Svensk Svalan flyger igen?
Heh, idag var -20 på morgonen. Härligt svepskäl att använda sina heavy duty vinterkläder! Man börjar faktiskt vänja sig vid den här kylan.
Det finns faktiskt någon enstaka som kör med sin skoter här, men ingen har talat om att delta i några dylika körningar. Kanske folk inte bryr sig?? Eller måste jobba? Eller något?
Det finns faktiskt någon enstaka som kör med sin skoter här, men ingen har talat om att delta i några dylika körningar. Kanske folk inte bryr sig?? Eller måste jobba? Eller något?
Jo, det är ju i grunden ett veteranbilsrally som startades i mitten av 1970-talet som "Talviajo" - vinterturen - om jag är korrekt underrättad. Från början mycket T-Fordar och Chevrolet från 1920-tal.
Jag åkte i början på 1990-talet över med kompisar från Norrbotten när jag bodde i Luleå.
Inför 2006 års rally hade jag fått korn på dubbade däck, hrm, en Vespa hade ju aldrig deltagit i rallyt. Däcken inköptes och sattes på fälgarna till min GS årsmodell 1961. Ja, det blev succé trots minus 22 grader.
Det var efter detta jag vann en "köldtävling", Cold Weather Challenge på nätet:
http://scoot.net/gallery/pic.html?pic=185481
Det var efter detta som en finsk scooterist rasade på ett forum över att en svensk scooterist hade fräckheten att tåla kyla bättre än finska scooterister...
Nu var ju min moder född i Helsinki medan min farmors morföräldrar kom från någonstans i Savolax. Morfar var född i Virrat och hans far i Petäjävesi. Så jag brukar kalla mig 5/8-dels finne, förklarar det viss tålighet inför kyla?
Men det är jobbigt med Vespa, tiotummarna spårar friskt trots dubben. Därför blir det Svalan med sina enorma 14-tummare!
Nu lovar prognosen minus tio för lördagen.
Var i Finland huserar du Vespaco?
Jag åkte i början på 1990-talet över med kompisar från Norrbotten när jag bodde i Luleå.
Inför 2006 års rally hade jag fått korn på dubbade däck, hrm, en Vespa hade ju aldrig deltagit i rallyt. Däcken inköptes och sattes på fälgarna till min GS årsmodell 1961. Ja, det blev succé trots minus 22 grader.
Det var efter detta jag vann en "köldtävling", Cold Weather Challenge på nätet:
http://scoot.net/gallery/pic.html?pic=185481
Det var efter detta som en finsk scooterist rasade på ett forum över att en svensk scooterist hade fräckheten att tåla kyla bättre än finska scooterister...
Nu var ju min moder född i Helsinki medan min farmors morföräldrar kom från någonstans i Savolax. Morfar var född i Virrat och hans far i Petäjävesi. Så jag brukar kalla mig 5/8-dels finne, förklarar det viss tålighet inför kyla?
Men det är jobbigt med Vespa, tiotummarna spårar friskt trots dubben. Därför blir det Svalan med sina enorma 14-tummare!
Nu lovar prognosen minus tio för lördagen.
Var i Finland huserar du Vespaco?
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Jag huserar i Helsingfors. Östra delarna, brevid Finlands största Prisma (påstås det). Jag kallar Prisman för min lilla närbutik. Man kan köpa därifrån battingar också förutom mjölken och brödet! Hyvlade battingar visserligen, men det är få som kan köpa sådant från sin näraffär.
Idag var det på morgonen (10:00) -17 grader kallt. Blåser elakt och snöar också. Hoppas du kommer med någonslags bil och har skotern i bagaget!
Buandet var givetvis intern avundsjuka och försök till hetsandet av att få någon stackars inhemsk skoterist att delta. Verkar inte ha haft någon effekt. De som kör (nästan) året om har säkert inte tid eller motivation att delta. Och, nej, jag tänker inte heller delta, Jasso sover sin skönhetssömn och jag vill inte frysa ihjäl!

Idag var det på morgonen (10:00) -17 grader kallt. Blåser elakt och snöar också. Hoppas du kommer med någonslags bil och har skotern i bagaget!
Buandet var givetvis intern avundsjuka och försök till hetsandet av att få någon stackars inhemsk skoterist att delta. Verkar inte ha haft någon effekt. De som kör (nästan) året om har säkert inte tid eller motivation att delta. Och, nej, jag tänker inte heller delta, Jasso sover sin skönhetssömn och jag vill inte frysa ihjäl!

Nog gick det bra i Saarjärvi, cirka 35 mil från Helsingfors, i helgen. Startgasen låg kvar i bilen för Svalan startade så snällt i minus 12-14 grader. Körmässigt var det en upplevelse trots sommarsulorna. Helt klart bättre än en Vespa med dubb. Det är klart, jag fick växla ner till ettan i varje uppförsbacke. Men vackert var det:

Och här också:


Och här också:

Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Tack för glada tillrop! Näe, inget värmenyp...
Men jag börjar bli orolig för mig själv, trodde att det var 5-6 minusgrader när vi körde. Det var vad det kändes som. Sedan sa en av arrangörerna att det rörde sig om minus 14 grader. Ett vinterlopp för mycket kanske?
Finland är trevligt, undrar hur det är på sommaren?
Med andra ord, jag ska försöka hitta en lucka för att va med på Sauna Run...
Men jag börjar bli orolig för mig själv, trodde att det var 5-6 minusgrader när vi körde. Det var vad det kändes som. Sedan sa en av arrangörerna att det rörde sig om minus 14 grader. Ett vinterlopp för mycket kanske?
Finland är trevligt, undrar hur det är på sommaren?
Med andra ord, jag ska försöka hitta en lucka för att va med på Sauna Run...
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Man vänjer sig så snabbt med kall temperatur om man är rätt klädd! Och det är inte alls så där kallt som det är vid närmare 0 grader. Den fuktiga kylan går verkligen genom märg och ben!
Och visst är S&R en bra plats att ta reda på den finska sommaren!!! Kommer du då med Svalan med risk för värmenyp?
Och visst är S&R en bra plats att ta reda på den finska sommaren!!! Kommer du då med Svalan med risk för värmenyp?

Tänkte visa några bilder på min nya Svalan-motor. Fyndskicket var små-rått men den är väldigt komplett! Till och med smutsen i luftfiltret som slungats in av bakdäcket är kvar. Från femtiotalet eller?
Notera också originalkåpan för fläkt och cylinder.


Notera också originalkåpan för fläkt och cylinder.


Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Mycket fynd i en lada.
Bland annat en Svalan enligt artikel från 1950/52
och en Touring -1959
http://www.lindenytt.com/page/nyhet/art ... kelid=5543
//Norrland
Bland annat en Svalan enligt artikel från 1950/52
och en Touring -1959
http://www.lindenytt.com/page/nyhet/art ... kelid=5543
//Norrland
___________________________
Touring 1959
Touring 1959
Nya numret av engelska Scootering (för augusti) är riktigt bra.
Förutom att träna upp engelskan får man relevant information om Svalan Scooter!
Ja, det är jag själv som skickat in en artikel till dem. Chefredaktören Andy Gillard gillade (!) den uppenbarligen så det blev fem sidor om den svenska scootern.
Ska se om jag hinner fota av ett uppslag.
Förutom att träna upp engelskan får man relevant information om Svalan Scooter!
Ja, det är jag själv som skickat in en artikel till dem. Chefredaktören Andy Gillard gillade (!) den uppenbarligen så det blev fem sidor om den svenska scootern.
Ska se om jag hinner fota av ett uppslag.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/