Como-blå, vilken färgkod?
Como-blå, vilken färgkod?
Har försökt söka i alla arkiv, vilken Piaggiokod Como-blå har, men har inte hittat. Bara att 150 har haft PIA 213, men det är inte samma färg. På Buffligs sida finns den gamla svenska koden 5195, men den koden är kanske en svensk egen kod? Finns orginalkoden/PIA någonstans?
Den här blåa färgen kom på några finska GL (VLA) också och våran kompis har en sådan och han skall nu måla om den. Orginalfärgen är tidigare övermålad och därmed borta.
Den här blåa färgen kom på några finska GL (VLA) också och våran kompis har en sådan och han skall nu måla om den. Orginalfärgen är tidigare övermålad och därmed borta.
Den bör ju finnas bland alla PIAGGIO-färger. Den andra "5197" hette ju elfenbensgul i Sverige, vilket är Avorio 909 (men visst, det finns fler Avorio)
Annars har jag för mig att jag har sett en burk "Comoblå" på EHR. Den kanske en duktig färgblandare kan blanda efter.
Tror förresten att det var Börje som sa att bättringsburkarna verkar vara av dansk tillverkning.
/P
Annars har jag för mig att jag har sett en burk "Comoblå" på EHR. Den kanske en duktig färgblandare kan blanda efter.
Tror förresten att det var Börje som sa att bättringsburkarna verkar vara av dansk tillverkning.
/P
Då får vi väl gå via EHR när vi kryssar över. Stackars oss!
Läste igenom Colore Amicos alla färger, men ingen Como fanns det där. Googlesökning var hopplöst, för como betyder visst "som" på spanska, så att skriva "vespa como blu" gav en miljon svar. Nå kanske inte en miljon (bara 940.000), men det var för mycket. Jag gav upp.
PIA 210 ser kanske rätt ut?
Året är 1964, vilket rentavt vara ok.

Läste igenom Colore Amicos alla färger, men ingen Como fanns det där. Googlesökning var hopplöst, för como betyder visst "som" på spanska, så att skriva "vespa como blu" gav en miljon svar. Nå kanske inte en miljon (bara 940.000), men det var för mycket. Jag gav upp.
PIA 210 ser kanske rätt ut?

Nej, du hittar inte Como där. Det var den svenska generalagenten. Just 1963 tog fram-king över så antingen var det det sista Como hann göra eller också var färgen en slags hyllning till dem från Piaggio eller Fram-King.
Popolino, VNS5 och 6 hade en annan färg vid samma tid "ljusblå". Den har jag en burk av, men vet inte färgkoden på den heller. Är 213, Blu Medio, ljusare eller mörkare än VLA-färgen?
/P
Popolino, VNS5 och 6 hade en annan färg vid samma tid "ljusblå". Den har jag en burk av, men vet inte färgkoden på den heller. Är 213, Blu Medio, ljusare eller mörkare än VLA-färgen?
/P
Jag tycker att 213 är betydligt mörkare. I den här texten syns en VLA med orginalfärg como blå:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1210
Den är rätt ljus, tycker jag.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1210
Den är rätt ljus, tycker jag.
Och här är en som har lackat sin VBB i Blu Medio:
http://www.flickr.com/photos/12434627@N ... /lightbox/
Ser ju ännu ljusare ut.
/P
http://www.flickr.com/photos/12434627@N ... /lightbox/
Ser ju ännu ljusare ut.
/P
Jag som var med då minns den ljusblå färgen som mycket lik den som finns på Göteborgs spårvagnarPaka wrote:Popolino, VNS5 och 6 hade en annan färg vid samma tid "ljusblå".

