Trimdjävulen har tagit plats, jämförelse 75cc & 85cc?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Trimdjävulen har tagit plats, jämförelse 75cc & 85cc?

Post by Ikonen »

Någon som har testat några av dessa kit och kan ge en jämförelse mella 75cc och 85cc, och även råd om vilken man skall inhandla? Är Polini och Malossi att föredra även fast priset hoppar upp några hundra riksdaler? Jag är mest ute efter kraft på låga varv.

Min Polini 50cc känns lite klen för mina 110kg. :lol:

85cc DR http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

85cc Polini http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx

75cc Malossi http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx

75cc Polini http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx

75cc DR F1 http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... F1+DR.aspx

75cc DR http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Vet inte om 43mm cylindrarna men vet att om du skaffar en 51mm vev och polini 130 så börjar det röra på sig.

Av cylindrarna du länkade till har jag för mig att polini 85 drar bäst på låga varv. Malossina brukar gilla varv.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det kan jag tänka mig. Men det blir till att byta upp sig på vev, primär och förgasare och en massa pengar om jag ska hoppa på ett sådant projekt, med 130cc. Var det du som gasade lite på en video, på youtube?

1 rekommendation Polini 85cc alltså.

Får se om det kommer andra åsikter!
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Är det verkligen ingen som har kört 75cc och 85cc som kan ge lite info om karaktärerna mellan dem?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Kolla här

www.smallframeforum.com

All info du aldrig kommer att behöva..

Det är inte cylindervolymen som gör skillnaden. Klart att större har mera pulver men 10cc har inte någon märkbar betydelse.
Det är portarna och deras timing som bestämmer karaktären på en cylinder.
Vanligtvis brukar Malossi betraktas som högvarvig och Polinin som ett segare alternativ, åtminstånet 130 och 210 kitten.
DR är inte en stor uppgradering från original, dock en bra ersättare.

Japp, gasar med mitt polini bygge på youtube.Fortsättning följer bara jag får igång quattrinin på nytt efter värmenyp.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tackar för svaret!

Låter som en cross, din trimmade vespa.

Smallframe forumet har en jäkligt jobbig sökfunktion då det inte går att söka på ord mindre än fyra bokstäver. Söka efter jämförelse mellan 75cc och 85cc funkar inte. Har inte hittat något om dessa "små" cylindrar. :/

Om man jämför DR 75cc och 85cc så kanske det inte är så stor skillnad förrutom att vridet är lite starkare på 85cc? DR 75cc F1 verkar vara något bättre än vanliga då den har 6 portar? Billigaste är dock 85cc för 855:- riksdaler.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... 75211.html

scrolla ner lite till Low-Fi tuning...

några timmar med google translate och du är mycket klokare..
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Hej Ikonen!

Jag satte på DR 85cc i vintras. Detta tillsammans med 16/16 förgasare, italiensk originalvev, 18/67 utväxling och 10" hjul.
Vespan har en jättebra acceleration och är väldigt stark. Går att starta i 2:an lätt och klarar vilken uppförsbacke som helst i 3:an utan att sakta ner.
Toppfarten beror lite på vädret verkar det som :roll: , men den toppar minst 70km/h, ibland då 75km/h. Och det är ingen segdragning upp till dessa farter. Utan den accelererar snabbt utan problem dit.
Min vikt ligger på ca: 80kg

Jag är nöjd med valet, känns inte för brutalt, och det är STOR skillnad på hur den var original. Då var det trött och toppfarten låg runt 45km/h. Men den sackade väldigt i backarna.

På cylinder förpackningen står det något i stil med: Prioriterar du
acceleration istället för toppfart, välj då DR 85cc.
Känns som om denna cylinder är väldigt varvvillig i alla fall. Inte den bästa cylinder om du bara vill åt toppfart. Utan detta är en stark accelerations cylinder, med lagom toppfart anser jag.

Det var mina åsikter i alla fall. Jag försökte också hitta andras åsikter om vilken setup jag skulle välja, men fick inga svar på detta forumet, utan hänvisades vidare till samma sidor som du. Jag tycker att det borde finnas en tråd här på forumet där olika medlemmar skriver om deras setup, vad som är bra och dåligt så att alla enkelt kan hitta den informationen.

Lycka till i ditt val! Har du frågor så PM:a mig så skall jag svara på dom.
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tack för svaren!

