Grodyngel - what´s the story?
Grodyngel - what´s the story?
Lite förvirrad. Grodyngel - satt de på alla touring? Överallt eller bara i Sverige? Eller var det ett tillbehör?
(Står där med gammal touring med borrade hål, men inga yngel. Funderar på om jag skall jaga för att få det orginal eller om det funkar utan, så att säga.)
/M
(Står där med gammal touring med borrade hål, men inga yngel. Funderar på om jag skall jaga för att få det orginal eller om det funkar utan, så att säga.)
/M
Listerna var troligtvis originalmonterade under några år innan de smala böjda listerna kom på slutet. Eftersom Touring var en anpassad modell för nordisk marknad (eventuellt några fler länder) så finns det ingen motsvarighet i t.ex Italien, däremot tror jag att listerna fanns att köpa som extrakrom för de flesta marknader, har sett dem till salu på ebay italien m.m. Är ganska säker på att Vigano tillverkade listerna åt Piaggio.
Federico
Underbart!
Fantastisk bild i ämnet!
/M
/M
Frågan kan yngla av sig; Det finns 2 st olika varianter på grodyngel.
De första skådades på VGL 1957, dvs gammeltouring med breda ramen. Kan även benämnas TYSKtouring här på forumet efter geografisk ihopmonteringsplats. Sedan kom VGLA 1959 med nya ramen och motorn som då har lite annorlunda form på kåporna, grodynglen ser väldigt lika ut men passar rätt så dåligt på fel modell.
De första skådades på VGL 1957, dvs gammeltouring med breda ramen. Kan även benämnas TYSKtouring här på forumet efter geografisk ihopmonteringsplats. Sedan kom VGLA 1959 med nya ramen och motorn som då har lite annorlunda form på kåporna, grodynglen ser väldigt lika ut men passar rätt så dåligt på fel modell.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Är repro OK?
Eftersom jag nu fått tag i ett väldigt o-rostigt projekt, till skillnad från alla andra vrak jag försöker rädda, tänkte jag att riktigt snyggt orginal vore kul. Frågan är då hur bra reprodelar ser ut. Skall jag jaga NOS? Finns det överhuvud taget? Skippa o köra utan?
/M
/M
Re: Är repro OK?
nos från utlandet kostar mer än ett touringras med originallister. självklart är det snyggare med ett par gamla originallister. snyggare också för att de är kromade, vad jag vet så är reproduktionerna som nämns ovan bara i alu-finish. sedan är mittdelen lackerad i samma färg som ramen på originallisten, man kan se det på pakas länk ovan, vet inte om detta gäller 57-58 listernamadoc wrote:Eftersom jag nu fått tag i ett väldigt o-rostigt projekt, till skillnad från alla andra vrak jag försöker rädda, tänkte jag att riktigt snyggt orginal vore kul. Frågan är då hur bra reprodelar ser ut. Skall jag jaga NOS? Finns det överhuvud taget? Skippa o köra utan?
/M
Federico
Men ack så många följare du skulle få.Paka wrote:Nä, fy vad nördigt!
Zikes wrote:Paka, ditt bildbibliotek måste vara rätt stort. Inte funderat på att lägga upp eller rent allmänt blogga om grejerna på bilderna?

_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Yes
VGLA 1960.
Tack alla - nu är det klarare!
PS: Förutom grodyngel saknas all form av dokumentation. Jag har ramnummer och ett gammalt skattemärke (dvs jag vet att den gått i Sverige), det är allt. Men den är riktigt frisk i plåten och startar så jag tänkte försöka registrera in den igen.
/M
Tack alla - nu är det klarare!
PS: Förutom grodyngel saknas all form av dokumentation. Jag har ramnummer och ett gammalt skattemärke (dvs jag vet att den gått i Sverige), det är allt. Men den är riktigt frisk i plåten och startar så jag tänkte försöka registrera in den igen.
/M
Min motorhuv har inga hål för grodyngel
Min 57:a saknar hål för att fästa grodyngel på "motorhuven". Är det en bastard, månne?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83