske varit nåt?
(edit: förlåt Augsburg-Vespor ska det vara, Messerschmitt slutade tillverka Vespor redan 1958.)
Image
Last edited by Paka on Sun 08 Aug 2010, 19:08, edited 2 times in total.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Martin O wrote:
Woodstock wrote:Oh, helsike...23.000 kr för en Vespa 50 i högst mediokert bruksskick!?!? :o Dessutom är den inte från 60-talet som den gode Allan tycks tro. Man borde ringa honom... 8)

Mvh

/ Fredrik
I det skicket är det i mitt tycke en nolla för mycket på prislappen. :roll:
En annan "60-talare", dessutom interessant då första smallframen kom -63..:)
http://www.blocket.se/stockholm/Vespa_5 ... ?ca=11&w=3
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Image

Ringde nu vid 11.30, senaste budet var 15 000:-
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...:-) är ju nästan som ebay...
"Blech und Freude Rollerjungen"
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

tysken wrote:...:-) är ju nästan som ebay...
Om det hade varit euro? Trodde du redan köpt denna också... ;-)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...var nära.. Men frugan kom på mig när jag bläddrade vilt på blocket med mobilen i handen ...07:30 på morgonen.

':roll:'
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_hoarding

;)
tysken wrote:...var nära.. Men frugan kom på mig när jag bläddrade vilt på blocket med mobilen i handen ...07:30 på morgonen.

':roll:'
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

... hahaha :-) det här var nog det bästa jag har läst på länge! Det gäller ju nästan de flesta i vår garage...

undrar bara vilken level of hoarding jag ingår i...

Level I Hoarder
Level II Hoarder
Level III Hoarder
Level IV Hoarder
Level V Hoarder
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Apropos den där GS'n.....det här var nog intressant:

Försäljningen avbryts på grund av dåligt genomförd hemläxa hos säljarna, men återupptas i bättre ordnade former vid annat tillfälle. Vi tackar för alla trevliga samtal från intresserade entusiaster som hört av sig från Europas alla hörn. Vänliga hälsningar.
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Hoppas han säljer den inom Sverige.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Entusiast

Post by madoc »

"Hej!

Tack för ditt intresse och en trevlig konversation. Jag har avbrutit försäljningen eftersom jag insett att vi behöver göra vår hemläxa innan vi försöker igen. Jag har nu fått åtskilliga samtal från flera länder runt om i Europa och känner att detta blir för mycket för mig. Särskilt tack till dig och de som dig som ringt och, bara utifrån välvilja, ringt och sagt att inte sälja på de premisser som jag utgått ifrån. Jag har till och med fått samtal från Italien med samma budskap som du hade. Nu ska jag hämta mig ett tag, diskutera saken med familjen och sedan får vi se. Det kanske blir HD-kopian som får stå ute i vinter...

Hälsningar... "

Vi får väl se vart det slutar och om jag får reda på det när/om den kommer ut igen, men blir det inte helt galet så vill jag försöka rädda denna kvar i Svedala.

/m
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Stackars människa säger jag bara. Det låter som en stressigt dag!
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

15 papp tycker jag dock låter som ett ok pris i Sverige.

I Italien skulle den kanske vara värd ca €3.000 i det skick den är i idag, kring €5-6.000 topprenoverad, men med tanke på vad en sån renovering går loss på undrar jag om det är lönt att betala över €2.000 för en italienare.

Sedan är det även ett faktum att marknaden har svalnat av i Italien och det råder köparnas marknad för närvarande. Det ska även läggas till att många hoppar ett köp om inte scootern har sina "original-skyltar", d v s plåtskyltar med provinsbokstäverna kvar. Många jag talat med hävdar att "jag skulle inte köpa den (vespan/lambrettan samtalet handlat om) i vilket fall som helst eftersom den inte har originalskyltar, ja, om den inte var nästan gratis då förstås"....
Post Reply