Slirande kick

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Nadgob
Drömmare
Drömmare

Slirande kick

Post by Nadgob »

Fick nu ett konstigt problem med min Touring (VGLB1T '61) - kicken började slira helt plötsligt, det slirar också på alla växlar.

Efter har i ordning gjort förgasaren (läkte bensin) provstartade och fick i gång hojen på först kicken men kort därefter uppstod problemet.

Kontrollerade kopplingsvajer - verkar vara ok, sitter inte för hårt. Det går att lägga i växlar men som sagt även med växeln i så går det att rulla hojen utan några som helst ansträngningar,

Någon som kan ange en riktning var man skall börja leta?

MVH,

Vespa n00b
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Jag tycker det låter som att det är kopplingslammellerna som är slitna. Växla och så när motorn är avstängd går ju utan problem med slitna lammeller, men när det kommer kraft med i bilden då klarar de antagligen inte hålla friktionen och de slirar bara. Att det kom just nu efter att du pillat på förgasaren låter mer som slumpen bara. Nu utgår jag ifrån ett fenomen som jag hade på en gammal moppe, men principen är ju den samma.

Eller är det bara när du "kickar" det slirar?
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Nadgob
Drömmare
Drömmare

Post by Nadgob »

Ismael wrote:Jag tycker det låter som att det är kopplingslammellerna som är slitna.
.....
Eller är det bara när du "kickar" det slirar?
Det slirar både när jag kickar och rullar hojen med växel i.
Tack för tipset! Skall kolla kopplingslammellerna och rapportera tillbaka.

Hälsningar,

B
Post Reply