Där rök nästan lappen...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast

Där rök nästan lappen...

Post by mejiro »

Valde trajan framför vespan för dagens tur till nya Vespa-handlaren i Sätra, dvs det stora Harley-stället på Murmästarvägen. Här fanns hela Piaggio-programmet, bl.a. finfina Moto Guzzi V7. Snygga vespakläder i massor, men tyvär svindyra. Nåväl, vägen hem gick över Västerbron där det som bekant är 50 men alla bilar kör i 70. Låg i vänsterfil när jag ser en bil närma sig snabbt bakifrån. Gick in i högerfilen för att släppa förbi, men då går han in och lägger sig några meter bakom. Här borde jag anat ugglor, men drog sakta på gasen igen då jag såg att det slog om till grönt nere på Västerbroplan och gärna ville hinna med. Drog på lite till i kurvan efter ljusen men då dök samma bil upp i backspegel igen med en jäkla fart och denna gång med blåljusen tända. Fick sitta i passagerarsätet och skämmas när polisinspektören spelade upp videon. 82 km/h hade jag tydligen kommit upp i som mest. Har du MC-kort undrade han. Det har du isåfall inte längre, grabben. Efter en pratstund blev han lite mildare och tyckte att jag verkade vara en 'ordentlig kille' så om jag hade lärt mig en läxa så skulle han nöja sig med att utfärda ett föreläggande. Istället för att bli av med lappen fick jag ett inbetalningskort på 2800 kr. Ingen jackpot direkt men väldigt mycket bättre än att förlora körkortet.

I fortsättningen tar jag Vespan när jag ska köra runt i Stockholm, och sparar Bonnevillen till långturerna på landsväg. Jag har aldrig blivit stoppad på Vespan, men har redan vinkats in på två rutinkontroller och dagens överträdelelse, när jag kör stora hojen. Och naturligtvis, 50-vägar ska man hålla 50 på oavsett hur fort alla andra brukar köra där... Det visste jag ju redan.

Re: Där rök nästan lappen...

Post by Woodstock »

mejiro wrote:Valde trajan framför vespan för dagens tur till nya Vespa-handlaren i Sätra, dvs det stora Harley-stället på Murmästarvägen. Här fanns hela Piaggio-programmet, bl.a. finfina Moto Guzzi V7. Snygga vespakläder i massor, men tyvär svindyra. Nåväl, vägen hem gick över Västerbron där det som bekant är 50 men alla bilar kör i 70. Låg i vänsterfil när jag ser en bil närma sig snabbt bakifrån. Gick in i högerfilen för att släppa förbi, men då går han in och lägger sig några meter bakom. Här borde jag anat ugglor, men drog sakta på gasen igen då jag såg att det slog om till grönt nere på Västerbroplan och gärna ville hinna med. Drog på lite till i kurvan efter ljusen men då dök samma bil upp i backspegel igen med en jäkla fart och denna gång med blåljusen tända. Fick sitta i passagerarsätet och skämmas när polisinspektören spelade upp videon. 82 km/h hade jag tydligen kommit upp i som mest. Har du MC-kort undrade han. Det har du isåfall inte längre, grabben. Efter en pratstund blev han lite mildare och tyckte att jag verkade vara en 'ordentlig kille' så om jag hade lärt mig en läxa så skulle han nöja sig med att utfärda ett föreläggande. Istället för att bli av med lappen fick jag ett inbetalningskort på 2800 kr. Ingen jackpot direkt men väldigt mycket bättre än att förlora körkortet.

I fortsättningen tar jag Vespan när jag ska köra runt i Stockholm, och sparar Bonnevillen till långturerna på landsväg. Jag har aldrig blivit stoppad på Vespan, men har redan vinkats in på två rutinkontroller och dagens överträdelelse, när jag kör stora hojen. Och naturligtvis, 50-vägar ska man hålla 50 på oavsett hur fort alla andra brukar köra där... Det visste jag ju redan.
Skönt att du klarade körkortet! :D

Jag tror du hade en del tur om 82 km/h var uppmätt som din högsta hastighet. De har ju några kilometer i "rabatt" för att täcka eventuell felkalibrering eller felmätning p g a andra omständigheter.

