Jag har ett lustigt problem på min PX 200e -95.
När Vespan stått ett kortare tag, ca 20 min, är den inte svårstartad, men har svårt att varva upp. Symptomen är precis som den får för lite bränsle och man får "jucka" på gasen för att den till sist skall svara rappt. Samma fel kan uppstå när den står på tomgång länge tex vid trilskande trafikljus.
Detta känns spontant som rent värme/bränslerelaterat.
Bränslefiltret är rengjort och jag tankar alltid fullt, så kondens i tanken tror jag mig eliminerat.
Jag har inte mycket hår kvar att slita, så alla tips är välkomna.
Ojämn gång vid varmstart - ånglås?
Ojämn gång vid varmstart - ånglås?
Go classic, not plastic
-
- Lärling
Jag har svårt att tänka mig bestyckningsfel eller feljustering, då den går som en klocka i övrigt. Ett igensatt tanklock borde rimligtvis ge problem under färd också. När motorn är kall, kan den takta på höga varv, men sedan varvar den ut normalt. Som jag ser det uppstår problemet när värmen inte ventileras ut ur motorkåpan. Det är samma symptom som ett ånglås. Kanske värt att prova med lite sprit i fö..... Bensintanken skall det ju vara 

Go classic, not plastic
-
- Lärling
När motorn är kall kanske luft/bränsle förhållandet på snabba gaspådrag är bra = fet, men sedan när motorn blivit varm kanske gasen inte svarar lika snabbt på grund av att den går för fett.
Likaså när motorn äv varm och står på tomgång så kanske den småsurar, då krävs det ett par ryck på gasen för att få upp den i varv. Om motorn är original för övrigt så skulle jag iallafall först börja felsökningen med att skruva in(magrare) luft/bränsle skruven lite(när motorn är varmkörd). Prova ett par snabba gaspådrag och se om det blir nån skillnad. Notera skruvens position innan bara.
Bara ett förslag
Likaså när motorn äv varm och står på tomgång så kanske den småsurar, då krävs det ett par ryck på gasen för att få upp den i varv. Om motorn är original för övrigt så skulle jag iallafall först börja felsökningen med att skruva in(magrare) luft/bränsle skruven lite(när motorn är varmkörd). Prova ett par snabba gaspådrag och se om det blir nån skillnad. Notera skruvens position innan bara.
Bara ett förslag

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Jag skäms att jag inte lyssnat på goda vänners råd och varit så tvärsäker själv.
Igår försvann plötsligt tomgången efter en stunds körning. Det visade sig att ventilationshålet i tanklocket var igensatt! Det var bara till att blåsa rent med tryckluft.
Vädret och en garagefest har satt stopp för en provkörning idag, så jag vet inte om problemet är löst.
Min tanke efter intag av alkoholhaltiga drycker i garaget (Hjärnan spekulerar friskt då) är att motorvärmen får bensinen i tanken att expandera. Trycket kan då inte evakueras och det blir inte självfall till förgasaren, utan ett tryck med högre flöde som följd och motorn tenderar att bli sur.
Det skall bli intressant att se om mina teorier är sanna.

Igår försvann plötsligt tomgången efter en stunds körning. Det visade sig att ventilationshålet i tanklocket var igensatt! Det var bara till att blåsa rent med tryckluft.
Vädret och en garagefest har satt stopp för en provkörning idag, så jag vet inte om problemet är löst.
Min tanke efter intag av alkoholhaltiga drycker i garaget (Hjärnan spekulerar friskt då) är att motorvärmen får bensinen i tanken att expandera. Trycket kan då inte evakueras och det blir inte självfall till förgasaren, utan ett tryck med högre flöde som följd och motorn tenderar att bli sur.
Det skall bli intressant att se om mina teorier är sanna.
Go classic, not plastic