Nej ingen fullösning, skruvade loss och satte dit ett gummi som distans.marst060 wrote:Tryckte du bara in den eller var du seriös öch skruvade lös kåpan osv?Blå Scooter wrote:Hade samma fenomen, satte en liten bit gummi mellan lyktkåpan och strålkastarinsatsen. Då hamnade insatsen tight mot kåpan o ljudet försvann.marst060 wrote: Förslag?
Innovaförare spekulerar eller något....
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
- Location: Södra provinserna
Jesper L
Suck, suck och åter suck.
I morse kom jag ut och någon hade knuffat omkull min kära innova. Trist.
Kan kanske vara så att den blåste omkull, men stående på centralsödet så måste det blåsa rätt rejält för att den skall gå omkull. Tror inte det blåste så mycket i natt.
Inga större skador dock. Knoppen på handtaget fick en smäll och passagerarfotstödet som var nedfällt fick sig en törn..
Blå Scooter:
Var det svårt att få loss kåpan? Det sitter ju några skruvar övanför mätaren, antar att de ska loss, några fler?
I morse kom jag ut och någon hade knuffat omkull min kära innova. Trist.
Kan kanske vara så att den blåste omkull, men stående på centralsödet så måste det blåsa rätt rejält för att den skall gå omkull. Tror inte det blåste så mycket i natt.
Inga större skador dock. Knoppen på handtaget fick en smäll och passagerarfotstödet som var nedfällt fick sig en törn..
Blå Scooter:
Var det svårt att få loss kåpan? Det sitter ju några skruvar övanför mätaren, antar att de ska loss, några fler?
Pang
Körde 18mil idag, i ett möte i en kurva med en långtradare på en smal väg drog jag av på gasen och plötsligt small det som ett kanonskott. Jag höll på att ramla ur sadeln men det var bara en baktändning i ljuddämparen.
Men så ska det väl inte vara på en frisk motor??
Men så ska det väl inte vara på en frisk motor??
Insprutning, nej absolut inte. Min Innova spottar ibland i avgasröret vid motorbroms, men bara när den är kall. Och aldrig riktiga smällar. Förgasare, tja, jag vet inte. Generellt är förgasare en kompromiss som inte fungerar så bra just vid motorbroms: trots att huvudmunstycket skall stängas av nålen funkar det aldrig helt. Och tomgångsmunstycket brukar inte kunna stängas av så bränsle kommer i alla fall fram.
Mvh
PapaD
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
- Location: Södra provinserna
Nej, inga problem. Det sitter skruvar både på framsidan, vid strålkastaren och på baksidan ovanför och under mätarkonsolen.marst060 wrote:
Var det svårt att få loss kåpan? Det sitter ju några skruvar övanför mätaren, antar att de ska loss, några fler?
Det står väldigt detaljerat i instruktionsboken hur man går tillväga!
Jesper L
Hur fort?
Hur snabba är era innovor, min gör mellan 95-100km på plan väg utan medvind, med lite lätt medvind går den 105km men där är det stopp.
Har märkt att det betyder en hel del vilka kläder man har, en gammal vinterjacka som blir som en ballong gör minst 5 km mindre.
Som vädret är nu kör jag med en gammal scooteroverall och det bromsar en del.
Borde ju ha ett skinnställ med skydd men det kostar och sedan är det ju så jobbigt och bökigt när man stannar och ska in och handla i sommarvärmen.
Har märkt att det betyder en hel del vilka kläder man har, en gammal vinterjacka som blir som en ballong gör minst 5 km mindre.
Som vädret är nu kör jag med en gammal scooteroverall och det bromsar en del.
Borde ju ha ett skinnställ med skydd men det kostar och sedan är det ju så jobbigt och bökigt när man stannar och ska in och handla i sommarvärmen.
Hej Bengtic,
prestanda låter som för min Innova. Jag kåserade om det under rubriken "den moderna silverpilen". Det betyder verkligen ALLT att man skall minska luftmotståndet på Innovan. Omedvetet hukar jag mig alltid bakom styret när jag kör den.
Mvh,
PapaD
prestanda låter som för min Innova. Jag kåserade om det under rubriken "den moderna silverpilen". Det betyder verkligen ALLT att man skall minska luftmotståndet på Innovan. Omedvetet hukar jag mig alltid bakom styret när jag kör den.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Bytte tändlåset nyss och det gick fint.
Bara att plocka lös styret så kommer man åt att skruva fast det nya tändlåset med en del piller.
Vet dock inte hur man skall göra för att få bort det på ett vettigt sätt. Jag slog av den sista bulten med en hammare så det var ju inga större problem, men inte helt vackert.
Summa sumarum. Inget man behöver lämna in det för, och en kostnad på 1200 spänn för delar.
Bara att plocka lös styret så kommer man åt att skruva fast det nya tändlåset med en del piller.
