Vår kompis har en GL/VLA, som fick problem (axeln gick av i motorn). Eftersom också svänghjulet hade flänsar av på ett elakt sätt så beslöts det att det införskaffas ett nytt. Och nytt fick man inte utan att få tändplatta ikopplad. Inget problem trodde vi (GL:n var ju med i passar-till-listan), då är allt nytt där också. Men nu när plattan är här så kan man konstatera att kablarna inte är som på den gamla. Typiskt...
Det här är det nya svänghjulet med platta:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... NAVBB.aspx
Och så här är kopplingsschemat (utan batteri, det nedre):
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... 1T.gl.html
Det som saknas är en röd kabel som kommer ut från den gamla plattan. Någon som har tips eller erfarenhet? Vad skall kopplas vart för att få det att fungera?? Hjälp!
Hur koppla elektriciteten på en VLA/GL, ny tändplatta
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Den som är röd brukar komma ut från kondensatorn och anslutas till tändspolen och vidare till dödaren. Om den röda jordas i dödaren så kortsluts gnistan.
Den plattan som finns på bilden ser ju nästan ut som en 12V platta och man skriver ju också att den passar till P125X som ju har 12V system. På GL ska färgerna vara Röd, blå, gul, grön och svart medan på P125X har man svart, grön och blå.
På P125X så går grön från brytarna till tändspole, Blå till kopplingsboxen och vidare till regulatorn samt Svart till jord. Stämmer det med färgerna i elsystemet han köpte?
mvh/Henrik B
Den plattan som finns på bilden ser ju nästan ut som en 12V platta och man skriver ju också att den passar till P125X som ju har 12V system. På GL ska färgerna vara Röd, blå, gul, grön och svart medan på P125X har man svart, grön och blå.
På P125X så går grön från brytarna till tändspole, Blå till kopplingsboxen och vidare till regulatorn samt Svart till jord. Stämmer det med färgerna i elsystemet han köpte?
mvh/Henrik B
På Sauna&Run fanns det en hel del kunniga personer på plats och kompisen hade tagit med motorn (och Vespan också) i lastbilen. Tyskarna ritade ut ett kopplingsschema, som jag inte vet mera detaljer om. Kunde vara bra tt få den dokumenterad. Det sista jag hann se var att motorn skruvades ihop, och ännu senare kom Esa med svarta händer när han varit med och hjälpa. Så långt kom man tyvärr inte att de kunde testa om det fungerade.