Växelförare touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Växelförare touring

Post by Clater »

Hej!
Nu ska jag till att sätta ihop blockhalvorna på min touring -58. Men hur får jag dit växelföraren i rätt läge?? Har tryck ner kicken och stuckit ner "armen" men verkar inte få den rätt. Och hur vet man när den hamnat rätt?
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Lägg i tvåan på själva växelplattan och peta fram axeln så att den ligger mitt i hålet. Då bör du pricka rätt. Kan vara enklare och säkrare om du spänner fast kicken i nedtryckt läge. Du vet att den sitter rätt när du kan få i alla växlar.
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Ok, tror att jag fått dit det hela..... Ska kicken fjädra tillbaka? (ja, jag vet att den ska det!) Min gör inte det nu. Har jag satt kickfjädern fel då? Trodde bara att det gick på ett sätt.
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har du satt dit låsbulten? Hålet sitter innanför växelplattan och bulten ska in i den "grop" där kickfjädern inte sitter. Veva runt kicken tills du ser den. Dra inte för djupt innan du låser med låsmuttern, och ta gärna lite loctite på den, de har för vana att vibrera loss och ofta är det även gängpaj i blockhalvan.
/P
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Bulten sitter där den ska. Däremot går det nog att dra åt en del...Tack för tipset!
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Får inte kicken att funka. Har monterat isär sk...ten igen. Ska hela "kickpaketet" monteras ihop och sedan petas in i blocket? Ska fjädern dras "isär" eller spännas? Finns det ngt trick för att få ner kicken i blockhalvan utan att bryta ihop. Den hamnar snett och fjädern är "för stor". Ahhh.......
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Din fjäder kanske är misshandlad? Jag brukar trä på o-ringen först (annars glömmer jag den) på kick-klumpen, koppla på fjädern och sedan trycka ned paketet i blocket.
Det brukar gå med handkraft en bra bit, man får styra med andra handen så att klumpen kommer ut mitt i blockhålet. Annars några slag med gummiklubba.
Jag öppnade nyss en GS-motor som såg "renoverad" ut, men man har ju lärt sig att man alltid måste gå igenom motorn, annars slutar det alltid med att man måste gå igenom motorn...
I just den här hade någon bland annat monterat kickfjäderpaketet utan låsringen.

"Trä på" fjädern på klumpen och tryck ner paketet

Image

Knacka ner fjäderhållaren (med fjädern i rätt spår) tills spåret för den stora låsringen är fritt. (Jag bara visar och hade inte någon låsring till hands, men det går att montera den nu om man vill)

Image

Antingen gör man så att den hamnar rätt på en gång, eller också vrider man hela paketet (med kicken, eller dyl) tills spåret syns i hålet för låsbulten. Montera låsbulten.

Image

Spänn kicken och tryck ner drevet i dess spår, se till att de små fjädrarna sitter där de ska.

Image

/P
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Hmm....nu kan jag nog inte misslyckas. Tack för en utmärkt instruktion. Jag tror jag ska döpa min vespa till Paka.......
/Clas
Post Reply