Blev själv av med körkortet 2005 efter att ha kört 129 km/h på 90-väg när felmarginalen var avdragen. Inte mycket att säga egentligen, om det inte vore för att vägen från början var byggd och godkänd för 130 km/h (som alla svenska motorvägar är), men att de lokala föreskrifterna åberopade en hastighetssänkning till 90 km/h p g a trafiksäkerhet under s k rusningstid (kl 7-9 och 16-18 på vardagar).

Med bakgrund av de lokala föreskrifterna överklagade jag mitt beslut om indraget körkort, då jag ansåg att jag inte brustit govt ur trafiksäkerhetssynpunkt (som hastighetsöverträdelsen innebar) eftersom jag inom synhåll var ensam på vägen - dessutom utanför tidsperioderna som räknas som rusningstid - samt att vägen var besiktigad och godkänd för 130 km/h. Regeringsrätten (högsta instans) beslöt dock ej att ta upp mitt överklagande av någon anledning, så det blev till att cykla och åka buss i två månader (fick en månad till skänks då jag inte hade några tidigare amnärkningar i belastningsregistret).

Givetvis är det förkastligt att köra över lagstadgad hastighet, men för ordningens skull bör man ändå kontrollera vissa aspekter, t ex att laserinstrumentet som polisen använder har en giltig kalibrering. Skriv inte under ett erkännande utan att kontrollera att nedanstående punkter stämmer:

1) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur fordon intill dig var placerade på vägen - polisen kan ju ha mätt på fel fordon.

2) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt.

3) Kontrollera att instrumentet, både radarn och lasern, är periodiskt kontrollerade och dokumenterade (se nedan).

4) Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn: a) fixpunkt, b) kontrollfordonens placering, c) antennens placering, d) mätplats och e) riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål samt tidsangivelse för kontrollen. Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter och max 200 meter. Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

5) Skriv inte under bötesföreläggandet om du tycker något av ovanstående är oklart. Du har laglig rätt att få ditt ärende prövat i Tingsrätten utan kostnad och utan risk för strängare påföljd.

Källor: Rikspolisstyrelsens författningssamling:

http://www.polisen.se/Global/www%20och% ... 2003_6.pdf

http://www.polisen.se/Global/www%20och% ... 000_42.pdf

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Aldrig skriva under på plats. Neka, neka, neka. De flesta åklagare i sthlmsområdet orkar inte dra det till tingsrätten, och då blir det inte någon påföljd alls.

/G
mejiro wrote:Valde trajan framför vespan för dagens tur till nya Vespa-handlaren i Sätra, dvs det stora Harley-stället på Murmästarvägen. Här fanns hela Piaggio-programmet, bl.a. finfina Moto Guzzi V7. Snygga vespakläder i massor, men tyvär svindyra. Nåväl, vägen hem gick över Västerbron där det som bekant är 50 men alla bilar kör i 70. Låg i vänsterfil när jag ser en bil närma sig snabbt bakifrån. Gick in i högerfilen för att släppa förbi, men då går han in och lägger sig några meter bakom. Här borde jag anat ugglor, men drog sakta på gasen igen då jag såg att det slog om till grönt nere på Västerbroplan och gärna ville hinna med. Drog på lite till i kurvan efter ljusen men då dök samma bil upp i backspegel igen med en jäkla fart och denna gång med blåljusen tända. Fick sitta i passagerarsätet och skämmas när polisinspektören spelade upp videon. 82 km/h hade jag tydligen kommit upp i som mest. Har du MC-kort undrade han. Det har du isåfall inte längre, grabben. Efter en pratstund blev han lite mildare och tyckte att jag verkade vara en 'ordentlig kille' så om jag hade lärt mig en läxa så skulle han nöja sig med att utfärda ett föreläggande. Istället för att bli av med lappen fick jag ett inbetalningskort på 2800 kr. Ingen jackpot direkt men väldigt mycket bättre än att förlora körkortet.

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mejiro wrote:Nåväl, vägen hem gick över Västerbron där det som bekant är 50 men alla bilar kör i 70
på många 50 stäckor i stockholm är det en fara för livet om man kör exakt 50km/h, inte ens polisen gör det, kanske därför de var lite snälla.
Federico
Post Reply