Vet dock inte hur man skall göra för att få bort det på ett vettigt sätt. Jag slog av den sista bulten med en hammare så det var ju inga större problem, men inte helt vackert.
Summa sumarum. Inget man behöver lämna in det för, och en kostnad på 1200 spänn för delar.
Lättskruvad.
Det verkar som om innovan är hyfsat lättskruvad, men kåporna är inte så roliga, ställde ventilerna för andra gången, hade ett rostigt bladmått så jag hade nog ett 0,15 istället 0,1mm och det slamrade en del.
Tycker fortfarande att den går hårt ibland, om jag jämför med min gamla 125 xl så har innovan mer vibrationer och speciellt vid pådrag går den hårdare.
Tycker fortfarande att den går hårt ibland, om jag jämför med min gamla 125 xl så har innovan mer vibrationer och speciellt vid pådrag går den hårdare.
Den går hårdare än förgasar125:or, det tycker jag med. Den går sannolikt med magrare blandning, så snål som den är. Jag har inte hittat någon knacksensor, men det är ju fullt möjligt att den känner jondensiteten genom att mäta tändstiftspänning innan gnistan går. Fast då borde de skryta om det, som SAAB gör. Eller så har den helt enkelt ingen sensor och går på gränsen till knackning i extremfallen.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Har ju en 07 men den har förgasare så det måste vara den sista som såldes.
Fick den för bra pris, hade gått 1000mil.
Har provat att tanka 98oktan men det hjälper inte, men det är kanske mitt fel att jag kör på för lågt varv, fick upp den i nedförsbacke 110km idag och då lät den mer som en symaskin.
Har inte hittat något om att ställa tändningen på nätet, skulle vara kul att testa. Hade en monkeybike i princip samma motor där jag limmade fast en plåtbit på svänghjulet för att lura givaren och den varvade mer då, men den gick lite varmt så epoxilimmet blev mjukt så plåtbiten försvann blir nog rätt många G där.
För att öka stabiliteten har jag sänkt lufttrycket fram och ökat bak, så gör man ju på bilar. Är ju lite trimmad moped över den.
Ju mer jag kör den ju trevligare blir den, fast jag skulle ge mycket för ett kopplingshandtag istället för centrifugalkoppling och pedalstyrd koppling.
Har inte sett om man kan justera centrifugalkopplingen skulle vilja att den börjar dra vid att högre varvtal, tidigare så ökade varvtalet när den var varm och den var lite svår att växla och stod och drog på kopplingen vid rödlysena, men jag har lyckats justera ner varvtalet med blandningsskruven.
Kan köra mellan 4 och 5 mil per liter, era insprutare är naturligtvis snålare men enligt uppgifter så är förgasarmotorn något starkare.
Man kan ju bestycka om och trimma om man vill också, men jag tycker toppfart och vägegenskaper matchar varandra ganska perfekt, bara bra att det inte finns en massa trimputtar som förstör försäkringspremierna.
Man kan inte åka billigare på en 30-moppe som det är nu.
Fick den för bra pris, hade gått 1000mil.
Har provat att tanka 98oktan men det hjälper inte, men det är kanske mitt fel att jag kör på för lågt varv, fick upp den i nedförsbacke 110km idag och då lät den mer som en symaskin.
Har inte hittat något om att ställa tändningen på nätet, skulle vara kul att testa. Hade en monkeybike i princip samma motor där jag limmade fast en plåtbit på svänghjulet för att lura givaren och den varvade mer då, men den gick lite varmt så epoxilimmet blev mjukt så plåtbiten försvann blir nog rätt många G där.
För att öka stabiliteten har jag sänkt lufttrycket fram och ökat bak, så gör man ju på bilar. Är ju lite trimmad moped över den.
Ju mer jag kör den ju trevligare blir den, fast jag skulle ge mycket för ett kopplingshandtag istället för centrifugalkoppling och pedalstyrd koppling.
Har inte sett om man kan justera centrifugalkopplingen skulle vilja att den börjar dra vid att högre varvtal, tidigare så ökade varvtalet när den var varm och den var lite svår att växla och stod och drog på kopplingen vid rödlysena, men jag har lyckats justera ner varvtalet med blandningsskruven.
Kan köra mellan 4 och 5 mil per liter, era insprutare är naturligtvis snålare men enligt uppgifter så är förgasarmotorn något starkare.
Man kan ju bestycka om och trimma om man vill också, men jag tycker toppfart och vägegenskaper matchar varandra ganska perfekt, bara bra att det inte finns en massa trimputtar som förstör försäkringspremierna.
Man kan inte åka billigare på en 30-moppe som det är nu.
Har köpt en mcjacka på blocket med skydd, köpte även ett par Lindstrands jeans med kevlarförstärkningar.
Problemet med jeansen är ju att det blåser en del igenom, körde några mil inatt och det var dimma och lite småkallt och då var de inte så bra.