Rickard, det låter som ett bra alternativ med DR 85cc. Stark är det jag är ute efter och efter din fina beskrivning så låter den cylindern helt rätt för mig. Hur har du haft med kopplingen, några problem med slir och hur låter motorn, har den kvar det fina knattret eller låter den mer som en cross?

När jag sökt runt lite på utländska sidor så kan jag konstatera att DR F1 75cc skall vara ett annat alternativ för bra styrka vid låga varv men också toppfart.

Nu har jag i alla fall uteslutit de dyrare cylindrarna då de verkar vara mer racing över dem och hållbarheten skall vara ypperlig på DR 75cc och DR 85cc.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Motorn låter liiiite mera än original. Jag har ett banan system på också så det bidrar väl lite. Men den låter absolut inte som någon cross eller övertrimmad EU-moppe. Jag själv är till åren :roll: och vill inte att min Vespa låter som något av dessa alternativ. Helt lagom faktiskt.
Men det är ju helt klart mera klös i motorn i alla fall, och visst hörs det också till viss del, men inte det där agressiva trim-lätet i alla fall.

Kopplingen ja, verkar helt omöjligt att hitta rätt där. Lägger jag i 1:an så vill den ändå dra framåt. Så den kopplar inte ur helt. Är övertygad om att det är pga att jag har 4-skivor i istället för tre. För lite spel helt enkelt. Men det går att köra och det smäller inte när jag lägger i växlarna. Men till vintern åker en lamell ut i alla fall. Jag har även en förstärkt malossi fjäder i. Kopplingen känns trögare än original men det behövs ingen onödig kraft för att koppla ur, så byte till ett PX-handtag känns helt överflödigt för mig.

Har du vägarna förbi södra småland så får du gärna testa min lilla Vespa!
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Rickard, det var ju förträffligt att den inte låter som en söndertrimmad eu-scooter eller cross. Jag är två år äldre än min renoverade V50 så det är exakt sådant oväsen jag var orolig över att få med en trimcylinder.

Nu när jag tänker på det så postade jag nått inlägg om kopplingen på din tråd för nån månad sedan. Jag fick ta bort de 4-skivorna i alla fall och trycka in 3-skivor, som fungerar bra med den förstärkta fjädern. Borde väl fungera fint med 75 eller 85 kubik?

"Har du vägarna förbi södra småland så får du gärna testa min lilla Vespa!"

Jäkligt sjysst av dig att erbjuda det, men tyvärr har jag inte vägarna förbi. :)
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det blev en DR 75 EVOLUTION med 6 kanaler. Fick ett bra pris från Italien, 67 EUR = 646 SEK inkl. frakt.

Tror att det är samma som denna på sip, priset är dock 950 SEK inkl. frakt där, http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... F1+DR.aspx

Jag skall berätta, om det finns intresse, hur den är i jämförelse med min polini 50cc efter att jag har fått hem den och fått den monterad.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Då har man monterat och testkört cylindern, DR 75cc EVO. Ser ut att vara ett mellanting mellan vanliga DR 75cc och DR 75cc F1.

Om man jämför med min förra cylinder, polini 50cc racing, så är den största skillnaden att DR EVOn är väldigt stark vid låga varv. Polinin är inte särskilt stark alls i låga varv men är däremot mer varv villig.

När man tittar på cylindrarna så har Polinin större insugskanaler, kanske därför den varvar mer? Det vet säkert nån expert här på forumet.

Image

Efter att ha kört i de backar där man fick växla ner till 2an med 50cc och knappt orkat så acclererar 75cc på 3an. Ljudet är mycket diskret och tomgången låter ljuvligt med ett härligt "tock...tock" sound ungefär 1.5 gång i sekunden. Så jag är nöjd med denna billiga cylinder.

Om någon är sugen så finns den att tillgå här, http://cgi.ebay.it/KIT-CILINDRO-DR-EVO- ... 483c6d6a89
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Grattis, kul att du är nöjd!
Fråga: Fungerar din koppling bra med denna starkare cylinder? Hur många lameller har du, och vilken fjäder?

Då är vi två starka oxar som klarar uppförsbackar lätt som en plätt nu :lol: :lol:
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Ja, jag är mycket nöjd. Känns som en helt annan maskin att köra.

När det kommer till kopplingen så är det 3 lameller och förstärkt fjäder. Bytte lameller, fjäder, plunge och tryckplatta i samma veva som cylindern. Det fungerar kanon, inget slir alls. Jag beställde även dem från samma säljare, blev billigare än från SIP så jag klagar inte.

Hahah, ja nu rör det på sig. 8)
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Post Reply