Bilden Paka länkat till känns spontant rätt. Det var inte samma nyans som fanns på GL, den var mycket "gråare".
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ojdå, Den medio blu VBB:an ser verkligen ljus ut. Riktigt babyblå. Ljusare än 210:an. Är det måntro helt rätt blandning på färgen? Eller är det verkligen den färgen? Colore amicos sidor visar en betydligt mörkare version. Kolla här:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =3&COD=PIA
Då börjar man ju titta på pia 222:an också, om färgen skiftar så väldigt i ljushet...
Någon som har Tecnicaboken om färger? Jag har inte beställt min ännu...
Hasse R. sade om VLA:ns blå att den var smutsblå/grådaskig och därför var den inte så pop. Om jag skulle ha fått välja mellan en röd (pia 847), en elfenbensvit (gulvit) och en smutsblå så hade jag nog kanske inte tagit en blå. Idag skulle jag givetvis ha en av varje (om jag hade plats och pengar).
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =3&COD=PIA
Då börjar man ju titta på pia 222:an också, om färgen skiftar så väldigt i ljushet...
Någon som har Tecnicaboken om färger? Jag har inte beställt min ännu...
Hasse R. sade om VLA:ns blå att den var smutsblå/grådaskig och därför var den inte så pop. Om jag skulle ha fått välja mellan en röd (pia 847), en elfenbensvit (gulvit) och en smutsblå så hade jag nog kanske inte tagit en blå. Idag skulle jag givetvis ha en av varje (om jag hade plats och pengar).

Tror inte att man kan dra några riktiga slutsatser av bilder på nätet.
Jag har inte sett den på riktigt, men Tamas blev väl väldigt nöjd med färgen på sin VGL1? Han polerade väl upp en originaldel som hade legat skyddat i alla år och blandade efter den. Efter ett antal renoveringar där jag har använt färgkoder börjar jag själv luta åt det hållet, eller i alla fall åt att vara med när färgen blandas. Visst man behöver ju något att utgå ifrån, men oftast har man en bild av hur man vill att färgen ska se ut, och det behövs inte många gram hit eller dit av de olika färgerna som ingår i receptet för att det ska bli en helt annan färgton.
/P
Jag har inte sett den på riktigt, men Tamas blev väl väldigt nöjd med färgen på sin VGL1? Han polerade väl upp en originaldel som hade legat skyddat i alla år och blandade efter den. Efter ett antal renoveringar där jag har använt färgkoder börjar jag själv luta åt det hållet, eller i alla fall åt att vara med när färgen blandas. Visst man behöver ju något att utgå ifrån, men oftast har man en bild av hur man vill att färgen ska se ut, och det behövs inte många gram hit eller dit av de olika färgerna som ingår i receptet för att det ska bli en helt annan färgton.
/P
Samma färgproblem finns i alla områden, t.ex. garn säljs med färgkod och färgsatsnummer och då gäller det att alltid ta av samma färgsats. Så det här problemet är inte okänt. Men nu gäller det alltså en Vespa vars orginalfärg inte mera finns att använda. Så nu gäller alltså "garnets" färgkod och inte färgsatsens.
Ingen har alltså skannat sin blåa VLA och jämfört med färgfirmans PIA-koder vad som är närmast? Man kan ju nämligen föråldra orginalfärgen så att den motsvarar nuvarande solblekta ton, vilket kanske någon gjort. Eller skannat och fått något recept?
Ingen har alltså skannat sin blåa VLA och jämfört med färgfirmans PIA-koder vad som är närmast? Man kan ju nämligen föråldra orginalfärgen så att den motsvarar nuvarande solblekta ton, vilket kanske någon gjort. Eller skannat och fått något recept?
Mysiga EHR besökt och gamla färgburkar inventerade. En mindre burk med snarlik blå färg jämfördes med kåpan som hänger på väggen, men den blåa var inte riktigt samma. Färgburksfärgen verkade mörkare och blåare jämfört med den grålligare VLA kåpan. Efter litet detektivarbete så tror jag att burken hade kod PIA 230 (man såg bara de två första siffrorna av koden 23, det finns bara en kod som börjar med 23 och den är blå: 230). Börje trodde att den färgen hade använts på någon Vespa 50.
Suck.
Suck.