Fördelen är ju att man kan gå runt med dom överallt när man kommit dit man ska, lämna kläder vid scootern är ju riskabelt.
Har strykit på fjällrävens impregnerings vaxblock på jeansen och hoppas de klarar lättare regn nu även om de är glesa jämfört med fjällrävens g1000väv.
Planerar att skruva fast lite plastskivor för att bredda benkåpan vid fötterna.
Hade en Givi-ruta som var väldigt hög på en yamaha cv80, den ökade farten 3-4km, nackdelen är att vinden vill hjälpa till att styra och den ökar ljudet från motorn, på natten med dimma så är det väldigt svårt att se något man får ha en trasa med diskmedel och torka hela tiden.
Men en ruta gör ju att både regn och kallluft avleds så komforten blir bättre.
Problemet med jeansen är ju att det blåser en del igenom, körde några mil inatt och det var dimma och lite småkallt och då var de inte så bra.
Fördelen är ju att man kan gå runt med dom överallt när man kommit dit man ska, lämna kläder vid scootern är ju riskabelt.
Har strykit på fjällrävens impregnerings vaxblock på jeansen och hoppas de klarar lättare regn nu även om de är glesa jämfört med fjällrävens g1000väv.
Planerar att skruva fast lite plastskivor för att bredda benkåpan vid fötterna.
Hade en Givi-ruta som var väldigt hög på en yamaha cv80, den ökade farten 3-4km, nackdelen är att vinden vill hjälpa till att styra och den ökar ljudet från motorn, på natten med dimma så är det väldigt svårt att se något man får ha en trasa med diskmedel och torka hela tiden.
Men en ruta gör ju att både regn och kallluft avleds så komforten blir bättre.
bränsleförbrukning med min insputare: 0.173l/mil på den här tankningen.
Varav 8 mil motorväg med 6 mil i suget bakom en långtradare. Resten av de sammanlagt 20 milen på grusväg mellan 50-70 km/h.
Men jag tror det här är rekord, typiskt brukar det bli dryg 0,2 liter/mil.
Mvh,
PapaD
Varav 8 mil motorväg med 6 mil i suget bakom en långtradare. Resten av de sammanlagt 20 milen på grusväg mellan 50-70 km/h.
Men jag tror det här är rekord, typiskt brukar det bli dryg 0,2 liter/mil.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
brukar kunna köra till första snön och lite däremellan.
Sen brukar det bli tillräckligt varmt någon gång i April.
Fast får vi en helvetesvinter till så lär man inte köra förens Juni.
Sen brukar det bli tillräckligt varmt någon gång i April.
Fast får vi en helvetesvinter till så lär man inte köra förens Juni.
Last edited by kejj on Fri 13 Aug 2010, 16:26, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
halt!
Skulle gärna ha lite andra däck för sämre väglag, känner mej lite osäker med så lite räfflor i däcket.
Men jag vet inte om det går att få tag i bättre däck i dimensionen, och sedan är det ju lite pyssel med att byta.
Men bra däck är ju en förutsättning för att köra länge liksom bra kläder.
Tror inte det finns något billigare fordon att transportera sig med på marknaden om man ser på alla kostnader, även en eu-moppe får stryka på foten med mycket högre försäkringspremier och variomaten vill ha lite extra soppa också säkert 0,05 liter per mil eller mer.
Men jag vet inte om det går att få tag i bättre däck i dimensionen, och sedan är det ju lite pyssel med att byta.
Men bra däck är ju en förutsättning för att köra länge liksom bra kläder.
Tror inte det finns något billigare fordon att transportera sig med på marknaden om man ser på alla kostnader, även en eu-moppe får stryka på foten med mycket högre försäkringspremier och variomaten vill ha lite extra soppa också säkert 0,05 liter per mil eller mer.
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
- Location: Södra provinserna
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
- Location: Södra provinserna
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Jag brukar köra tills det att det blir halt/is på vägarna och för kallt att köra. Saknar handtagsvärmare på Miss Innova och det blir inte nådigt kallt om händerna utan handtagsskydd. Sen är det dags att ta fram Miss Innovan igen när vädret tillåter det, samma visa som på hösten fast tvärtom 
Vädret denna höst slog om efter invintringen av Innovan, men det är smällar man får ta.

Vädret denna höst slog om efter invintringen av Innovan, men det är smällar man får ta.
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Har Hondas vindruta och jag tror inte den betyder så mycket för luftmotstånd och bränsleförbrukning. När jag tankade sist hade 0,17 l/mil gått åt. Skulle det betyda något för förbrukningen så är det troligtvis nästan försumbart och har man vant sig vid rutan vill man inte vara utan sen.
Mvh / GeCe
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Kör normalt året runt vid behov och tjänligt väder och då är rutan ovärdelig!
Mvh / GeCe
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.